BRATISLAVA. Ako sa pracuje s predobrazmi tajných agentov a spolupracovníkov ŠTB z minulého režimu?
Podľa Emila Horvátha je to rovnako zapeklité ako zmieriť sa s faktom, že mnoho takýchto ľudí sa po novembri 1989 bez problémov infiltrovalo do spoločnosti a zaujalo vplyvné pozície.
Inscenáciu Elity, ktorá pracuje s týmto motívom, preto považuje za veľmi cennú. „Minulosť je pred nami, hovoria autori hry. To je odkaz najmä pre mladú generáciu, ktorá by nemala hádzať dejiny za hlavu, ale vedieť o všetkom, čo v dejinách tvorí kontinuitu – od štúrovcov cez prvú československú republiku, nástup komunizmu až po dnešné udalosti.“

Je na divákoch, koho odhalia
Horváth prízvukuje, že hra inšpirovaná dokumentmi z Ústavu pamäti národa síce približuje udavačstvo a strach z neho priam na voyerský spôsob, no realita bola oveľa krutejšia. „Naša poetická licencia je v podstate dosť láskavá,“ konštatuje.
O to viac sa mu ráta dobré načasovanie hry. Že sa začne uvádzať v období riešenia Mečiarových amnestií, vraj vopred nikto nepredpokladal.
Amnézia v našej spoločnosti je podľa neho taká veľká, že cez Elity možno užitočne pripomenúť, že keď bol Vladimír Mečiar v prvej ponovembrovej vláde ministrom vnútra, skartovala sa polovica dokumentov tajnej služby.