O KNIHÁCH

McEwan mladým aj dospelým

Osud máte vo svojich rukách, aj keď mu občas podrazíte nohy.

Ian McEwan: Rojko (prel. Nataša Holinová, Fragment 2017)

Osud máte vo svojich rukách, aj keď mu občas podrazíte nohy.

Nie vždy sa to podarí, ale občas sa o jedného autora podarí pobiť aj dvom vydavateľstvám. Ale ak áno, tak sa potom môže stať, že v priebehu niekoľkých týždňov sa na kníhkupeckých pultoch objavia naraz aj dve knihy jedného autora.

V prípade jedného z najpopulárnejších britských autorov dneška Iana McEwana sa to podarilo. Vydavateľstvo Slovart, ktoré má už za sebou romány Na pláži (2007) a Právo na život (2016), vydalo nateraz posledný strhujúci psychologický triler V orechovej škrupine v preklade Kataríny Juskovej, a vydavateľstvo Fragment v spolupráci s Albatros Media siahlo po staršej knihe Rojko v preklade Nataše Holinovej, ktorá pôvodne vyšla pred viac než dvadsiatimi rokmi a je primárne určená čitateľom okolo desiatich – dvanástich rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

A tak máme pred sebou naraz dvoch McEwanov, ktorí mieria na rôzne čitateľské skupiny, navyše dvoch McEwanov z rôznych storočí, z konca dvadsiateho a druhého desaťročia dvadsiateho prvého storočia.

Majú niečo spoločné okrem mena na obálke?

Veď na autorovi až tak nezáleží, len na texte. Alebo nie?

Detskými očami

Peter Fortuna je desaťročný chlapec. Keby ho diagnostikovali psychiatri, možno by ho dnes zaradili niekam do hraničnej zóny autistického spektra ako príliš introvertného, cez deň snívajúceho chlapca, ktorý nie je práve „chlapčenský“ prototyp. Má o tri roky mladšiu sestru a typicky uponáhľaných rodičov. Jeho denné snívanie ho však občas zavedie do vízií, čo by bolo, keby sa svet správal trocha inak. Keby bábiky jeho sestry ožili, keby prežil jeden deň života v tele ich starého kocúra, keby nabral odvahu a postavil sa triednemu tyranovi či vystriehol pouličného zlodeja.

McEwan stavia príbehy Petra na kombinácii príjemne suchého humorného nadhľadu, ale neváha prejsť do strašidelnejších vízií, v ktorých cítiť aj úzkosť, obavy, ktoré sa môžu objavovať práve v čase uvedomovania si sveta, prekračovania do dospeláckeho sveta, ako je to v poslednej kapitole Dospelý.

Rojko Peter je citlivý, možno niekedy pôsobí dospelejšie, ale to len preto, že my dospelí si myslíme, že desaťročné deti sú deti. Lenže často sú to už ľudkovia, ktorí klopú na vážnu bránu života a musia sa zmieriť aj so smutnými vecami (smrť kocúra Williama), ale aj prispôsobiť sa – sestre či ďalšiemu dieťaťu, ktoré sa v dome objaví.

Fortune si však uvedomuje, že všetky svoje sny má vo svojej hlave. A že ak sa mu podarí snívať, tak vlastne vytvára akési osudové spojenie so svetom „čo by sa stalo, keby...“ A niekedy, ako zisťuje, je lepšie uvedomiť si, že svoje životy vieme významne ovplyvniť, aj keď proti vám stojí tyran. Isto, niekedy to pôsobí až schematicky, keď dobro nášho rozhodnutia zvíťazí nad zlom vonkajšieho sveta, ale McEwan si to v knihe pre mládež musí neodpustiť.

Tieto literárne súvislosti budú isto mierne pritiahnuté za vlasy, ale Peter Fortune by spokojne mohol byť bratancom Harryho Pottera. Rojko vyšiel v roku 1994, prvý diel Harryho Pottera v 1997. Peter Fortune je rovnako ako Harry tichý, zasnívaný, žije v stredostavovskej priemernej rodine. Jeho vízie a túžby sa utiekajú do sveta „čo by bolo, keby...“. Akurát, že Fortunovi nikdy nepríde pošta z Rokfortu a neotvorí sa mu tak ohňostroj rozkošateného príbehu z krajiny čarodejníkov. Ale s Potterovými úzkosťami a stavmi by si Fortune dobre rozumel.

Tehotný zázrak

Pred rokom, vo februári 2017, sme v Magazíne o knihách písali o literárnej senzácii, knihe Iana McEwana V orechovej škrupine. Netrvalo ani rok a tento rozsahom skôr útly román vyšiel v slovenčine.

Máme pred sebou bizarne vymyslený príbeh, v ktorom sledujeme svet „ušami“ plodu v bruchu matky. Postupne sa odkrývajú jednotlivé postavy, informácie, ako sa občas ukazuje, nie všetky informácie sú aj faktmi, ktoré nám vybudujú celý rodinný tragický príbeh.

Tehotná je žena nosí pod srdcom dieťa splodené zo vzťahu so svojím švagrom. Ten plánuje so svojou milenkou zabiť svojho brata, teda jej manžela, aby mohli zdediť dom v lukratívnej štvrti Londýna a zabezpečiť si jeho predajom kráľovský život. Osudová láska? Alebo osudové pragmatické spojenectvo? Dokáže sa manželsko-milenecký a vraždiaci trojuholník s nemým pozorovateľom v bruchu vzoprieť neľútostnej spravodlivosti?

Ušami plodu sa postupne dozvedáme o vzťahoch, ktoré nie náhodou pripomínajú shakespearovskú drámu, teda konkrétne Hamleta. Matka, otec, strýko a bratovražda v snahe získať bohatstvo.

Rozprávača (bizarný plod – pozorovateľ) obohatil McEwan zároveň britkým úsudkom, keďže jeho matka počas celého tehotenstva počúva správy a sleduje dianie. Plod je tak dokonale informovaný a utvára si mienku o svete, ktorú vyslovuje neľútostne a nekompromisne kritizujúc náš svet, do ktorého váha, či má vôbec zmysel narodiť sa.

Dvakrát inak

McEwan v dvoch rôznych polohách – časových, autorských a zacielených na iné publikum. Priam literárno-teoretická hádanka – je to ten istý autor?

Z pohľadu radosti z čítania, čitateľského zážitku, to vlastne môže byť jedno. Obidve knihy ponúkajú to, čo vo svojom žánrovom zaradení môže byť príťažlivé. V orechovej škrupine je inteligentný psychologický triler zo súčasnosti, ktorý má okrem povrchového príbehu aj výraznú hĺbkovú spoločenskú kritickosť. Rojko nie je ani malý princ, ani Harry Potter, aj keď z každého má čosi. Je to čítanie o chlapcovi s fantáziou, ktorý je neistý pred bránou sveta dospelých, je naivný, ale pritom svet vidí čistými očami.

Obidve knihy majú spoločné to, že odhaľujú krehkosť nášho sveta. Ten „rojkovský“ je ešte nepoškvrnený zločinom a ľudskou nenávisťou, ale malý Peter už objavuje, že nie všetko je nutne milé. Rozprávač uzavretý v materskom lone zasa zisťuje, že svet – aj jeho matky, s ktorou je ešte spojený pupočnou šnúrou – nie je práve lákavým miestom. Ba že ľudstvo sa zúrivo rúti do katastrofy, ktorá nie je globálna, externá, neľudská, ale skrýva sa len medzi ľuďmi a ich vzťahmi.

O spisovateľskom remesle nie je u McEwana pochýb. Isto, písať pre deti chce možno trocha viac overovania si textu a jeho zrozumiteľnosti práve na desaťročnom čitateľovi. Autor sa v úvode knižky aj priznáva, že tieto texty čítal svojim deťom, ktoré boli kritickými poslucháčmi. To najdôležitejšie je dobro a zlo postáv a príbeh, ktorý to dokáže zamotať. Dospelácky príbeh môže byť zasa v písaní drsnejší, náznakovejší, ale zároveň môže pracovať aj s náznakmi a medziliterárnymi odkazmi, ktoré buď pochopíte, alebo aj nie. Ale často sa nič nestane, ak nepochopíte.

Viac než dvadsať rokov

Iná autorská i životná skúsenosť, iné technológie. Kým Malý Peter Fortune žije svet, v ktorom ešte počítače a mobilné telefóny nehrajú žiadnu úlohu, V orechovej škrupine sme v drsnom svete súčasnej situácie, pod neustálym dohľadom Veľkého brata všadeprítomných kamier, mobilov a digitálnych stôp, ktoré za sebou zanechávame. Pláž na pobreží južného Anglicka vo svete Petra Fortuna je romantická, ľudia si na nej čítajú noviny a prežívajú banálne radosti. Plod v tele matky prežíva krízu supercivilizovaného sveta, zemegule, z ktorej sa nedá ujsť ani pri najlepšom plánovaní.

Ale problémy zostávajú. Osamelosť, hľadanie vzťahu – či už máte desať, ste „rozprávajúci“ plod, alebo dospelé postavy románu -, blúdenie v labyrintoch ľudskej túžby po porozumení toho, prečo tu vlastne sme a ako môžeme dosiahnuť – ak už nie šťastie, tak aspoň spokojnosť a bezpečie, zostávajú rovnaké.

Aj keď jednotlivé knihy McEwana delí dlhý „autorský“ čas od ich napísania, ich slovenské vydanie v rovnakom období len potvrdzuje fakt, že základom dobrej literatúry – či už pre deti, alebo pre dospelých – zostávajú stále vzťahy: partnerské, mocenské, tyranské, milenecké, rodinné. A to tvorí jadro dobrej literatúry.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  6. Noc architektúry 2018
  7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  9. Talent - vzdelanie - úspech
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 645
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 641
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 337
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 703
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 450
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 335
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 574
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 507
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 226
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 097

Téma: O knihách


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nie je démon, iba sa tak správa. Prečo je Putin pre mnohých Rusov spasiteľom?

Súkromná anketa medzi priateľmi, odborníkmi, rusofilmi i rusofóbmi mi na mnohé zákutia Putinovej zložitej duše pomohli nájsť úplne nový pohľad.

EKONOMIKA

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.

ŠPORT

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Slováci našli systém, disciplínu nie.

Neprehliadnite tiež

Novým trendom je dokumentárna beletria. Ľuba Lesná takú knihu napísala

Tisícročná žena spája osudy štyroch žien. Vyvracia mýty, ktoré o nich vytvorili muži.

Spustila sa kamera a ja som tam zase bola. 22. júla na ostrove Utøya

V Berlíne mal premiéru film o nórskej tragédii, pre SME o tom hovorila hlavná hrdinka.

Do Ostravy príde Warholova múza a herečka z bondovky

Grace Jones je ikonou, jej vystúpenie sú na rozhraní koncertu a šamanského rituálu.

RECENZIA

Každé ráno sa prebúdza so strachom, že je nula. Spisovateľ platí za to, že je superstar

V slovenčine pokračuje vydávanie literárnej senzácie Môj boj.