Staršia pani Kristína prichádza na pohreb svojej sestry do svojho rodiska kdesi na severe Švédska. Je to oblasť, kde žijú Sámovia, nekorektne prezývaní Laponci. Nechce vystúpiť z auta, nechce položiť ružu do truhly a nechce byť súčasťou karu. Akoby nepočula.
Krásne vráskavá starenka hovorí málo. Úzkostne si v sebe stráži skryté tajomstvo z minulosti. Neskôr začne spomínať a svoje traumatizované mlčanie prelomí. Vráti sa k truhle a sestre pošepká do ucha len dve slová: „Odpusť mi.“ Mohlo by sa zdať, že takýchto príbehov bolo napísaných mnoho.
Škandinávske filmy patria v súčasnosti medzi to najlepšie, čo v európskej kinematografii máme. Sú špecifické nielen námetmi, ale aj spracovaním. Postavy dokážu v priebehu stotín sekundy prejsť z pokojného dialógu do vypätej a ukričanej hádky. Aj Sámska krv je taká.
Do našich kín ju priniesla prehliadka severských filmov Scandi.
Je to autentický film bez príkras. Ako svoj debut ho nakrútila režisérka Amanda Kernell a prináša tému, ktorá by už dnes nemala byť aktuálna. Ale je: rasizmus a koloniálny útlak.

Rasa, ktorú si bolo treba nafotiť
Hneď od začiatku vás film strhne baladickou až melancholickou atmosférou. V mladosti žila Kristína – vtedy sa ešte volala Elle – Marja - s rodinou v stane, mala nôž, svoje stádo sobov, o ktoré sa mala starať do konca života. Chodila do internátnej evanjelickej školy, ktorá však ani tých najšikovnejších žiakov neposúvala na ďalšie štúdium do väčšieho mesta.
Na ulici mala Elle-Marja sklonenú hlavou, do tvárí obyčajných švédskych chlapcov sa nemohla pozerať. Bála sa. Boli tridsiate roky minulého storočia a sámčina bola vtedy v škole zakázaná.
Zmena v jej živote nastala, keď do jej dediny prišla tajomná návšteva z veľkého mesta.
Návšteva to nie je hocijaká. Neprichádza kráľovná ani kráľ. Sámskym dievčatám prišli zmerať hlavu, dĺžku nosa, postavu. Tak ako dobytku. Prišli si odfotiť nahých Sámov.

S každým bleskom fotoaparátu to zabolí. Bolí to aj divákov. Blesk ako elektrický šok, ako výstrel z pušky. Nacisti neboli jediní, ktorí dbali na čistotu rasy... Možno práve vtedy sa Elle-Marja rozhodla zmeniť svoj život, zmeniť si meno na Kristínu, zmeniť si identitu a odísť študovať do Uppsaly. Do jediného mesta, ku ktorému mala mapu.
Sámske etnikum vystriedali atrakcie
Hoci si Kristína pri truhle svoj odchod z domu odpustila, režisérka neskončila film s pátosom. Stará Kristína sa vydriape na lososovú horu, z ktorej bol vždy dobrý výhľad. Pod sebou však už nevidí voľne behajúce soby. Vidí len atrakcie.
Kontrast medzi minulosťou a súčasným životom Sámov je zreteľný. Život etnika je ohrozený. Tradície vymierajú. Rozhodla sa Elle-Marja správne, keď zabudla na svoju krv a vymenila ju za civilizačný vzostup? Dá sa táto dilema vôbec vyriešiť?