SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Malo byť vzorom pre socialistickú spoločnosť. Prečo sa k ľudovému umeniu vraciame?

Ľudové je trendy. No nie je veľa dizajnérov, čo mu vie dať nový zmysel.

Stolovací set nazvaný Anachronik Simony Janišovej.Stolovací set nazvaný Anachronik Simony Janišovej.(Zdroj: Ján Kekeli)

BRATISLAVA. Čo je dnes atraktívne na regionálnej tradičnej kultúre? Prečo sa znova a znova objavujú revivaly kultúrnej produkcie, ktorá už podľa všetkého v autentickej podobe takmer neexistuje?

Ľudové umenie, teda neprofesionálna, esteticky motivovaná tvorba zväčša vidieckeho obyvateľstva, vlastne už svoju historickú úlohu zavŕšilo. Od polovice 20. storočia môžeme hovoriť o definitívnom prieniku masovej priemyselnej produkcie a remeselná, ručná výroba aj u nás stratila svoje prirodzené opodstatnenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj tak sa však odvtedy vo viac či menej intenzívnejších vlnách k ľudovému umeniu vraciame nielen ako k predmetu etnografického výskumu. Ak ho spojíme s ideológiou, môže sa stať, že ľudové umenie bude viac ako čímkoľvek iným argumentom proti niečomu, v komunistickej rétorike malo byť liekom na meštiacky luxus a individualizmus, kapitalistickú komerciu a odcudzenosť, svojou podstatou malo byť vzorom pre novú socialistickú spoločnosť.

Tento experiment sa síce nevydaril, ľudová výroba mala však nadštandardnú oficiálnu podporu a príkra chuť tejto výlučnosti zostáva v časti verejnosti zakorenená dodnes.

Bio, retro, vintage

Ale či sa na to pozeráme generačne alebo nie, ľudové umenie ako pamäťový archív presvedčivých výtvarných riešení vždy bol pre schopného výtvarníka, dizajnéra, architekta opodstatnenou stratégiou.

Keď koncom 19. storočia Dušan Jurkovič v duchu karpatského vernakuláru postavil a zariadil turistické objekty na moravskej Radhošti, bol to jeho prvý komplexný autorský pokus zhodnotiť svoj hlboký záujem o ľudovú architektúru a umenie. V tamojšom vlastenectvom nasýtenom prostredí mu to prinieslo okamžitú popularitu, regionálny, domáci kód bol vtedy dôležitý aj v medzinárodných reformných pohyboch architektúry, umenia a dizajnu.

Pre Jurkoviča však bola ľudová lektúra niečím viac ako aktualitou, presvedčenie o umeleckom potenciáli tradičnej kultúry plynulo už z jeho rodinného zázemia, karpatské staviteľstvo a remeslo celý život sústredene mapoval, študoval a zbieral. Etnografický záujem bol preňho mostíkom, ktorý mu umožnil ľudové princípy organicky, dynamicky a s citom pre miesto a čas ukotviť vo svojej tvorbe.

Dnes sa lokálne, regionálne, premiešané s bio, retro či vintage skloňuje mimoriadne intenzívne, tradičné remeslo a kultúra sa znovuobjavuje s nadšením, ale často len ako nenáročný facelift. Ľudové je trendy, ale dohliadnuť za hranice prvoplánového svojrázu sa darí skôr výnimočne a mnoho realizácií sa uspokojí len s aktivistickým, konzervátorským alebo kopírovacím módom.

Potrebujeme nový jazyk

Preto si pripomeňme niekoľko slovenských dizajnérskych projektov, ktoré domácu tradíciu prehodnotili „z gruntu“. Dlhodobo fungujúcim a známym projektom, v ktorom sa autorke darí svojbytne pridávať do vrstiev domácej tradície nové, vlastné stopy, je textilno-odevná značka Puojd Michaely Bednárovej.

Medzinárodný úspech pre pár rokmi zaznamenal Tomáš Kompaník s knihou AHA – vzorníkom slovenskej ľudovej výšivky prerozprávaným nepatetickým a sebavedomým grafickým jazykom.

Emotívnosť a drsnosť tradičnej keramiky sprostredkovala svižným maliarskym gestom a neglazovaným povrchom objektov, ktoré ale nie sú realizované žiadnou klasickou/ tradičnou technikou. Precíznu a pravidelnú profiláciu nádob totiž dosahuje prostredníctvom digitálnej frézy – staré a nové tak do seba nenápadne a prirodzene zapadá.

Jedným z najnovších a najvýraznejších počinov je aktuálna keramická kolekcia od Simony Janišovej. Jej stolovací set nazvaný Anachronik vychádza z regionálnej keramickej skúsenosti, z ktorej Simona vylúpla priliehavú symbolickú skratku. Emotívne maliarske gesto zároveň v autorsky zrelej interpretácii previazala s precíznym jazykom digifrézovanej profilácie nádob a iných úžitkových prvkov.

Autorka je kurátorka a kunsthistorička

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  2. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 305
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 501
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 428
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 333
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 681
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 015
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 869
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 396
  9. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 317
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 856