Dušan Mitana: Literatúru chápem ako meditáciu o nádeji

Jeden z najznámejších slovenských spisovateľov hovorí aj o znepokojení zo stavu spoločnosti a Európy či o svojej komunikácii s Bohom

Dušan Mitana.(Zdroj: SITA)

Hoci sa poznáme niekoľko desaťročí a čítam vás od sedemdesiatych rokov, až teraz s vami robím prvý rozhovor.

Aj mne sa to zdá zvláštne, ale „tak to chodí“, ako hovorí Kurt Vonnegut. Všetko má svoj čas.

Nebojte sa hlupákov, som s vami, Dušan Mitana. Pamätáte si to ešte?

Na to si dobre pamätám. Poslal som telegram na podporu Smeny – budúcej SME v boji redakcie proti mečiarizmu, ktorý sa pokúsil zlikvidovať vaše aj moje noviny. Text môjho telegramu ste uverejnili veľkými písmenami na titulnej strane, čo ma celkom potešilo a pobavilo. Tento text sa mi, žiaľ, zdá stále aktuálny, lebo tých hlupákov neubúda, ale stále pribúda. Vidím to aj sám na sebe, čím som starší, tým som hlúpejší.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vaše knihy trvalo patria k tomu, čo mnohé generácie, aj súčasné, považujú za najkvalitnejšie z domácej produkcie a väčšinou ste v kníhkupectvách vypredaný. Ako sa vám to podarilo? Nenápadne sa pýtam na výber tém a spôsob spracovania.

Položili ste mi veľmi ťažkú otázku, lebo ja chápem literatúru ako meditáciu o nádeji chápanej ako tajomstvo a tento môj postoj vylučuje akékoľvek teoretizovanie. Sú autori, ktorí vedia niekoľkými vetami pregnantne charakterizovať dielo, na ktorom pracujú alebo ktoré práve dokončili, vedia objasniť svoj zámer, ba dokážu aj interpretovať a kladne zhodnotiť jeho realizáciu aj výsledok. Nepatrím medzi takých autorov.

Nechápem, načo má človek niekoľko rokov písať tristostranovú knihu, keď to vie niekoľkými vetami povedať na záložke. Podľa mňa je úlohou spisovateľa napísať knihu a ostatné nechať na čitateľov a literárnych kritikov. Považujem čitateľa za svojho spolupracovníka, preto píšem od začiatku spôsobom, ktorý Umberto Eco dávno v šesťdesiatych rokoch minulého storočia pomenoval termínom „otvorené dielo“. Každý môj text má niekoľko významov, viac možných vysvetlení, ale rozhodne s tým pri písaní zámerne nekalkulujem, jednoducho tak to prichádza samo a ja som len sprostredkovateľom.

Súhlasím s názorom Henryho Millera: „Kto je umelec? Je to človek, ktorý má anténu a vie, ako ňou zachytiť prúdy, čo sú v atmosfére, v kozme. On má iba toto zariadenie na zachytávanie. Kto je toho pôvodca? Všetko, čo robíme, všetko, čo si myslíme, už existuje, my sme len sprostredkovatelia – to je všetko –, ktorí využívajú, čo je vo vzduchu.“ Visí to vo vzduchu. Ja som iba autor, ktorý hľadá sám seba a svojho čitateľa s nádejou na stretnutie.

Jana Fábryová o vás napísala: „Poviedky, novely a romány popredného slovenského prozaika Dušana Mitanu charakterizuje kontrastné až absurdné spojenie všedného príbehu či zážitku s prvkami napätia, hyperboly, tajomstva a snov. Postavy jeho textov sa pohybujú medzi zjavným, racionálnym a tušeným, iracionálnym a transcendentálnym rozmerom ľudského bytia; ale i medzi tým, čo sa v konvenčnej spoločnosti charakterizuje ako normálne‘ a patologické‘.“ Bolo to vedomé dištancovanie sa od pomerov v spoločnosti, bola to iba vaša rebelská mladícka povaha?

Myslím, že charakteristika tej bystrej ženy je výstižná a nemám k nej čo dodať. Moja rebelantská povaha, ale predovšetkým môj postoj k životu, ktorý sa, samozrejme, premieta aj do mojich kníh, ma automaticky dištancujú od pomerov v spoločnosti.

Literárny svet vás od začiatku vnímal kontroverzne – a ľudia pri moci vám to dávali aj najavo. Napriek tomu vaše knihy napísané v období komunizmu dostávali aj oficiálne ocenenia (Psie dni, Patagónia, Nočné správy, Koniec hry...), napokon, oceňovaný ste aj po zmene režimu. Čím si to vysvetľujete? Že ste ozaj taký dobrý?

Niekto považuje slovo kontroverzne takmer za urážku, mňa naopak teší, keď kniha vyvolá mnoho kontroverzných hodnotení, lebo viem, že má ohlas. Za to, že som bol oceňovaný za obidvoch režimov, skutočne nemôžem a vysvetľujem si to tak, ako hovoríte: Som naozaj taký dobrý... Mea culpa, mea maxima culpa.

Poviedka V električke vyvolala veľký rozruch v čase uverejnenia (1970) – ako sa vám ju vôbec podarilo uverejniť? Daniel Okáli túto zbierku poviedok neskôr strhal, čím si vlastne vyrovnával aj staré účty s vami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UAN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UAN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  5. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  6. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  7. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  7. Virtuálne sídlo v Bratislave
  8. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  9. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  10. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 831
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 994
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 073
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 756
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 436
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 605
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 262
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 284
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 680
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 977

Téma: O knihách


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zsuzsová bola aj pri podpisovej akcii, ktorá mohla pomôcť Kočnerovi vstúpiť do politiky

Vstup do politiky ohlásil kontroverzný podnikateľ vlani v lete. O mesiac neskôr začal jeho kamarát Tóth zbierať podpisy pre svoju stranu.

Dobré ráno

Dobré ráno: Zúri v Smere občianska vojna?

Hovorí sa o napätí medzi premiérom a šéfom strany Smer.

Zdenko Krajčír

Dôchodkový strop je nezmysel. Existuje aj rozumné riešenie

Súčasný návrh je v rozpore s dlhodobou udržateľnosťou verejných financií.

ŠPORT

Messi si zlomil ruku. Ovplyvnil tým najslávnejšie derby

Futbalisti Real Madrid nevyhrali už päť zápasov.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.