Andalúzskeho psa by asi nikto neoznačil za rockový muzikál. Votrelca by nikto necharakterizoval ako romantickú komédiu. Tak prečo distribútori tvrdia, že nový film režírujúceho filozofa Darrena Aronofského mother! (áno, s malým začiatočným písmenom a s výkričníkom) je mysteriózny horor?
Je to samovraždené. Cynickí obchodníci s filmovou zábavou vyslali film do sveta s klamlivou reklamou a tá sa obrátila proti nim. Sklamaní sú diváci i veľká časť recenzentov, v poslednom čase zvyknutých písať najmä o komiksových adaptáciách. Snímka s tridsaťmiliónovým rozpočtom zatiaľ utŕžila sotva štyridsať miliónov.
Arnofsky nakrútil ďalší film, príbuzný jeho raným dielam Pi, Rekviem za sen a Fontána, nie nového Wrestlera ani druhú Čiernu labuť či Noeho. Snímka mother! je umeleckou hyperbolou, symbolom, metaforou nielen materstva a ženstva, ale i biblického stvorenia sveta a jeho konca v duchu Apokalypsy evanjelistu Jána.
Je aj príbehom o bájnom Fénixovi, ktorý povstáva z vlastného popola, faustovskej legendy o úspechu vykúpenom dušou, podobenstvom o ľudskom živote, obrazom cyklov života na zemi. A má množstvo ďalších možných interpretácií. Žánrovo v nej nájdeme romancu, melodrámu ba dokonca aj čosi z čierneho humoru. Len horor to nie je ani náhodou.


Od kabaly ku kanibalizmu
Jennifer Lawrence a Javier Bardem hrajú manželov, ktorí sa nasťahovali do krásneho starého domu. On, napriek počiatočnému autorskému bloku, rozvíja svoju čoraz úspešnejšiu kariéru spisovateľa, ona sa pokúša vybudovať domov. Sústredí sa len naň, všetko ostatné vníma ako vyrušenie, vpád, agresiu.