Ondrej Štefánik: Nerobme chyby našich rodičov, robme nové

Víťaz Anasoft litery vníma choroby sveta na šokovaných tvárach svojich detí.

Ondrej Štefánik, vítaz 12. ročníka súťaže Anasoft litera.(Zdroj: FOTO - MÁRIE KUKULOVÁ)

Pozerá alarmujúce filmy o planéte, no sype pri tom do seba obrovské decembrové jahody, ktoré chutia ako cukety. Spisovateľ a publicista ONDREJ ŠTEFÁNIK sebe vlastnou iróniou kritizuje stav sveta, ako ho vníma v zajatí komplikovaných rodinných vzťahov. Za román Som Paula získal v utorok večer ako dvanásty laureát cenu Anasoft litera.

Akým vývinom prešiel podľa vás slovenský román za ostatných dvadsať rokov?

„Asi ho píše viac ľudí. Je viac vydavateľstiev, väčšia konkurencia. Pribudol marketing.“

S akým pocitom sa púšťate do písania rozsiahlej prózy, ktorá chce odhaliť nekompromisný obraz súčasného sveta?

Článok pokračuje pod video reklamou

„S pocitom radosti. Hoci takéto vyjadrenie znie trochu okázalo a trápne honosne, myslím si, že práve také sa objavuje v upútavke na môj román. Ale to je v pohode, reklama má na takéto ohňostroje licenciu.“

Pracujete v reklame, ovplyvňuje toto prostredie vaše literárne ambície?

„V obidvoch povolaniach sa často skloňuje slovo kreativita, originalita, nápad, autor. Ale nemyslím si, že práca v reklame ovplyvňuje literárne ambície viac alebo menej ako iné občianske povolanie bytostí píšucich literatúru. Práca v reklame vyvoláva chuť alebo povinnosť dokončiť rozpísané.“

Je niečo konkrétne vo vašom živote, čo vás núti byť ostrým kritikom?

„Veľa vecí. Radšej o tom hovorím v rozsiahlejších textoch.“

V čom je dnešný svet chorý a čo by, naopak, mohlo byť jeho dobrým odkazom do budúcnosti?

„Dobrým odkazom sú jeho zlyhania. Stále dokola, nerobme chyby našich rodičov, robme nové. Ak sú netrpezlivosť, tvrdohlavosť, impulzívne správanie, pohodlie a nedostatok koncentrácie chorobou, tak potom je svet chorý práve týmto. Chorý je aj vzťah ekonomiky k ekológii.“

Kde to najviac vnímate?

„Vidím to na šokovaných tvárach mojich detí, keď pozerajú alarmujúce filmy o planéte, o tom, ako ju prehnanou spotrebou kobercovo devastujeme. Navyše počas pozerania takýchto dokumentov sypem do seba obrovské decembrové jahody, ktoré chutia ako cukety. Rovnaký pohľad majú, keď vidia, ako fajčím. To je môj odkaz do budúcnosti. Deti vyrastú a hádam rozoznajú letargiu škodcu na mieste činu a nebudú si ju mýliť s bezpečím, pokrokom a pohodou.“

Vo vašej próze cítiť angažovaného autora, do akej miery vlastne nechávate vstúpiť do literárneho príbehu samého seba?

„Vstupujem do textov, do postáv, inak sa to ani nedá.“

V čom je pre vás iné písanie publicistického textu oproti literárnemu?

„Literárny text je pre mňa intímny, živší. Radšej píšem literatúru ako publicistiku, i keď pozorujem, že publicistika vo veľkej miere preberá jedno z literárnych snažení. Publicistika rieši aktuálny svetabôľ, má právo na udalosti, literatúra má byť skôr na oddych, zábavu alebo na obdiv. V publicistike sa dejú udalosti hneď, sú viditeľné v okamihu, vystreľujú, umierajú. V literatúre plynú ako čas, ktorý nevidíme, ale pomalý pohyb kontinentov je tiež udalosť.“

Aké sú kritériá dobrej literatúry?

„Pre mňa je dobrá literatúra taká, ktorá ma prekvapí, prekročí moje očakávania, nedajbože otrasie mojím svetonázorom. Okrem toho zaváži miera originality, empatie, imaginácie, inovácie, remeselnej zručnosti, inteligencie, schopnosť upútať, a ešte veľa ďalších vlastností. Mám rád texty a postavy, ktorým uverím, nemusím sa s nimi stotožniť, ale pôsobia na mňa ako živé bytosti a nie ako karikatúry.“

Aká kniha si podľa vás môže trúfnuť na víťazstvo literárnej ceny?

„Kniha, na akej sa zhodne celá porota.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 606
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 633
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 575
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 531
  8. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 7 233
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 693

Téma: Literatúra


Článok je zaradený aj do ďalších tém Anasoft litera

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kocian: Funkcionári mi dávali odporúčania, kto má hrať. Mali však smolu

Žilinská cesta je normálna, tvrdí Kocian.

Stĺpček Petra Fukatscha

Kozák im odkázal, skúste to isté vo Vigu alebo v Miláne

Mal tri možnosti – nič nevidí, vyhodí hráčov alebo odíde.

Neprehliadnite tiež

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Peter Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.