SME
Utorok, 17. september, 2019 | Meniny má Olympia

Alta Vášová: Keď mali moji synovia narukovať, musela som sa z toho vypísať

Autorka libreta k muzikálu Peter a Lucia rozpráva o spolupráci s originálnym hudobníkom.

Alta Vášová (1939) pochádza zo Sevljuše na Zakarpatskej Ukrajine. Vyštudovala matematiku a fyziku na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave, do roku 1968 pôsobila ako učiteľka, potom dva roky ako dramaturgička Slovenskej televízie a následne začala písať na voľnej nohe. Je autorkou viacerých próz pre dospelých aj pre deti a mládež,  televíznych scenárov ak niekoľkých libret známych muzikálov. Za zbierku próz Ostrovy nepamäti sa stala v roku 2008 laureátkou ceny Anasoft litera. Alta Vášová (1939) pochádza zo Sevljuše na Zakarpatskej Ukrajine. Vyštudovala matematiku a fyziku na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave, do roku 1968 pôsobila ako učiteľka, potom dva roky ako dramaturgička Slovenskej televízie a následne začala písať na voľnej nohe. Je autorkou viacerých próz pre dospelých aj pre deti a mládež, televíznych scenárov ak niekoľkých libret známych muzikálov. Za zbierku próz Ostrovy nepamäti sa stala v roku 2008 laureátkou ceny Anasoft litera. (Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

V čase, keď jej synovia rukovali na vojenčinu, v Juhoslávii sa schyľovalo ku krvavému konfliktu. Preto spisovateľka ALTA VÁŠOVÁ napísala libreto k muzikálu P+L v originálnej hudobnej spolupráci s Dežom Ursinym.

Inšpirovala sa svetoznámou novelou Peter a Lucia, ktorej silný príbeh s protivojnovým posolstvom cítila ako stále aktuálny.

Na scénu sa muzikál dostal až po vyše dvadsiatich rokoch a Dežo Ursiny sa toho už nedožil. Začiatkom tohto roka ho opäť oživili slovenskí hudobníci. V stredu bude projekt súčasťou veľkého koncertu venovaného Dežovej spomienke.

Článok pokračuje pod video reklamou

Štvrtého októbra by mal sedemdesiat rokov. Spisovateľka v rozhovore rozpráva o tom, ako sa s Dežom napriek nie vždy priaznivým podmienkam nevzdávali.

Aký obraz Deža Ursinyho sa vám v pamäti najviac vynára?

„Zo scény nikdy nezmizol, je tu s nami stále. Posledné roky žil veľmi naplnený život a to robí spomienku naňho veľmi intenzívnou. Keď mu po páde režimu diagnostikovali rakovinu, odmietol poslednú operáciu, lebo by prišiel o hlas a o možnosť spievať. Vtedy mu hovorili, že vydrží tak dva roky. On vydržal ešte šesť, počas nich žil veľmi asketicky, zároveň však spoznal syna a prežil ešte jeden veľmi pekný vzťah so Zdenkou Krejčovou. Nahral nové albumy, začal písať vlastné texty, urobil štyri dobré filmy, jeden nedokončil.“

Ako sa vtedy staval k projektu Peter a Lucia?

„Bol to divadelný muzikál a vznikol ešte pred revolúciou. Hotové bolo celé moje libreto s textami piesní Jána Štrassera. Dežo naspieval podklady pre piesne. Po nej už nemal možnosti, aby hudbu dotiahol. Vyžadovala si ešte všelijaké dotváranie. Potrebovala inštrumentalizáciu piesní, scéniku, čo boli finančne náročné kroky. Navyše nežil už ani Jaro Filip, s ktorým urobil Dežo demonahrávku skladieb. A tak sa náš projekt odložil.“

Aká atmosféra predchádzala jeho vznik?

„Po muzikáloch a prózach, ktoré som písala na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, som začala mať intenzívny pocit, že musím napísať niečo protivojnové. Nielen kvôli mojim synom, ktorí mali práve narukovať na vojenčinu, ale aj preto, že vo vzduchu už bolo cítiť napätie z hrozivej situácie v Juhoslávii.

Najprv som napísala scenár Sviatok neviniatok, príbeh zo stredoveku. Mal to byť veľký hudobný film s textami Jána Štrassera a s Dežovou muzikou. Pre štúdio Koliba, ktoré sa už vtedy pomaly rozpadalo, to však bola taká investícia, že sa projekt odložil. Medzitým som dala Kolibe zbohom a ďalej som hľadala niečo, čo by bolo priechodnejšie a mohlo by sa objaviť na scéne.“

Ako ste prežívali tlaky, keď ste v normalizačných rokoch odišli z Televíznej filmovej tvorby?

„Bolo to dosť búrlivé najmä pre môj scenár k filmu Sladké hry minulého leta v réžii Juraja Herza. Film dostal hlavnú cenu na festivale Monte Carlo, no strčili ho do trezoru, považovali ho za protest proti vpádu sovietskych tankov do Československa v auguste 1968.

Osem rokov som bola doma, autorsky som sa nemohla veľmi prejaviť a v podstate ma živili len tantiémy zo Sladkých hier. Až neskôr cez vydavateľstvo Mladé letá som znova nadobudla pocit, že môžem robiť. A zamestnala som sa ako scenáristka na Kolibe.

Naďalej som sa chcela vyjadrovať k súčasným problémom, a tak som si vybrala ako okľuku sci-fi žáner, utopický román. Napísala som dve knihy pre dospelých a dve pre deti, tiež dosť ťažko prechádzali cenzúrou, ale podarilo sa. Potom už prišiel osemdesiaty deviaty a ja som sa vrátila ku krátkym prózam.“

Čo vás priviedlo k motívu z Rollandovho románu Peter a Lucia?

„Inšpirovala som sa týmto románom, ale muzikál som nazvala P+L, ako to píšu zamilované deti po múroch. Celý dej je u Rollanda ukotvený v prvej svetovej vojne, ja som ho však ťahala od prvej svetovej vojny až po budúcnosť, v tom je celkom iný. Príbeh sa končí tragicky, smrťou, ktorá spôsobí smrť aj iným. Bohužiaľ, niečo podobné dnes po svete ,letí‘. Myslím však, že motív môjho hrdinu tkvie presne v opačnom pocite, než majú atentátnici dnes.“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53GV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53GV na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  4. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  5. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  7. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  8. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  1. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  2. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  3. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  4. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  5. Atos sa stal členom IDSA
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  7. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  8. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  10. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 780
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 8 219
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 709
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 258
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 616
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 026
  7. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 603
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 390
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 4 336
  10. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 294

Hlavné správy zo Sme.sk

Šachy pri mrakodrape Eurovea. Za komplexom sa objavil fond Poštovej banky

V pozadí očakávaného projektu sa udiali podstatné zmeny.

Vizualizácia projektu Eurovea II.
Denisa Augustínová.
Stĺpček šéfredaktorky

Prečo si priznávajú právo na odpoveď namiesto toho, aby chránili novinárov

Politik nemá médiá kontrolovať.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme ti, Boris Kollár!

Vláda Smeru už mohla byť minulosťou, ale úžasná politická intuícia Borisa Kollára ju zachránila.