BRATISLAVA. Pojem „severské filmy“ zahŕňa nesmierne širokú škálu diel, ktoré často majú máločo spoločné, okrem regiónu, z ktorého pochádzajú.
Len za minulý rok do tejto kategórie spadali také odlišné snímky ako absurdná čierna komédia Zabijaci z malomesta, temný príbeh príslušníčky okrajového etnika Sámska krv či provokatívny a cenami ovenčený Štvorec, ktorý je po získaní Zlatej palmy 2017 z Cannes aj švédskym nominantom na Oscara.
Aj keď konkrétne tieto filmy už prešli slovenskou distribúciou, v rámci štvrtého ročníka prehliadky Scandi 4 – severská filmová lekcia, diváci, ktorým prípadne unikli, dostanú ešte príležitosť pozrieť si ich ucelene do 28. januára, v osemnástich slovenských kinách.
Nezaradíte ich
Nie je ľahké vypichnúť prípadné spoločné črty severských kinematografií, keďže často ani národné filmografie nevykazujú priveľa podobností. Navyše sa niekedy prelínajú ako v prípade Štvorca, ktorý je švédsko-dánsko-nemecko-francúzskou koprodukciou, so švédskym režisérom a dánskym predstaviteľom hlavnej roly.

Azda by sa dalo povedať, že na rozdiel od hollywoodskej priamočiarosti a prvoplánovosti a európskeho psychologizujúceho rozprávačstva sa Severania snažia urobiť krok bokom a ukázať skutočnosť z doteraz nepoznaného uhla, prípadne zaskočiť diváka – a to bez ohľadu na samotný žáner.
Jednu zo sekcií Scandi 2018 tvoria filmové premiéry, ktoré sú takisto pestré svojou ponukou. Otváracím filmom prehliadky bol fínsky krimi/komediálny road movie Miami režisérky Zaidy Bergroth. „Scandi noir“ zastupuje dánsky pomstiteľský thriller Darkland (pôvodom československého) režiséra Fenara Ahmada, pričom premiérami sú aj psychologicko-komediálne drámy Potvora a Tak káže Boh, ako aj vzťahová dráma Tri slová.
Portrét režisérky Susanne Bier načrtávajú jej štyri filmy, Druhá šanca, Lepší svet, Po svadbe a Svadba medzi citrónmi. Filmy dánskej režisérky pretavujú princípy Dogmy 95 s témami vykresľujúcimi náš svet očami tvrdo skúšaných hrdinov do emotívnych, divácky vďačných diel, z ktorých Lepší svet získal v roku 2011 Oscara.
Navždy Bergman
Meno Ingmara Bergman rezonuje ako zastúpenie severských filmárov aj u menej znalých divákov. V roku jeho stého jubilea (14. júla) nesmú preto filmy tohto klasika chýbať a štyri známe diela – Jesenná sonáta, Scény z manželského života, Fanny a Alexander a Persona – tvoria dôstojný rámec prehliadky Scandi 2018 a aj dodatok „& Bergman 100“ v jej názve.
Druhý film, tristná štúdia rozkladu obyčajného manželstva, prináša šesť epizód z priebehu dvadsaťročného manželstva a naznačuje, ako môžu potláčané city a mĺkva nespokojnosť viesť k odcudzeniu a rozvodu. Rolu Marianny v Scénach z manželského života napísal Bergman pre Liv Ullmanovú po tom, ako sa skončil ich milostný vzťah.