BRATISLAVA. Práca so svetlom je to najlepšie, čo robí kameramana kameramanon, hovorí Dodo Šimončič. Keď teraz predsedal porote súťaže Kamera 2017, rozhodoval sa podľa toho, kto ju ovláda najlepšie.
Cenu získal Martin Žiaran, kameraman filmu Čiara. Príbeh z hraničného úseku medzi Slovenskom a Ukrajinou kombinuje klasické prvky gangsterky s našimi ľudovými špecifikami, v hlavnej úlohe hrá Tomáš Maštalír. Porota Martina Žiarana ocenila za "citlivú prácu so svetlom a tiesnivú atmosféru", z ktorej účinok filmu ťaží.
Cena Kamera 2017 dostala štatút bienále, finančne ju podporil aj Audiovizuálny fond. Jej organizátori mysleli aj na televíznu prácu, ocenili kameramana Martina Raua za to, aký žánrový vizuál a akú atmosféru vytvoril v seriáli za Sklom.
Dodo Šimončič vyzdvihol, že v súťaži vynikli aj kameramanky. Všade na svete sú filmové profesionálky málo viditeľné, u nás porota upozornila na Denisu Buranovú a jej minimalistický dôvtip v reklame na topánky Baťa - Baťa Insolia. S prácou na dokumentárnom filme Ikony - Štvorec vs. kruh zas vo svojej kategórii zvíťazila Anna Smoroňová.
Len pred pár dňami mal v slovenských kinách premiéru poviedkový film Dogg. V ňom je krátky film Duet, ktorý symbolizuje strach Slovákov z imigrantov. Zaň získal cenu Timotej Križka, porota chváli, ako si poradil s pohybom v stiesnenom priestore.
V kategórii študentských diel zvíťazil Michal Fulier za film Yours, aj vďaka tomu, ako pracoval s trikmi.
Prezident Asociácie slovenských kameramanov Noro Hudec hovorí, že Kamera 2017 nie je len súťaž. Vidí v nej cestu, ako možno toto povolanie zviditeľniť a rozprávať o ňom. Cena za technologický prínos patrí Ivanovi Puťorovi a Cenu za celoživotné dielo dostal Igor Luther, kameraman svetového mena.
Spolupracovník Volkera Schlondorffa (Plechový bubienok) aj Andrzeja Wajdu (Danton) začínal s Elom Havettom a Jurajom Jakubiskom.