Malo byť vzorom pre socialistickú spoločnosť. Prečo sa k ľudovému umeniu vraciame?

Ľudové je trendy. No nie je veľa dizajnérov, čo mu vie dať nový zmysel.

Stolovací set nazvaný Anachronik Simony Janišovej.(Zdroj: Ján Kekeli)

BRATISLAVA. Čo je dnes atraktívne na regionálnej tradičnej kultúre? Prečo sa znova a znova objavujú revivaly kultúrnej produkcie, ktorá už podľa všetkého v autentickej podobe takmer neexistuje?

Ľudové umenie, teda neprofesionálna, esteticky motivovaná tvorba zväčša vidieckeho obyvateľstva, vlastne už svoju historickú úlohu zavŕšilo. Od polovice 20. storočia môžeme hovoriť o definitívnom prieniku masovej priemyselnej produkcie a remeselná, ručná výroba aj u nás stratila svoje prirodzené opodstatnenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj tak sa však odvtedy vo viac či menej intenzívnejších vlnách k ľudovému umeniu vraciame nielen ako k predmetu etnografického výskumu. Ak ho spojíme s ideológiou, môže sa stať, že ľudové umenie bude viac ako čímkoľvek iným argumentom proti niečomu, v komunistickej rétorike malo byť liekom na meštiacky luxus a individualizmus, kapitalistickú komerciu a odcudzenosť, svojou podstatou malo byť vzorom pre novú socialistickú spoločnosť.

Tento experiment sa síce nevydaril, ľudová výroba mala však nadštandardnú oficiálnu podporu a príkra chuť tejto výlučnosti zostáva v časti verejnosti zakorenená dodnes.

Bio, retro, vintage

Ale či sa na to pozeráme generačne alebo nie, ľudové umenie ako pamäťový archív presvedčivých výtvarných riešení vždy bol pre schopného výtvarníka, dizajnéra, architekta opodstatnenou stratégiou.

Keď koncom 19. storočia Dušan Jurkovič v duchu karpatského vernakuláru postavil a zariadil turistické objekty na moravskej Radhošti, bol to jeho prvý komplexný autorský pokus zhodnotiť svoj hlboký záujem o ľudovú architektúru a umenie. V tamojšom vlastenectvom nasýtenom prostredí mu to prinieslo okamžitú popularitu, regionálny, domáci kód bol vtedy dôležitý aj v medzinárodných reformných pohyboch architektúry, umenia a dizajnu.

Pre Jurkoviča však bola ľudová lektúra niečím viac ako aktualitou, presvedčenie o umeleckom potenciáli tradičnej kultúry plynulo už z jeho rodinného zázemia, karpatské staviteľstvo a remeslo celý život sústredene mapoval, študoval a zbieral. Etnografický záujem bol preňho mostíkom, ktorý mu umožnil ľudové princípy organicky, dynamicky a s citom pre miesto a čas ukotviť vo svojej tvorbe.

Dnes sa lokálne, regionálne, premiešané s bio, retro či vintage skloňuje mimoriadne intenzívne, tradičné remeslo a kultúra sa znovuobjavuje s nadšením, ale často len ako nenáročný facelift. Ľudové je trendy, ale dohliadnuť za hranice prvoplánového svojrázu sa darí skôr výnimočne a mnoho realizácií sa uspokojí len s aktivistickým, konzervátorským alebo kopírovacím módom.

Potrebujeme nový jazyk

Preto si pripomeňme niekoľko slovenských dizajnérskych projektov, ktoré domácu tradíciu prehodnotili „z gruntu“. Dlhodobo fungujúcim a známym projektom, v ktorom sa autorke darí svojbytne pridávať do vrstiev domácej tradície nové, vlastné stopy, je textilno-odevná značka Puojd Michaely Bednárovej.

Medzinárodný úspech pre pár rokmi zaznamenal Tomáš Kompaník s knihou AHA – vzorníkom slovenskej ľudovej výšivky prerozprávaným nepatetickým a sebavedomým grafickým jazykom.

Emotívnosť a drsnosť tradičnej keramiky sprostredkovala svižným maliarskym gestom a neglazovaným povrchom objektov, ktoré ale nie sú realizované žiadnou klasickou/ tradičnou technikou. Precíznu a pravidelnú profiláciu nádob totiž dosahuje prostredníctvom digitálnej frézy – staré a nové tak do seba nenápadne a prirodzene zapadá.

Jedným z najnovších a najvýraznejších počinov je aktuálna keramická kolekcia od Simony Janišovej. Jej stolovací set nazvaný Anachronik vychádza z regionálnej keramickej skúsenosti, z ktorej Simona vylúpla priliehavú symbolickú skratku. Emotívne maliarske gesto zároveň v autorsky zrelej interpretácii previazala s precíznym jazykom digifrézovanej profilácie nádob a iných úžitkových prvkov.

Autorka je kurátorka a kunsthistorička

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 16 839
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 924
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 442
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 426
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 559
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 953
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 6 601
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 905