Americká polícia zatkne muža, ktorý sa v noci vlámal do cudzieho bytu, aby tam na klavíri nôtil smutnú parafrázu na českú hymnu. Zatknutý má diplomatický pas a žiada, aby ho umiestnili do psychiatrickej liečebne, kde sa už pred rokmi cítil najlepšie.
Páchateľom je československý veľvyslanec v Londýne Jan Masaryk, syn prvého prezidenta ČSR Tomáša G. Masaryka. Po mníchovskej zrade – a najmä po tom, ako zistil, aký podiel na nej mal súčasný československý prezident Edvard Beneš – sa mu rozpadol svet. Deprimovaný, sklamaný a oklamaný, bezmocný muž je možno psychicky labilný, nie však duševne chorý.
V ústave sa ukrýva pred svetom, pred Benešom a najmä sám pred sebou. Neujde však ani pred jedným, ani pred druhým a, samozrejme, ani pred tretím.
Atraktívna téma, bohatá výprava, výber exkluzívnych lokácií, silné medzinárodné herecké obsadenie, majstrovské obrazy kameramana Martina Štrbu i pôsobivá scénická hudba Michała Lorenca a Kryštofa Marka dominujú nad scenárom i réžiou. Scenáristi Petr Kolečko, Alex Koenigsmark a Julius Ševčík (zároveň i režisér a koproducent) odviedli remeselne kvalitnú, nie však umelecky prevratnú prácu. Ich príbeh sa sústreďuje na vykreslenie krízy zaujímavého komplikovaného charakteru.
Pracujú s fikciou, zhruba však zostávajú verní histórii.
Film je možno naozaj o smrti
Nevybrali si dodnes neobjasnenú Masarykovu smrť po komunistickom prevrate v roku 1948, obmedzili sa vlastne len na tri predvojnové roky 1937 – 1939. Ústrednú postavu vykresľujú ako inteligentného šarmantného citlivého muža, stavajúceho česť a pravdu nadovšetko. Neustále sa usiluje vymaniť z otcovho tieňa.
Neistoty, sklamania a depresie zaháňa alkoholom, drogami a príležitostným sexom. Sú to jeho malé úniky od reality. Dobrovoľný pobyt v psychiatrickej liečebni je autorská licencia, no má predstavovať útek väčší. Možno je predobrazom úniku definitívneho, v roku 1948, keď Beneš opäť zradil občanov Československa a po druhý raz bez boja odovzdal moc totalite. Filmová dráma Masaryk je teda možno predsa aj o smrti citlivého Jana.

Obmedzený rozsah nás núti konštatovať, že Karel Roden v hlavnej role i Oldřich Kaiser ako Beneš podávajú excelentné výkony. Nie náhodou obaja patria k typu hercov ako Peter Sellers či Anthony Hopkins.