BRATISLAVA. Keď v januári oslavoval sedemdesiate narodeniny, dostal Marián Varga mimoriadne ocenenie Krištáľové krídlo za svoj prínos hudbe. Tri mesiace nato sa koná koncert na jeho počesť. Hold mu vzdajú osobnosti slovenskej i českej hudby, bývalí kolegovia zo skupín, interpreti, ktorí s ním spolupracovali, ale aj jeho obdivovatelia a tajní či verejní priaznivci.
Hrať a spievať sa začne v Istropolise o 19.00.
Málokto mal taký vplyv ako on
Marián Varga prešiel legendárnymi zoskupeniami Collegium Musicum a Prúdy, okrem sólovej hudby – rockovej, ako aj modernej vážnej hudby – a komponovania. V programe vystúpia legendárne Prúdy so spevákom Pavlom Hammelom aj s Collegiom Musicom. Z oboch skupín účinkujú zakladajúci, bývalí a súčasní členovia ako Fedor Frešo, František Griglák, Martin Valihora, Vladislav Šarišský, Cyril Zeleňák, Dušan Hájek, Rasťo Vacho, Peter Preložník, Igor Skovay.
Prúdy sú od začiatku 70. rokov skôr voľným zoskupením okolo Pavla Hammela a často sa personálne prekrývajú s Collegiom Musicom, ktoré však malo jedenásťročnú, respektíve šestnásťročnú prestávku od roku 1981 do 1991 (prvý pokus comeback), alebo do vydania živého albumu Collegium Musicum ’97.

Hosťami programu budú David Koller, Michael Kocáb, Ján Lehotský, Sima Martausová, Michal Kaščák, Andrej Šeban, Longital, Jozef Lupták, Silencio Club – Jakub Kudláč, Queer Jane, Pjoni.
Len máloktoré osobnosti slovenskej hudobnej scény tak ovplyvnili (v rôznych smeroch) všetky generácie ako Marián Varga. Jeho nezabudnuteľné piesne, inštrumentálne kompozície, hudba pre divadlo či film, ale predovšetkým hráčske umenie sa stali súčasťou crème de la crème národnej hudby a umenia.
Čakal naňho svetový artrock
V jeho dielach sa hudba prelínala s literatúrou (napríklad veršami Miroslava Válka), výtvarným umením, a to nielen na obálkach albumov. Ovplyvnili aj ďalšie žánre a ďalších umelcov. Názov albumu Konvergencie sa napríklad odráža v mene festivalu komornej hudby, ktorý spája klasickú muziku s inými žánrami a štýlmi. Odzneli na ňom aj piesne a sklady z legendárnej platne Zelená pošta.
Muzikológovia a osobnosti kultúry a umenia naznačili, že keby sa Vargove projekty neboli zrodili v časoch Železnej opony na jej uzavretej strane, ich vplyv a sláva mali potenciál prekročiť hranice vtedajšieho Československa a zohrať úlohu v celosvetových dejinách hudby, aspoň pokiaľ ide o artrock.
Ich živé vystúpenia totiž len prehlbovali záujem verejnosti o nahrávky. Najmä inštrumentálne kúsky ako Hommage à J. S. Bach nevyžadovali od poslucháčov ani porozumenie textu.