Dizajnérka Ikey: O štyridsať rokov chcem sedieť v tej istej kancelárii

Fínka Iina Vuorivirta je jednou z mála dizajnérov, ktorí pracujú priamo v srdci obchodného reťazca Ikea vo švédskom Älmhulte. Približuje, ako fungujú návrhári v gigante, ktorý je synonymom bytového dizajnu

Iina Vuorivirta. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Aké produkty Ikea používate každý deň?

Je ich fakt veľa! Doma mám asi osemdesiat percent zariadenia z Ikey. Najradšej mám asi kuchynské potreby. Jeden z mojich najobľúbenejších produktov je karafa so širokým hrdlom, tú používam od rána do večera, ráno v nej mám čaj a večer víno alebo vodu.

V Ikey je len dvanásť dizajnérov na plný úväzok, ako ste sa stali jednou z nich?

Bola to v podstate náhoda. Pracovala som dlho ako dizajnérka a vo svojom štúdiu som zastávala tie isté hodnoty ako Ikea. Na jednej výstave som sa stretla so zástupcami firmy a toto náhodné stretnutie dopadlo mimoriadne dobre. O dva týždne som už pre nich pracovala. Som veľmi zvedavá a chcela som skúšať nové veci a chcela som vidieť, ako Ikea funguje. Už odmalička som mala doma tieto produkty a, samozrejme som bola zvedavá, ako sa vyrábajú a aké to je z dizajnérskeho hľadiska.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Bol rozdiel medzi realitou a vašimi očakávaniami veľký?

Veci, ktoré dnes navrhnem, skončia v miliónoch domácností. Mám pocit, že teraz naozaj môžem niečo zmeniť.

Veľký. Vôbec som nevedela, že v tíme bude toľko ľudí zapojených do procesu navrhovania a výroby. Dovtedy pre mňa Ikea znamenala hlavne kvalitný produkt za dobrú cenu, no potom som si uvedomila tú veľkosť, množstvo ľudí a hlavne spoločenský dosah, keď robíte produkty v takom obrovskom objeme. Veci, ktoré dnes navrhnem, skončia v miliónoch domácností. Mám pocit, že teraz naozaj môžem niečo zmeniť. No zodpovednosť je obrovská a je ťažké o tom každodenne uvažovať. Musím tie výrobky urobiť naozaj dobré.

Aké je byť v tíme v Ikea? Vraj sa podobá na klub so špeciálnymi pravidlami.

Hovoríme, že keď raz začnete pracovať pre Ikea, už z nej neodídete, pretože tú prácu milujete. Firma sa zaujíma o spolupracovníkov, akú prácu robíme, je tam sloboda, aby ste mohli pracovať svojím spôsobom, atmosféra je veľmi otvorená novým nápadom. Dvaja moji kolegovia pracujú pre Ikeu štyridsať rokov. Aj ja si viem predstaviť, že o štyridsať rokov budem sedieť v tej istej kancelárii.

Je váš tím vo švédskom Älmhulte medzinárodný?

Medzi dizajnérmi som jediná z inej krajiny, ostatní sú Švédi. Je to tiež súčasť dedičstva firmy. Aj preto pracujeme v dedine, kde Ikea začala. Ale máme aj asi stovku dizajnérov z celého sveta, s ktorými spolupracujeme.

Ikea je celosvetový fenomén, v mnohých krajinách je to synonymum pre bytový dizajn. Čo podľa vás rozhodlo o tom, že je taká univerzálne populárna?

Má niečo pre každého, má veľký výber. Dávala tiež vždy dôraz na kvalitu. Vo Fínsku vieme, že v Ikei nájdeme minimalistický škandinávsky dizajn, biele, sivé a čierne veci a jednoduché minimalistické tvary.

Časť úspechu Ikey vraj tkvie aj v tom, že si ľudia sami nábytok skladajú, že je to akoby lego pre dospelých. Súhlasíte?

Presne tak. Je to jedna z najťažších úloh počas dizajnovania výrobku – ako sa to bude skladať. Snažíme sa, aby bolo skladanie jednoduchšie a zábavnejšie. Prispieva to aj k udržateľnosti – keď niečo sami vyrobíte, máte k tomu vzťah. To vás motivuje, aby ste si výrobok nechali, dobre sa oň starali alebo ho opravili.

Mnohé názvy produktov znejú švédsky, hoci je to medzinárodná značka. Majú všetky význam?

V podstate áno. To švédske znenie je súčasť dedičstva spoločnosti. Máme určitú logiku, ako sa produkty nazývajú, napríklad pracovné stoličky a pracovné stoly majú mužské mená, všetky textílie, závesy a vankúše majú ženské mená, všetky koberce sa nazývajú podľa miest.

Niektoré produkty však majú v iných jazykoch smiešne alebo vulgárne významy, takže sa musia premenovať (na Slovensku to bol napríklad koberec Hoven, pozn. redakcie).

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: SME Plus


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.