BRATISLAVA/TEHERÁN. Mladý muž počuje intenzívne klopanie na dvere. Po chvíli otvorí, na chodbe stojí sused.
Vraj všetci musia odísť, byt už prestal byť bezpečný. Touto vyhrotenou scénou sa začína nový film iránskeho režiséra Asghara Farhadiho Klient.
Pred niekoľkými dňami dostal oscarovú nomináciu v kategórii najlepší cudzojazyčný film a zaradil sa medzi tých, čo majú najväčšiu šancu.
Veď Farhadi je jeden z najzaujímavejších filmárov súčasnosti. Oscara už má, pred piatimi rokmi ho získal za strhujúcu drámu Rozchod Nadera a Simin.
Konfliktov sa nebojí
Tento rok sa však na hollywoodskej slávnosti nezúčastní, aj keby ho za víťaza pasovali všetci kritici naraz. Oscara bude bojkotovať.
Reaguje tým na čerstvý dekrét amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý obmedzuje vstup moslimských obyvateľov na územie Ameriky a týka sa to aj utečencov z Iránu či Sýrie.


Kto je vlastne tento sympatický štyridsiatnik? V čom sú jeho filmy iné?
Farhadi dokáže divákov presvedčiť autentickým iránskym prostredím, akokoľvek je realita v jeho krajine komplikovaná, rozporuplná, zamotaná. Väčšinou sa v jeho príbehoch riešia medziľudské vzťahy, prechádzajú peripetiami a nekončia sa vždy dobre.
Na pozadí sa odohrávajú náboženské, politické i spoločenské krízy, v centre sú však neraz manželské páry, ktoré prechádzajú silným konfliktom.

Práve on musel zareagovať
V Rozchode Nadera a Simin mali manželia rozdielny názor na to, či ostať v Iráne, alebo odísť. Súviselo to hlavne s budúcnosťou ich dospievajúcej dcéry.
Rozhodnutie sa jej priamo týkalo. Podobne aj v novom filme Klient je v centre kríza manželského páru po tom, čo im chod ich života naruší detektívna záhada z kruhu susedov.
Asghar Fahradi vlani v máji s týmto filmom triumfoval na festivale v Cannes. Dostal cenu za najlepší scenár a Shahab Hosseini odišiel s cenou pre najlepšieho herca.
Nie je prekvapením, že práve režisér, ktorý celú svoju tvorbu obetoval morálnym otázkam, zareagoval na Trumpov zákon. Ak film Klient 26. februára Oscara vyhrá, bude Farhadiho neprítomnosť na pódiu jednoznačne badateľná.
Na násilie a tvrdé politické praktiky hraničiace s rasizmom upozornil, už keď preberal pred piatimi rokmi svojho prvého Oscara.