CANNES. Dôverujete ľuďom? Ak áno, stlačte gombík vpravo. Ak nie, stlačte ten vľavo. Pokračujete vo výstave. V Kráľovskom múzeu v Štokholme sa väčšina ľudí rozhodne, že stlačí pravý gombík a s dobrý pocitom prechádza ďalej. Problém pocíti až za rohom, kde je na zemi nakreslený veľký štvorec a nad ním visí oznam: Tu odlož svoj mobil a telefón, až potom postúp do ďalšej miestnosti.
Riaditeľ múzea rád vťahuje Švédov do živej hry konceptuálneho umenia. Presne vie, k akým ideálom by mala spoločnosť smerovať, a jeho cieľom je, aby nad tým na jeho výstavách uvažovala. Vie o tom primerane intelektuálnym slovníkom aj rozprávať, médiá aj kritici ho majú radi.
Skúste sa však naňho spýtať ženy, ktorú zbalil na jednu noc. Je to kretén, povedala by.
Švédsky režisér Ruben Östlund mal chuť trochu si vystreliť zo sveta výtvarného umenia, a preto je hlavným hrdinom jeho filmu Square kurátor. Je to sebavedomý muž a skúsený boss, ktorému sa svet krásnych teórií otrasie vo chvíli, keď ho na ulici okradnú. Pochopí vtedy, že má ešte príliš veľa predsudkov na to, aby ich sám dokázal žiť.
Östlund získal za svoj film najvyššie ocenenie - Zlatú palmu - 70. ročníka Medzinárodného filmového festivalu v Cannes.
Nepomáhali, iba sa bozkávali
Östlund mal pred dvoma rokmi v Cannes film Force Majeur. Získal zaň Grand Prix v súťaži Un Certain Regard a kritika sa vtedy zhodla na tom, že by mal veľké šance aj na Zlatú palmu v hlavnej súťaži.
Bol to ten typ filmu, čo na veľký odkaz potrebuje jednoduchú situáciu: v kritickej situácii na lyžovačke sa ukáže, že škandinávski muži dnes vôbec nie sú pripravení plniť úlohu ochrancov rodiny, pretože v pokojnej spoločnosti si ich nikdy nemali ako odskúšať.