Svoj prvý celovečerný horor nakrúcal v amatérskych podmienkach a s nízkym rozpočtom. Prišiel však s niečím, čo filmovým plátnam už zúfalo chýbalo – trocha invencie pri tvorbe strašidelných filmov. Stvoril totiž kanibalské potvory, ktoré nie sú ani živé, ani mŕtve.
No ak dnes niektoré médiá označujú Romera za otca zombie príšer, robia chybu. Napríklad snímku White zombie natočil Victor Halperin ešte pred jeho narodením.
Až George Andrew Romero (4.2. 1940 –16.7. 2017) však urobil z týchto tvorov azda najvďačnejšie hororové postavy. Monštrá, ktoré sa ako v tranze prechádzajú nočnými ulicami a s neutíchajúcim apetítom hľadajú preživších, aby si pochutili na ich mäse.
“Kým dovtedy zombíkmi strašili černošskí otroci Spojené štáty, teraz nimi už Američania strašili samých seba.
„
V tejto podobe predstavil Romero svojich zombíkov divákom v debute Noc živých mŕtvych v roku 1968. Ujal sa nielen réžie, ale postavil sa aj za kameru a do strižne. Nečakaný úspech svojej prvotiny sa mu za viac ako štyridsaťročnú kariéru už nepodarilo prekonať.
Američania čakali trest, prišiel Romerov film
Rodák z newyorského Bronxu nemal ambíciu patriť k zvučným menám Holywoodu, a predsa sa mu pošťastilo. Filmový priemysel ho uchvátil ešte v detstve a ako pubertiak už so sebou všade brával kameru, aby nakrúcal krátkometrážne horory a dobrodružné snímky.
Na pittsburskej Carnegie Mellon University vyštudoval výtvarné umenie a po škole sa venoval natáčaniu reklamných spotov. Vytúžená zmena prišla po tom, čo s kamarátmi založil vlastnú produkčnú spoločnosť Image Ten Productions. Práve tá zastrešovala Romerov prvý celovečerný počin.
Jeho satirická nočná mora pôsobila trochu rezervovane, akoby jej jedinou ambíciou bolo iba poriadne vydesiť diváka. Britský Gaurdian však pripomína súvislosti, pre ktoré sa film dočkal obrovského úspechu práve v Amerike.
Spojené štáty zažívali obdobie rozvoja a prosperity, no v mentalite krajiny sa ukrýval a rástol akýsi puritánsky strach z trestu za bezbrehý konzum.
“Jediné, čo som spravil, bolo, že som ich vytiahol z exotiky a urobil z nich našich susedov.
„
Práve obraz, ktorý priniesli Romerovi zombíci, bol zosobnením amerických nočných môr. Ľudia požierajúci jeden druhého, neukojiteľní vo svojich túžbach, beštiálni.
Už africkí otroci na Haiti si vymysleli zombie – telo, ktoré vstane z hrobu a príde narobiť paseku medzi živých. Veď čo iné otrokom zostáva, ak rozmýšľajú nad pomstou svojim utláčateľom. Práve Romerovo nápadité spracovanie báchorky o živých mŕtvych zosobnilo nočné mory Ameriky.