Za posledných desať rokov sa legendárne spracovanie Popolušky od Václava Vorlíčka nestalo najsledovanejším vianočným programom len tri razy. Počet divákov, ktorí si bez nej Štedrý deň nevedia predstaviť, sa však postupne znižuje.
Kým pred desiatimi rokmi si podľa údajov PMT / TNS Slovakia Tri oriešky zaplo 1,3 milióna divákov nad dvanásť rokov, vlani ich bolo „len“ 812-tisíc. Pred desiatimi rokmi to predstavovalo trhový podiel takmer 58 percent, vlani to bolo už ani nie 36 percent ľudí pri obrazovkách.
Tieto Vianoce môže byť veľkou konkurenciou Popoluške česko-slovenská rozprávková komédia Anjel Pána 2, ktorá vlani v českých kinách trhala rekordy a s vyše miliónom divákov prekonala aj obľúbené Pelíšky.
Slovenská verejnoprávna Jednotka ju v premiére odvysiela v rovnakom čase ako český partner 24. decembra o siedmej večer, deň predtým si v Anjel Pána môžeme pripomenúť prvú časť veselých príbehov anjela Petronela (Ivan Trojan) s čertom Uriášom (Jiří Dvořák) usmerňovaných Pánom Bohom (Jiří Bartoška) na zemi i na nebesiach.
Vianočný film bez Vianoc
Najklasickejšiu vianočnú klasiku Tri oriešky pre Popolušku si slovenskí diváci prvý raz nepozrú na Markíze, ale na konkurenčnej Joj. Tento rok totiž prvýkrát výber filmov z českého Národného filmového archívu aj pre slovenské televízie ovplyvnil žreb.
Televízia Joj si podľa žrebu mohla vyberať ako prvá, a tak najžiadanejšiu Popolušku na Štedrý deň od siedmej večer bude vysielať ona. Keďže je už desať rokov jej dobrým zvykom vysielať na Vianoce bez reklamy, romantický príbeh s Libušou Šafránkovou bude bez prerušení.
Prečo chcú na Vianoce ľudia na Slovensku, v Česku, Nemecku i v Nórsku stále dokola pozerať notoricky známu rozprávku, ktorá sa vlastne vôbec netýka týchto sviatkov, už dumali psychológovia a o príčinách jej úspechu nedávno vznikla dokonca výskumná práca v Ústave filmu a audiovizuálnej kultúry Masarykovej univerzity v Brne.