Fallgrapp: Pop sa na Slovensku mení, musí sa zmeniť aj vkus rádií

Elektronická hudba môže niekedy pôsobiť ako dielo robota. Juraj Líška sa to snažil zmeniť na novom albume V hmle.

Juraj Líška vytvoril projekt Fallgrapp pred tromi rokmi, jeho debutový album Rieka mal úspech na cenách Radio_Head Awards. Teraz dokončuje svoj druhý V hmle.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

V septembri sa na internete objavila prvá popová pieseň, ktorú vyrobila umelá inteligencia. Mala pripomínať najväčšie hity Beatles a možno by ste vôbec nerozpoznali rozdiel. Elektronická hudba môže tiež niekedy pôsobiť roboticky, chladne, sterilne, hlavne ak často vzniká len na jednom počítači.

Slovenskému hudobníkovi Jurajovi Líškovi z Dubnice nad Váhom to prekážalo. Pred tromi rokmi preto vytvoril projekt Fallgrapp. Chcel v ňom robiť trochu inú elektroniku, než na akú sme zvyknutí. „Vždy v tých piesňach chcem mať niečo živé. Či už husle, nejaký hudobný nástroj alebo hlasy, aby pesničke dodali trochu tepla,“ hovorí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rieka bola úspech. V jedinej slovenskej hudobnej ankete Radio_Head Awards jeho nahrávku poslucháči verejnoprávneho Rádia_FM vybrali ako album roka a prisúdili mu ďalšie tri ceny. Pomohlo to Líškovi v tom, že sa odvtedy začal hudbou živiť.

Kontakt s hudbou

Nie veľa hudobníkov si to na Slovensku môže dovoliť. Juraj Líška sa však nevenuje len vlastnej tvorbe, ale už vyše roka pripravuje skladby do rôznych reklám, dokumentov, počítačových hier a teraz napríklad pracuje na zvukoch do aplikácie, ktorá nám pomôže lepšie nahliadnuť do ľudského tela.

Odkedy vydal svoj debut, veľa sa zmenilo aj na hudobnej scéne. V zahraničí začali trendy udávať internetové služby a istú časť príjmov má Líška mesačne aj z toho, že ľudia počúvajú jeho piesne na youtube, spotify alebo na deezeri.

„U nás sa to stále ešte nedá porovnať s príjmami, ktoré mám z predaja albumu." Myslí si, že človek chce mať fyzický kontakt s hudbou. „Na druhej strane sa to však čoskoro podľa mňa vyrovná. Človek si zrejme rozmyslí, či si zaplatí za digitálnu verziu piesní, alebo si ich zadarmo vypočuje na streamovacích službách.“

Von zo šablón

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U78 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U78 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 991
  2. Vizuálny smog je problém 10 269
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 984
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 854
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 518
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 246
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 170
  8. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 014
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 823
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 534

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Autorská strana Beaty Balogovej

Kedy vyberieme Nagyiku z truhly? Nevieme hovoriť o smrti

Na príchod dieťaťa sa systematicky pripravujeme, ale umieranie ukrývame ako nejaké zlyhanie.

Neprehliadnite tiež

Dančiakov syn kritizuje Laššákovú. Na rozlúčku poslala náhradníka

Maďarič si prišiel uctiť Chudíka aj Labudu.