SME

Najväčšie trapasy slovenskej histórie? Napríklad slovenský štát

Výstava v Kunsthalle o slovenskom štáte v súčasnom umení otriasa kolektívnou pamäťou.

Jozef Jankovič: Konečné riešenie (1993). Inštalácia, drevo, kov, sklo
Jozef Jankovič: Konečné riešenie (1993). Inštalácia, drevo, kov, sklo (Zdroj: KUNSTHALLE)

Slovensko má problém s pamäťou. Historickou pamäťou. Katarzný očistný proces - jeho pomenovanie je z pochopiteľných dôvodov známe najmä v nemeckej verzii „Vergangenheitsbewältigung“ (vyrovnávanie sa s minulosťou) - sme zatiaľ vo vzťahu k slovenskému vojnovému štátu nie celkom zvládli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zodpovednosť sme zamietli pod koberec, prekryli štyrmi dekádami ideologizovanej interpretácie a ďalšími rokmi demokratickej vlažnosti. Ako dôsledok na nás občas vyskočí pamätná busta vojnovým zločincom či rôzne podoby oživovania ľudáckych symbolov a nacistických myšlienok bez toho, aby sa k tomu vedela relevantná časť spoločnosť postaviť s jasným odmietnutím.

SkryťVypnúť reklamu

Glorifikácia verzus ľahostajnosť

Osvety o povahe a zločinoch vojnového slovenského štátu stále nie je dosť a je dôležité hľadať najrôznejšie cesty k jej šíreniu a presakovaniu do vedomia spoločnosti. Slovenská národná galéria sa rozsiahlou výstavou Sen × skutočnosť pokúsila zaplniť hneď niekoľko bielych miest o rokoch 1939 - 1945, možno až priveľa na jeden projekt.

Prečítajte si tiež: Politikum v galérii Čítajte 

Menej ambiciózna, ale o to viac koncepčne ucelená, je komplementárna výstava v Kunsthalle - Slovenský štát v súčasnom umení. Kurátorky Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Bohunka Koklesová a Nina Vrbanová siahli po konjukturálnom názve A je tu zas?, požičanom z úspešnej knihy nemeckého spisovateľa Timura Vermersa.

Autor v groteskne ladenom príbehu konfrontuje dnešnú nemeckú spoločnosť s Adolfom Hitlerom, ktorý sa prebral z dlhého spánku a je tu zas. Posolstvo výstavy je však v niečom inom – dve desiatky umelcov a umelkýň sebe vlastným spôsobom a štýlom reagujú na slovenský štát, na rôzne podoby jeho súčasnej glorifikácie, na holokaust (aj rómsky), na diery v našej pamäti, absenciu spomínania, ale aj na ľahostajnosť k dnešnej diskriminácii.

SkryťVypnúť reklamu

Výber autorov je široký - od klasikov, napr. Sikora, Jankovič, Stacho, Bartusz; cez strednú generáciu, napr. Ilona Németh, Piaček, Anton Čierny, Kalmus; až po mladších výtvarníkov, napr. skupina Kassaboys, Milan Vagač, Jaro Varga, Anabela Sládek a ďalší.

V koncepcii výstavy oprávnene a prirodzene našli svoje miesto aj politické karikatúry Martina Šútovca alias Shootyho. Diela a ich autorov nespája jedna výtvarná škola, generačná zomknutosť ani štýl či rovnaké datovanie ich diel. Spája ich naliehavé a hlasné posolstvo, ktoré apeluje na citlivosť na všetky prejavy totality, násilia či rasizmu.

Minulosť tvoríme dnes

Dedičstvo „slovakštátu“ podáva často v správne provokujúcej podobe (napr. videoinštalácia Hostia za Jozefa T. alebo kostolné Kľačadlo, ktoré stojí na pôdoryse vyhladzovacích táborov). Pre niektorých autorov je národná identita a história Slovenska trvalejším predmetom záujmu - vidíme to u Martina Piačeka, ktorého cyklus Najväčšie trapasy slovenskej histórie je unikátnym výtvarným sprievodcom našimi kolektívnymi traumami -, pre iných je témou dôležitou, ale nie dominantnou.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré diela sú celkom explicitné, iné viac kryptické. Všetky však majú veľmi podrobné popisky v podobe dôkladne pripravených komentárov.

Cieľom tejto reflexie nie je podať vyčerpávajúci výpočet autorov či vystavených diel, ani ich hodnotiť z pohľadu umeleckej kritiky. Koniec koncov väčšina diel už bola prezentovaných na iných fórach. Výstavu v Kunsthalle možno vnímať v jej dôležitých sociologických a politických presahoch. Historická pamäť je dôležitá pri tvorbe identity, je to však proces.

Nie je raz navždy vždy daná, ale je otvorená ďalším interpretáciám. Je dynamickým systémom, ktorý sa mení v čase a kontexte a ktorý tu a teraz vždy nanovo vytvárame. Zjednodušene môžeme povedať – dnes konštruujeme našu minulosť a tým hovoríme o našej prítomnosti. Výstava v Kunsthalle nám na to ponúka dobrý manuál výtvarného charakteru.

SkryťVypnúť reklamu

Autorka je sociologička

Slovenský štát

Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Postava Jána Vojtaššáka neprestáva vyvolávať silné emócie.


104
Tiso s portrétom Hitlera.

Pozitívnejšie vnímajú Slovenský štát voliči Smeru, Republiky aj SNS.


SITA 56
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 632
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 055
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 129
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 792
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 773
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 517
  7. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 961
  8. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 3 897
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 377
  2. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 467
  3. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 8 373
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 701
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 548
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 510
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 780
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 413
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu