S listom Tatiany Oneginovi sa dá žiť celkom iný život

Divadlo SkRAT sa v novej hre inšpirovalo slávnym Puškinovým veršovaným románom. Hľadá, čo má spoločné s pocitmi dnešnej spoločnosti

V inscenácii Projekt Onegin účinkujú Ľubo Burgr, Daniela Gudabová, Lucia Fričová, Inge Hrubaničová, Lucia Arendášová Barcziová, Milan Chalmovský, Vlado Zboroň a zbor Musica Falsa et Ficta.(Zdroj: FOTO - SKRAT)

Eugen Onegin, unavený životom rozšafnej pretrohradskej spoločnosti, stretol Tatianu na ruskom vidieku, no nezahorel k nej takou láskou ako ona k nemu. Práve preňho zahodila opatrná, jemná dievčina svoju plachosť a napísala mu krásny ľúbostný list. Kým však veľkomestský elegán spoznal jeho cenu, bolo už neskoro.

„Stačilo vám ku šťastiu tak málo – natiahnuť ruku. Osud ma však inde zavial. Milujem vás, no napriek tomu mužovi vernosť zachovám,“ odmietla ho napokon.

K osudovému príbehu lásky zo slávneho Puškinovho veršovaného románu si ľudia tvoria vzťah rôzne. V bratislavskom divadle SkRAT sa ním inšpirovali v najnovšej inscenácii Projekt Onegin.

Článok pokračuje pod video reklamou

Známa idea, nová podvratnosť

Motív z diela v podobe árie Čajkovského operného spracovania sa v súbore prvýkrát mihol celkom na začiatku, keď sa pred trinástimi rokmi jeho cesta ešte len začínala črtať vďaka inscenácii Stredná Európa ťa miluje. Onegina do hry vtedy vniesla Inge Hrubaničová, herečka a speváčka, ktorá listom Tatiany ako literárnym skvostom žila už dávno predtým.

Ako pre SME vraví, dodnes zápasí s pocitom, že pre tohto hrdinu žije úplne iný život ako ľudia okolo nej. V novej inscenácii si kladie otázku, čo Tatianin list Oneginovi hovorí o nás dnes.

SkRAT sa témou hlási k už existujúcej predlohe podobne, ako sa v minulosti nechal inšpirovať ruskou klasikou v inscenácii Mŕtve duše v réžii Dušana Vicena. V autorskom kolektíve teraz ožíva oneginovská téma cez nové autorské texty, spev, hudbu a nonverbálne divadlo.

Na jednej strane pracujú so všeobecne známou ideou, na druhej stojí opäť známa podvratnosť, s ktorou ju budú konfrontovať. „Vraciame sa k textu, ktorý je možno niečím úplne iným, než čo sme pred rokmi omieľali v škole,“ povedala v procese decembrových skúšok Inge Hrubaničová.

Spolu s Ľubom Burgrom sa postupne stala režisérkou inscenácie, spoločne hľadali cestu, ako problém takéhoto vzťahu vnímať s odstupom času a so skúsenosťami.

Žijeme v Babylone

„Každý sa k k téme postavil inak. Herci prinášali rôzne prístupy, odhaľovali rôzne vzťahy k dielu. Niekto ho už poznal, iný spoznával, ďalší ho spoznať ani nechcel, podľa toho sa odvíjali aj ich autorské vstupy,“ hovorí Ľubo Burgr. List Tatiany sám poznal roky najmä z opernej verzie, dodatočne ho očaril slovenský preklad Jána Štrassera.

Text bol preňho inšpirujúci vo viacerých líniách – v metaforách odchodov a príchodov, v myšlienke fyzického stretávania sa s kýmkoľvek v globalizovanom svete, s problémom zrýchleného života, z ktorého cítiť ohrozenie.

Dej jednotlivých voľne pospájaných obrazov sa odohráva na letisku, kde sa miešajú jazyky aj ľudia. V úlohe komentátora je Burgr jedinou po slovensky hovoriacou postavou, na javisku pri ňom zaznie ruština, nemčina, dokonca aramejčina.

„Žijeme v Babylone,“ uzatvára Burgr. Možno sa v Projekte Onegin napokon dozvieme, ako by sa dnes Onegin s Tatianou dnes mohli stretnúť kdekoľvek na svete.

Eva Andrejčáková

FOTO - SKRAT

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 670
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 992
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 501
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 755
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 317
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 602
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 841
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 339
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 559
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 971

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

Komentár Petra Schutza

Volanie, aby sa proti Saudom postupovalo dôsledne, je na mieste

Trump ukázal ďalší autoportrét.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.