Nechce, aby jeho obrazy ladili s gaučom, stenou v obývačke ani s travertínovou podlahou. ERIK ŠILLE preto do svojich diel skrýva mnoho odkazov na popkultúru, komiksy, kritizuje vizuálny smog, ktorý nás pohlcuje. V bratislavskej Kunsthalle má veľký prierez tvorby nazvaný Error.
Na vernisáž vašej výstavy podľa odhadov prišli stovky ľudí, ba možno aj tisíc. To je veľmi nezvyčajné. Čakali ste to?
„Bol som šokovaný, nikdy som to nezažil, nikdy som toľkým ľuďom nepodal ruku. Z vernisáže som musel trikrát odísť a naliať si whisky.
Najprv som Kunsthalle v Bratislave vyčítal, že moju výstavu naplánovali na leto, vtedy nikto do galérií nechodí. Ľudia radšej sedia s vyloženými nohami na chate alebo na pláži. Výstavy a koncerty vraj navštevujú hlavne študenti a tí majú teraz prázdniny. Neviem, čím to je, že sa podarilo toľkých prilákať. Cítil som sa ako na svadbe.“
Vaše obrazy sú plné rôznych popkultúrnych ikon. Simpsonovci, Mach a Šebestová, Hello Kitty. Neozývajú sa vám vlastníci autorských práv?
„Najprv som si kreslil vlastné postavičky, ale zistil som, že ľudia nedokážu tak jednoducho pochopiť ich povahu, a preto ani situáciu a príbeh, v ktorom sa na obraze ocitli. Keď sa však pozrú na Homera Simpsona, hneď vedia, že je lenivý, že má rád pivo a nerád chodí do práce. Ak sa pozrú na Spongeboba, vedia, že je to milá postava a aj keď je hlúpy, je v ňom veľa čistoty a úprimnosti.
Keď som chcel potom znázorniť voliča Mariána Kotlebu na obraze Stratený chlapec, nenapadlo mi lepšie prirovnanie ako práve smutný Spongebob, ktorý sedí na okraji jazera a pije pivo. Vybral som si tieto postavy ako skratky a zatiaľ sa mi nikto neozval, že by mu to prekážalo.
Možno je to preto, že som ich vždy využil len v kontexte umeleckého diela a nesnažil som sa ich predávať na tričkách. Na druhej strane som na obraze ešte nepoužil postavu Krtka, lebo viem, že dcéra jeho autora náruživo vyhľadáva všetky prípady toho, kde sa objavil bez povolenia.“
Čím vás tie postavičky tak fascinujú? Neberiete ich ako súčasť sveta detí?
„Tieto postavičky beriem ako vizuálny smog, bordel našich čias. Už ich nevidíme len v televíznych rozprávkach.