BRATISLAVA. V nedeľu večer sa po dvadsiaty druhý raz odovzdávali Divadelné ocenenia sezóny Dosky 2017. Vytiahnuť to dôležité, čo býva často pre širšie publikum neviditeľné, bolo opäť ambíciou organizátorov slávnostného ceremoniálu, ktorý uvádzala herecká dvojica Lucia Šipošová a Juraj Rašla.
Urobili cenný ťah a oslovili najznámejších divadelníkov z oblasti amatérskeho divadla, aby ocenenia pre divadelných profesionálov odovzdávali práve oni.
Tak na javisku vznikli nie vždy celkom obratné, ale často až dojímavé stretnutia ľudí, ktorí divadlu prepadli rovnako silne, iba sa k jeho výnimočnej produkcii dostávajú z iných koncov. Réžia neobišla ani reflexiu politických tlakov, ktorých obeťami sa v minulej sezóne stali divadlá v banskobystrickom kraji.

Do pozornosti sa tento rok vďaka rôznym tvorivým kontextom dostal aj fenomén slovenského bábkového divadla, s ktorým súvisí mnoho dnes už zvučných mien.
Korunovala ho cena za celoživotný prínos v oblasti divadla, ktorú si odniesol historik a kritik bábkového divadla, dramaturg a režisér Vladimír Predmerský, autor vôbec prvých písaných dejín o slovenskom bábkovom divadle.
Mimoriadnu cenu Asociácie súčasného divadla si zase odniesli Iveta Škripková a Marián Pecko, Bábkové divadlo na Rázcestí za koncept festivalu Bábkarská Bystrica Tour 2016
Až päť ocenení získala Opera Slovenského národného divadla, ktorá tento rok v spolupráci viacerých koproducentov uviedla vo výnimočnej réžii Davida Radoka Vivaldiho operu Arsilda.
V nomináciách sa viackrát skloňoval Denník Anny Frankovej, ktorý v minulej sezóne naštudovali až v troch slovenských divadlách. Silný príbeh židovského dievčaťa počas vojny, zachytený v denníkových záznamoch, napokon zabodoval v kategórii výnimočných počinov (Štátne divadlo Košice) a v kategórii o najlepšiu ženskú rolu, ktorú za Annu Frankovú získala Lucia Korená z Nového divadla v Nitre.
Výsledky tohtoročných Dosiek ovplyvnilo celkovo štyridsať kritikov, teoretikov a publicistov. V tomto roku sa po prvýkrát udelila aj Mimoriadna cena Asociácie súčasného divadla za projekt, ktorý si získal výraznú podporu hlasujúcich, avšak sa nedal zaradiť ani do jednej z existujúcich kategórií. Získal ju festival Bábkárska Bystrica.
Bratislavským divadlom sezóny 2017 sa stalo Divadlo ASTORKA Korzo´90.
Ceny DOSKY 2017
- Mimoriadny počin v oblasti činoherného divadla: Péter Esterházy: Mercedes Benz, Činohra Slovenského národného divadla
- Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla: Ondrej Šoth/Zuzana Mistríková: Denník Anny Frankovej, réžia a choreografia Ondrej Šoth, Balet Štátneho divadla Košice
- Mimoriadny počin v oblasti operného divadla: Antonio Vivaldi: Arsilda, réžia David Radok, hudobné naštudovanie Václav Luks, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti*
- Najlepšia scénická hudba sezóny: Daniel Fischer za hudbu k inscenácii hry Bernharda Studlara Túžba po nepriateľovi, Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
- Najlepší kostým sezóny: Zuzana Ježková za kostýmy k inscenácií opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti*
- Najlepšia scénografia sezóny: David Radok za scénu k inscenácií opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti*
- Najlepší mužský herecký výkon sezóny: Tomáš Mischura za postavu Dávida v inscenácií hry Michaely Zakuťanskej Deň, keď zomrel Gott, Prešovské národné divadlo
- Najlepší ženský herecký výkon: Lucia Korená za postavu Anny Frankovej v inscenácii Anna Franková, Nové divadlo Nitra
- Najlepšia réžia sezóny: David Radok z réžiu opery Antonia Vivaldiho Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti*
- Najlepšia inscenácia sezóny: Antonio Vivaldi: Arsilda, Opera Slovenského národného divadla Bratislava a koproducenti