BRATISLAVA. Vznikol ešte v roku 1991. Vtedy mal festival súčasnej hudby Melos-Étos dôležitú úlohu: predstaviť hudobné trendy, ktoré nám počas socializmu unikli. Mal ukázať, čo všetko sa za železnou oponou udialo.
Koná sa každé dva roky a dnes už predstavuje to najzaujímavejšie, čo nemáme možnosť bežne na Slovensku počuť. Súbor Quasars Ensemble napríklad vo štvrtok zahrá hudbu štyroch skladateľov v premiére.
Každý z nich je z iného kontinentu a tento program ukončuje experiment s názvom podľa psychickej poruchy predčasnej demencie Dementia Praecox od Američana Christophera Trebue Moora. Všetky skladby bude vraj ťažké interpretovať na pódiu, no tá posledná si bude vyžadovať aj nové nástroje.
„Pri premiére diela vraj kedysi participovali inštrumentalisti, čo mali túto chorobu. Každý hudobník bude mať igelitové vrecká, klavirista bude používať aj lanko z udice, na pódiu budú balóniky s ryžou a rúry,“ hovorí vedúci súboru Ivan Buffa.
Vyberal si najzaujímavejšie diela z posledného obdobia, ktoré vznikli pre komorný súbor.
Festival si pripomenie aj nedožité narodeniny skladateľa Ilju Zeljenku. Premietne filmy s jeho hudbou a jeho diela zahrá sólistka Magdaléna Bajuszová.
„Zeljenka bol jedným z prvých avantgardných tvorcov, ktorý sa v šesťdesiatych rokoch vymedzil voči vtedajším trendom. Bolo to všeobecne dynamické obdobie, kedy prišlo mnoho nových metód,“ vysvetľuje Igor Valentovič, šéf Hudobného centra, ktoré podujatie pripravuje.
Bajuszová od Zeljenku v nedeľu zahrá klavírne skladby, posledné z nich autor dokončil krátko pred smrťou.
Melos-Étos si pripravil program na celý týždeň od utorka.