SME

Peter Salner: Objavil som spomienky, o ktorých som myslel, že ich nemám

Etnológ vysvetľuje, prečo židovské rodiny mlčali o holokauste a ako sa im to podarilo prelomiť.

Peter Salner.Peter Salner. (Zdroj: FOTO - ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. V roku 1940 mala bratislavská židovská komunita 15 109 členov. Po skončení druhej svetovej vojny v nej zostalo tri a pol tisíca ľudí, pričom veľká časť z nich boli Židia, ktorí sa prisťahovali, nie potomkovia Bratislavčanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Tieto dve čísla jasne hovoria o situácii, ktorá po vojne nastala," hovorí etnológ a publicista PETER SALNER.

Pripomína, že mnohí z tých, ktorí prežili, dlho neboli schopní hovoriť o tom, čo vlastne prežili. Preto sa v jeho generácii minulosť stala akousi neznámou vecou.

SkryťVypnúť reklamu

Je jedným zo spoluautorov výstavy Každá rodina má svoj príbeh, ktorú do októbra sprístupňuje Múzeum židovskej kultúry v Bratislave.

Aj on sám ešte ako dieťa hľadal odpoveď na otázku, kto sú to starí rodičia. Keďže práve generácia jeho rodičov sa snažila pozerať najmä do budúcnosti a chrániť svoje deti pred udalosťami z minulosti, mnohé sa o svojich predkoch nedozvedeli vôbec nič. Z dejín vypadli mnohí, ktorí by rodinnú kultúru, spomienky a náboženstvo ďalej sprostredkovali.

Prečítajte si tiež: Gestapo ich viedlo cez mesto na stanicu. Ľudia kričali - tak im treba Čítajte 

Prečo sa členovia rodiny nevedia pred sebou otvoriť?

"Neschopnosť komunikovať je veľmi individuálna. V prípade holokaustu a židovskej komunity to stále súvisí s tým, že ľudia prežili veľké utrpenie. Okrem toho, že sa vyrovnávali so stratou najbližších, zažili obrovské poníženie. O chvíľach, keď vás presila zvalcuje, sa hovorí veľmi ťažko.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom je, že ľudia nechcú zaťažovať svoje potomstvo. Ibaže nemlčali len o holokauste, ale aj o členoch rodiny, ktorí žili a zomreli ešte pred ním.

Minulosť jednoducho pred rokom 1945 pre moju generáciu neexistovala. Bola tabu. Nie preto, že by sa ľudia hanbili. Mali jednoducho strach zo spomienkového návratu do čias, keď boli v najhoršom postavení."

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4XZ6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

Súvisiace témy: Holokaust
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 083
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 751
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 202
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 203
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 135
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 042
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 961
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


16
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


1
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


11
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 782
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 882
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 615
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 772
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 641
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 853
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu