SME

Odovzdal nám smutné poznanie z polárnych výprav. A pýta sa, čo sa s tým urobíme

Francúzsky film Nebo a ľad je podmanivým apelom vedca Clauda Loriusa.

Polárnik Claude Lorius vo filme Nebo a ľad.Polárnik Claude Lorius vo filme Nebo a ľad. (Zdroj: ASFK)

„A teraz, keď to rovnako ako ja viete, čo urobíte?“ pýta sa starec na konci filmu Nebo a ľad divákov. Čo môžeme robiť? Môžeme vôbec niečo? A ak nie, ak sme celkom bezmocní alebo neschopní, čo sa to stalo s ľudstvom?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V dvoch desaťročiach po hrôzach druhej svetovej vojny sa vzopälo k neskutočným výkonom: preniklo do hlbín pod morskou hladinou, do výšok najväčších končiarov, do vesmíru, na Mesiac. Kedy v nás zvíťazili pohodlnosť, posadnutosť konzumovaním nad vášňou objavovať, poznávať, prekonávať hranice nemožného?

V hlavnej role smútok

Francúzsky prírodovedec, etológ, ornitológ a filmár Luc Jacquet v roku 2006 dostal Oscara za celovečerný dokument Putovanie tučniakov. V roku 2013 slávil úspechy s prírodopisným filmom Tajomstvo lesa o dažďovom pralese. Do našich kín sa, žiaľ, nedostal, podobne ako jeho dokumentárna dráma Dievčatko a líška o priateľstve dieťaťa a zvieraťa z roku 2007.

SkryťVypnúť reklamu

Jacquetovo najnovšie dielo, opäť na pomedzí prírodovedy a umenia, sa istým spôsobom k tučniakom vracia. Rozpráva o francúzskom polárnikovi a glaciológovi Claudovi Loriusovi a jeho výpravách do Antarktídy, ktoré viedli k zisteniam o globálnom otepľovaní.

Načítavam video...

I tentoraz si užijeme úchvatné panoramatické zábery prírody, ale – hoci na nich otvorene stavia časť emócií – nie sú ťažiskové ako v predchádzajúcich Jacquetových prácach. Nemajú ohromovať, vyrážať dych, skôr zastaviť sa, stíšiť, motivovať ku kontemplácii.

Film je osobným rozprávaním polárnika a vedca. Výpoveďou, spomínaním, životnou rekapituláciu, vyznaním, apelom. Ilustruje ho zostrih alebo skôr mozaika autentických dobových, zväčša amatérskych záberov. Čím menej akceptujú základy filmárskeho remesla, tým sú úprimnejšie, bezprostrednejšie a – nástojčivejšie. Emotívne silnejšie ako efektné obrázky zo súčasnosti.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4TXB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 258
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 236
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 548
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 304
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 104
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 500
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 484
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 212
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 466
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 028
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 981
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 951
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 632
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 031
  7. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 733
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 727
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu