Najväčšie trapasy slovenskej histórie? Napríklad slovenský štát

Výstava v Kunsthalle o slovenskom štáte v súčasnom umení otriasa kolektívnou pamäťou.

Jozef Jankovič: Konečné riešenie (1993). Inštalácia, drevo, kov, sklo (Zdroj: KUNSTHALLE)

Slovensko má problém s pamäťou. Historickou pamäťou. Katarzný očistný proces - jeho pomenovanie je z pochopiteľných dôvodov známe najmä v nemeckej verzii „Vergangenheitsbewältigung“ (vyrovnávanie sa s minulosťou) - sme zatiaľ vo vzťahu k slovenskému vojnovému štátu nie celkom zvládli.

Zodpovednosť sme zamietli pod koberec, prekryli štyrmi dekádami ideologizovanej interpretácie a ďalšími rokmi demokratickej vlažnosti. Ako dôsledok na nás občas vyskočí pamätná busta vojnovým zločincom či rôzne podoby oživovania ľudáckych symbolov a nacistických myšlienok bez toho, aby sa k tomu vedela relevantná časť spoločnosť postaviť s jasným odmietnutím.

Článok pokračuje pod video reklamou

Glorifikácia verzus ľahostajnosť

Osvety o povahe a zločinoch vojnového slovenského štátu stále nie je dosť a je dôležité hľadať najrôznejšie cesty k jej šíreniu a presakovaniu do vedomia spoločnosti. Slovenská národná galéria sa rozsiahlou výstavou Sen × skutočnosť pokúsila zaplniť hneď niekoľko bielych miest o rokoch 1939 - 1945, možno až priveľa na jeden projekt.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Politikum v galérii

Menej ambiciózna, ale o to viac koncepčne ucelená, je komplementárna výstava v Kunsthalle - Slovenský štát v súčasnom umení. Kurátorky Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Bohunka Koklesová a Nina Vrbanová siahli po konjukturálnom názve A je tu zas?, požičanom z úspešnej knihy nemeckého spisovateľa Timura Vermersa.

Autor v groteskne ladenom príbehu konfrontuje dnešnú nemeckú spoločnosť s Adolfom Hitlerom, ktorý sa prebral z dlhého spánku a je tu zas. Posolstvo výstavy je však v niečom inom – dve desiatky umelcov a umelkýň sebe vlastným spôsobom a štýlom reagujú na slovenský štát, na rôzne podoby jeho súčasnej glorifikácie, na holokaust (aj rómsky), na diery v našej pamäti, absenciu spomínania, ale aj na ľahostajnosť k dnešnej diskriminácii.

Výber autorov je široký - od klasikov, napr. Sikora, Jankovič, Stacho, Bartusz; cez strednú generáciu, napr. Ilona Németh, Piaček, Anton Čierny, Kalmus; až po mladších výtvarníkov, napr. skupina Kassaboys, Milan Vagač, Jaro Varga, Anabela Sládek a ďalší.

V koncepcii výstavy oprávnene a prirodzene našli svoje miesto aj politické karikatúry Martina Šútovca alias Shootyho. Diela a ich autorov nespája jedna výtvarná škola, generačná zomknutosť ani štýl či rovnaké datovanie ich diel. Spája ich naliehavé a hlasné posolstvo, ktoré apeluje na citlivosť na všetky prejavy totality, násilia či rasizmu.

Minulosť tvoríme dnes

Dedičstvo „slovakštátu“ podáva často v správne provokujúcej podobe (napr. videoinštalácia Hostia za Jozefa T. alebo kostolné Kľačadlo, ktoré stojí na pôdoryse vyhladzovacích táborov). Pre niektorých autorov je národná identita a história Slovenska trvalejším predmetom záujmu - vidíme to u Martina Piačeka, ktorého cyklus Najväčšie trapasy slovenskej histórie je unikátnym výtvarným sprievodcom našimi kolektívnymi traumami -, pre iných je témou dôležitou, ale nie dominantnou.

Niektoré diela sú celkom explicitné, iné viac kryptické. Všetky však majú veľmi podrobné popisky v podobe dôkladne pripravených komentárov.

Cieľom tejto reflexie nie je podať vyčerpávajúci výpočet autorov či vystavených diel, ani ich hodnotiť z pohľadu umeleckej kritiky. Koniec koncov väčšina diel už bola prezentovaných na iných fórach. Výstavu v Kunsthalle možno vnímať v jej dôležitých sociologických a politických presahoch. Historická pamäť je dôležitá pri tvorbe identity, je to však proces.

Nie je raz navždy vždy daná, ale je otvorená ďalším interpretáciám. Je dynamickým systémom, ktorý sa mení v čase a kontexte a ktorý tu a teraz vždy nanovo vytvárame. Zjednodušene môžeme povedať – dnes konštruujeme našu minulosť a tým hovoríme o našej prítomnosti. Výstava v Kunsthalle nám na to ponúka dobrý manuál výtvarného charakteru.

Autorka je sociologička

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  2. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  3. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  4. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  5. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  6. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
  1. Do we have "Sagans" in language education?
  2. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  3. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  6. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  7. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Realitná činnosť ako podnikanie
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 22 860
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 731
  3. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 325
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 832
  5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 960
  6. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 4 525
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 344
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 600
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 588
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 788

Téma: Slovenský štát


Hlavné správy zo Sme.sk

autorská strana toma nicholsona

Recept na šťastné manželstvo. To druhé

Ak je skúsenosť matkou múdrosti, prečo nie sú druhé a tretie manželstvá úspešnejšie?

Neprehliadnite tiež

Ani Alain Delon nemá zaručený status. V Cannes je svet rozdelený na kasty

Najväčšie hviezdy tento rok neprišli. Kde sa stala chyba?

Prežil dva veľké údery. Festival v Cannes má víťaza, ktorý sa bude hrať aj u nás

Držiteľ Zlatej palmy vo filme uvažuje o tom, čo robí z rodiny rodinu.