SME

Nemajú peniaze, pracujú v horúčave a špine. A predsa sú Indovia v Bratislave šťastní

Americký fotograf a indický výtvarník predstavujú na Mesiaci fotografie svoju špeciálnu techniku.

Z diela amerického fotografa Waewa a indického výtvarníka Rajesha Soniho.Z diela amerického fotografa Waewa a indického výtvarníka Rajesha Soniho. (Zdroj: TASR)

"To je obsiahly príbeh," hovorí americký fotograf Waswo, keď sa ho spýtate, prečo začal žiť v Indii. Jedným z dôvodov je, že o Indii počúval historky, už keď bol malý - jeho otec tam bol počas druhej svetovej vojny a evidentne ho to poznamenalo. On sám sa tam vypravil v roku 1993 a okamžite si Indiu zamiloval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom sa stretol s výtvarníkom Rajeshom Sonim, čo poznamenalo jeho umelecký program. Na Mesiaci fotografie v Bratislave vystavujú spoločné diela, ku ktorým sa dopracovali kurióznou technikou. Waswo fotí na digitál obyčajných ľudí, vytvorí čiernobiele fotografie, ktoré potom Rajesh ručne vymaľuje. Niekedy sú uletené, niekedy nostalgické, Indovia na nich hrajú samých seba.

SkryťVypnúť reklamu

Kedysi, keď ste sa venovali pouličnej fotografii, bezkonkurenčne u vás dominovalo čiernobiele spracovanie. Čo sa stalo, že ste zatúžili po farbe?

Waswo: Áno, bol som čiernobiely purista a po príchode do Udajpuru som uvažoval o sérii čiernobielych fotografií. Ale potom jedného dňa prišiel do môjho domu Rajesh, ktorého som predtým poznal ako talentovaného umelca, ktorý kreslil nádherné skice. Keď uvidel moje fotografie, povedal mi: „Chacha (v hindskom jazyku strýko, pozn.red.), mohli by sme ich vymaľovať.“ Vtedy mi povedal o tejto tradícii v ich rodine. A tak sme začali. Rajesh sa veľmi rýchlo naučil, čo sa mi páči. Skúmali sme materiály, ktoré by sme na farbenie mohli použiť, pretože kolorujeme digitálne fotografie, nie analógové ako jeho starý otec.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste si podelili úlohy?

Waswo: Obaja sa tak trochu pohrávame s očividnými etnografickými motívmi a motívmi, aké boli robené v 40. a 50. rokoch v starých indických fotoštúdiach. Tie boli trochu uletené a zábavné. V našom štúdiu, ktoré máme v dedine pri Udajpure v Rádžasthane, fotíme pri prirodzenom svetle. Používame ručne maľované pozadia, ja robím čiernobiele fotografie, ktoré následne putujú do rúk Rajeshovi, aby ich ručne koloroval. Takže všetky farby, ktoré vidíte na týchto fotografiách na výstave, sú vytvorené ním.

Ako ste sa dostali k ručnému kolorovaniu fotografií?

Rajesh Soni: V mojej rodine sa táto tradícia začala už pri starom otcovi, ktorý fotky nielen koloroval, ale si ich aj sám robil. Pracoval pre posledného kráľa Udajpuru Maharana Buhpala Singha. Celý svoj život strávil v paláci. Toto umenie sa od neho naučil môj otec, ktorý ho neskôr naučil mňa. A potom som stretol Waswa.

SkryťVypnúť reklamu

Je dnes ručné kolorovanie fotografií výnimočné?

Waswo: V Indii už táto tradícia vymiera. Ešte predtým, než som stretol Rajesha, som uvažoval o sérii fotiek s použitím tejto techniky. Už vtedy bolo v Indii len veľmi málo štúdií, kde by to robili. Aj som stretol jedného Inda, ktorý sa tomu venoval, ale nebol taký nadaný a už sa aj chystal do dôchodku. Takže som sa tejto myšlienky vzdal.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C5578 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Fotky, fotografie a fotogalérie

Ako Andrej Babiš a hnutie ANO oslavovalo víťazstvo.


TASR
Sprava štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Igor Choma, minister dopravy Jozef Ráž, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček a riaditeľ úseku prípravy Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Mateička.

Celková hodnota troch kontraktov mierne presahuje 890 miliónov eur.


TASR 1
Súvisiace témy: India
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 607
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 209
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 872
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 805
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 760
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 432
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 215
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 058
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 17 809
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 819
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 724
  5. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 12 136
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 860
  7. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 4 947
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 918
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu