Jánošík nie je slovenským hrdinom. V Európe je rovnako rozšírený ako medveď

O slávnom zbojníkovi vznikol akrobatický cirkus na spôsob Cirque du soleil.

(Zdroj: FOTO - NEOART)

BRATISLAVA. Okolo Jánošíka je cirkus už tristo rokov, ale ešte ani jeden nebol taký nový, ako sa chystá teraz. V duchu špičkového Cirque du soleil vzniká v týchto mesiacoch projekt Jánošík alebo Nový cirkus Younak.

Jeho tvorcovia sa v ňom voľne inšpirujú obdobím a príbehom Juraja Jánošíka a jeho príbeh pozdvihnú na úroveň modernej akrobacie. Slovenská produkcia s medzinárodným obsadením bude mať premiéru už v máji.

Nie nacionalizmus, ale humanita

„Postavu Jánošíka neriešime kriticky, nerozoberáme ho historicky ani etnologicky,“ hovorí pre SME španielsko-argentínsky režisér Adrian Schvarzstein. Nerozvíja vraj ani jeho legendu o tom, že bohatým dal a chudobným dával. Prečo si ho teda vzal ako inšpiráciu?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Vnímame ho ako veľmi silného hrdinu slovenskej histórie. Dokázal sa postaviť spoločnosti a urobiť svoju revolúciu,“ vysvetľuje.

Nový cirkus o Jánošíkovi v jeho réžii bude vôbec prvým takýmto divadlom, ktoré na Slovensku vzniká. S nápadom prišiel Pavol Kelley, dlhoročný šéf obľúbeného bratislavského festivalu Cirkul´art, ktorý k nám predstavenia nového cirkusu pravidelne zo sveta priváža.

„Jánošík nie je symbolom nacionalizmu, ale humanity,“ myslí si Adrian Schvarzstein. Hoci mravné polemiky okolo jeho zbojníčenia nerieši, známa slovenská historická postava ho zaujíma ako metafora slobody, ako podoba človeka, ktorý nepodlieha rutine. „Je to aktuálny európsky symbol, rovnako ako medveď. Toho poznajú ľudia od Pyrenejí cez Katalánsko, Poľsko až po Slovensko,“ hovorí s úsmevom.

Nový cirkus je preňho svetom mnohých ingrediencií - divadla, komédie, tanca, hudby, akrobacie či športu, ktoré dokopy dávajú úžasný pocit oslobodenia.

Prečítajte si tiež: Jánošík sa vracia. Bude z neho cirkusový hrdina

Kúsok z neho v každom z nás

„Žáner nového cirkusu používa verbálny prejav minimálne. Vyjadrujeme sa najmä pohybom, obrazom a metaforou,“ hovorí dramaturg inscenácie Juraj Bielik. Pri tvorbe scenára ho však zaujímali témy, ktoré sa s týmto slovenským fenoménom spájajú – bohatstvo, spravodlivosť, láska, zločin, trest.

„Keďže neodmysliteľnou súčasťou cirkusu je interakcia s obecenstvom, ľudia budú môcť na vlastnej koži pocítiť aj to, aké je to byť okradnutý respektíve obdarovaný,“ dopĺňa.

Každá scéna je podľa jeho slov úzko previazaná s konkrétnou cirkusovou disciplínou a interpretom, ktorý ju predvádza. Aj preto proces tvorby scenára priamo súvisí s kolektívnou tvorbou celej cirkusovej skupiny.

Tím prepojený slovenskou témou zložila produkcia z tanečníkov z rôznych kútov Európy. Trénujú na rôznych miestach v rôznych krajinách, práve v uplynulých dňoch mali kostýmové skúšky v Bratislave.

Juraj Jánošík je pre nich postava, na ktorú má vraj každý svoj názor, ale sú presvedčení, že kúsok z neho je v každom z nás.

Téma: Sme v obrazoch


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

290 novinárov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Vyhlásenie novinárov po polroku od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?

Neprehliadnite tiež

Dizajnér Bajaník: Medveď ako maskot majstrovstiev? Veď vyzerá ako Mečiar

Maskota hodnotí viacnásobný držiteľ Zlatého klinca.

Katarína Bajcurová: Ak si dobre spomínam, Biľak a Fulla si tykali

Nebol by umelcom, keby nemal veľké ego. Kurátorka výstavy Filla-Fulla odhaľuje dve tváre československého umenia.

O knihách

O snehu, lietadlách a letuškách

Arthur Hailey vymyslel svoj vlastný literárny žáner a stal sa jedným z najpredávanejších autorov sedemdesiatych rokov