Domáce násilie je téma dosť drsná, tabuizovaná a, žiaľ, aktuálna. Keď s ním človek nemá skúsenosť, nerieši ho, a keby aj o nejakom cudzom niečo vedel, ťažko sa mu dokazuje. Do akej miery sa nás týka nešťastie za cudzími dverami? V rukách so štatistikami mnoho uvažoval o pôvode domáceho násilia choreograf Dušan Hégli, keď sa rozhodol vytvoriť nové dielo v tanečnom divadle Ifjú Szivek.
Nové možnosti vo využití maďarského, slovenského či rumunského ľudového tanca uchopil už v predchádzajúcich tanečných inscenáciách. Pri tvorbe konceptu Finetuningu sa sústredil na to, ako využiť potenciál súboru s kvalitnou technickou prípravou tak, aby pri posune tradičných tanečných postupov smerom k súčasnému tancu zostal čo najbližšie pri jadrnej tanečnej podstate.
Súbor s dlhoročnou tradíciou už dávno nesústreďuje okolo seba len publikum zložené z Maďarov žijúcich na Slovensku, s ľudovými tradíciami pracuje na úrovni, ktorá ich v precíznej forme premyslene otvára svetu.
V súvislosti s témou tanečníci veľa rozoberali schémy ľudského správania v minulosti a dnes, hľadajúc v tradičnom tanci pohyby, ktoré by sa v takomto význame mohli použiť. Napokon zistili, že ich ani nie je také ťažké nájsť, lepšie povedané, netreba ich ani veľmi modifikovať, len umiestniť v tanci tak, že zrazu dostávajú nový zmysel. Silu tradície umocnili živou hudbou, v ktorej sa opreli o tvorbu Josepha Haydna a Bélu Bartóka.
Vznikla tak pôsobivá a úderná inscenácia Finetuning, ktorá oslovuje silným temperamentom tradičného spoločenstva cez jazyk doby, ktorá s ním polemizuje.
Zároveň rozpráva čarovný príbeh o tom, aké rozmanité sú podoby medziľudských, manželských či partnerských vzťahov, aký dôležitý je pre ich rovnováhu aj ten najmenší detail a najnepatrnejší pohyb.
Súbor si inscenáciou vlani získal aj divákov na prestížnom festivale vo francúzskom Avignone. Po viacerých zahraničných vystúpeniach sa v utorok opäť predstavuje v Bratislave.
Tanečné divadlo / Mestské divadlo POH Bratislava utorok 19.00