SME
Nedeľa, 24. september, 2023 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

Keď má byť písanie živobytím

Odovzdaním rukopisu sa život knihy nekončí. Od jej autora až k čitateľovi ju čaká niekoľko zásadných krokov.

Archív SMEArchív SME

Odovzdaním rukopisu sa život knihy nekončí. Od jej autora až k čitateľovi ju čaká niekoľko zásadných krokov. Vrátane korektúr, grafiky, cez tlač, distribúciu, predaj a následnú propagáciu sa na jednom titule podieľajú desiatky ľudí, ktorých neživí len láska k literatúre.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Písaním kníh sa na Slovensku neuživíte. To je často jedno z prvých odporúčaní, ktoré začínajúci autor dostáva. Literatúra môže byť len koníčkom, ktorý sa vyplatí „pár vyvoleným“. Vraj nech sa spisovateľ ako chce snaží, hoci aj napíše bestseller, väčšina zisku poputuje do rúk vydavateľovi alebo predajcovi. Je to však naozaj tak? Kde skončia peniaze z knihy, ktorú čitateľ kúpi v priemere za dvanásť eur?

SkryťVypnúť reklamu

Predstava, že na zúboženom talentovanom spisovateľovi visia desiatky ľudí, ktorí žijú z jeho tvorby, je prehnaná. V prvom rade sa na prípadnom úspechu jeho knihy podieľajú. Kniha má svoj cyklus a odovzdaním rukopisu sa jej reálny príbeh len začína.

Pravda je, že slovenských spisovateľov pribúda, a nie každý môže byť len touto prácou živý. V tomto prípade je profesionálny autor naozaj výnimkou. Najmä taký, ktorý potrebuje splácať hypotéku, živiť a šatiť seba, prípadne ďalších rodinných príslušníkov, a zároveň by rád vydával nezávislé romány vo frekvencii raz za päť rokov. Na to, aby ste mohli doma tvoriť a dostávať za to „výplatu“, potrebujete logicky knihy predávať. Sám to však zvládnete len ťažko. Predstava, že cena za knihu rovná sa váš zisk, je síce častá, ale nepravdivá. Pozrime sa teda na to, koľko jedna kniha vlastne stojí, a to nielen autora, ale aj ľudí, ktorí sa na celom procese podieľajú.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý vykročí vydavateľ

Keď sa vášho rukopisu zhostí vydavateľstvo, práve s ním riešite následné financie. Väčšina autorov dostáva zálohu, tzv. licenciu, ktorá sa pohybuje od dvesto eur až po tisícky. Vydavateľstvo udeľuje zálohu podľa toho, či má s autorom skúsenosti, prípadne ako knihe a jej úspechu verí. Ďalším bonusom z hľadiska financií je percento z maloobchodnej odporúčanej ceny. To opäť určuje vydavateľ a bežná hranica pre autora beletrie je osem až pätnásť percent.

Vo vydavateľstve vrátane honoráru pre autora, ostáva 50 percent z knihy, zvyšných 50 percent putuje do distribúcie. „Vydavateľ zaplatí všetky náklady – licenciu autorovi, tlač, dopravu, preklad, redakciu, marketing, reklamu atď., a v ideálnom prípade mu časť ceny zostane,“ vysvetľuje Juraj Heger, majiteľ vydavateľstva Slovart. „Kým sa však nepredá dosť kusov na to, aby sa pokryli všetky náklady, nezostane mu prakticky nič. Na vysvetlenie. Ak by náklady na knihu boli desať eur za kus a vydavateľ by inkasoval dvadsať eur za kus, výroba tisíc kníh by stála desaťtisíc eur a vydavateľovi sa vráti, až keď predá – a zinkasuje – päťsto predaných kníh. Až potom naozaj tvorí zisk.“

SkryťVypnúť reklamu

Vydavateľstvá okrem iného platia prenájmy priestorov, platy zamestnancov a nezabudnime tiež na dane a odvody.

Zisk kníhkupca sa ráta pri jednej knihe v centoch

Keď sa kniha úspešne dostane ku kníhkupcom, 50 percent z nej už ostalo vo vydavateľstve vrátane menšej časti u autora. Zvyšok má v rukách kníhkupec. Viac vysvetľuje Michal Brat z Martinusu.

„Pre získanie lepšieho obrazu musíme začať pojmom rabat. Rabat zjednodušene znamená, koľko z maloobchodnej odporúčanej ceny (MOC) s DPH, ktorú odporúča vydavateľ, zostane kníhkupcovi na pokrytie nákladov a prípadný zisk. Predpokladajme knihu s MOC desať eur. Desať percent z tejto sumy je DPH, ktorá ide štátu. Priemerný rabat je okolo 35 percent, závisí však od viacerých okolností (slovenskí vydavatelia a beletria majú vyšší rabat, zahraničné tituly nižší; kníhkupectvá s väčším obratom zvyčajne majú ešte objemovú zľavu vo forme vyššieho rabatu). Ak teda kniha stojí desať eur a kníhkupec na ňu dostane nákupný rabat (nákupnú zľavu) 35 percent, z predanej knihy mu teoreticky zostane 3,50 eura.“

SkryťVypnúť reklamu

To je však pred započítaním všetkých nákladov na fungovanie firmy alebo prípadných zliav. Ak na knihu dá kníhkupec zákazníkovi zľavu 20 percent, zrazu mu na pokrytie tých nákladov nezostáva 3,50 eura, ale iba dve eurá. Konečný zisk kníhkupca sa v závislosti od týchto nákladov pohybuje v malých desiatkach centov za takúto modelovú knižku.

Propagácia predáva

Podľa slov Lukáša Bonka z Panta Rhei medzi najvýraznejšie náklady kníhkupcov patrí nájomné platené obchodným centrám, energie, výplaty zamestnancov, obstaranie vybavenia činnosti, správa informačného systému, marketing a všetky obslužné činnosti.

Práve marketing a propagácia sú často pri predaji konkrétneho titulu kľúčové. „Marketingové oddelenie pripravuje neustále akcie, besedy, krsty a snažia sa využiť čo najviac komunikačných kanálov na propagáciu kníh a autorov,“ dodáva. Pri stovkách kníh, ktoré vychádzajú, však nemôžu všetci autori dostať rovnaký priestor. Reklamné aktivity preto nevyvíjajú len kníhkupci, ale aj vydavateľstvá, ktoré môžu svojim autorom napríklad kúpiť viditeľné umiestnenie na pultoch či vo forme pyramíd, prípadne doplniť vystavené knihy o reklamné bannery. „Okrem garantovaných pozícií, samozrejme, umiestňujeme tituly na žánrové pozície alebo do sekcie ‚novinky‘ či tzv. bestsellery. Väčšina vystavenia je tak bez finančnej podpory autora/vydavateľstva a rozhoduje o ňom naše nákupné oddelenie, ale aj naši zamestnanci v predajniach.“

SkryťVypnúť reklamu

Začínajúci autor si vo veľkej miere robí propagáciu sám. Cestuje po besedách, prespáva v cudzích mestách, oslovuje novinárov alebo inými spôsobmi investuje do vlastnej reklamy. Jeho príjem z knihy sa aj o tieto položky scvrkáva.

Neúspech autor nepokryje

Ak by ste ako autor beletrie chceli mať z písania ročný príjem napríklad 12-tisíc eur, mali by ste touto logikou ročne predať približne desaťtisíc vlastných titulov. Na Slovensku sa pritom za magickú hranicu úspechu považuje už dvetisíc kusov. Súvisí to s veľkosťou trhu aj kúpyschopnosťou obyvateľstva.

Vydať knihu, najmä debutantovi, je teda risk pre všetky zúčastnené strany. Avšak, keď sa vo vydavateľstve či u kníhkupca jednému titulu nedarí, prípadnú stratu dokáže vykryť iná, nadpriemerne predávaná kniha. Autor však pri neúspechu len ťažko tak rýchlo získa investovaný čas a peniaze nazad, nehovoriac o dôvere vydavateľstva.

SkryťVypnúť reklamu

Mnoho autorov preto čoraz častejšie uvažuje o tom, že si knihu vydá svojpomocne alebo len online, aby ušetrili náklady. Starať sa o knihu nielen ako autor, ale tiež ako vydavateľ, distribútor či predajca je však práca na plný úväzok. Okrem toho, nie vždy vykonaná profesionálne, čo sa na výsledku a následnom predaji často prejaví.

Ďalšou možnosťou sú preto rôzne literárne súťaže alebo granty, akými je napríklad Fond na podporu umenia. Ten ponúka dokonca mesačné štipendium, ktoré má fungovať ako podpora pri tvorbe. Samozrejme, získať ho sa nepodarí každému žiadateľovi.

Jedinou cestou teda ostáva vytrvať, pracovať a dúfať. Živiť sa písaním kníh je totiž možné, len keď píšete knihy úspešné. A na to, aby sa vašim dielam darilo, potrebujete okrem talentu aj šťastie.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 648
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 903
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 341
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 809
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 602
  6. Hladinka smeruje do Košíc! 3 304
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 232
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 2 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jadrová bomba Mark 15, aká sa stratila pri ostrove Tybee.

Čína a Rusko o svojich nehovoria.


21. sep
Španielsky režisér J.A. Bayona si pri svojom filme mohol pomôcť tým, že pasažieri sa pofotili.

Hráči rugby prežili v mrazivých Andách 72 dní.


5 h
Detská psychologička Simona Šimková (43) z Košíc. Je riaditeľkou centra pre deti so zdravotným znevýhodnením.

Nevzdali to s touto krajinou.


4 h
George Soros a Rudolf Chmel v roku 2010.

Viacerí sme sa stretli na princípe otvorenej spoločnosti ako fundamente.


Rudolf Chmel 21. sep

Blogy SME

  1. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  2. Katarína Chudá: Stredoveké rukopisy: pestrofarebné monštrá, pohromy a draky
  3. Milan Buno: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí | 7 knižných tipov
  4. Martin Barto: Pozoruhodné kúsky z minulosti Eurovision Song Contest
  5. Samuel Ivančák: Provisorium Deža Ursinyho má 50 rokov
  6. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (4. časť) – La bambola di Satana (1969)
  7. Milan Buno: Riskovala život, aby zachránila 2500 židovských detí | 7 knižných tipov
  8. Samuel Ivančák: The Dark Side of the Moon má 50 rokov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 979
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 28 799
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 23 066
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 11 740
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 788
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 407
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 337
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 6 621
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu