Ročne sa na svete odohrá dvadsaťpäťtisíc operných predstavení, suverénne najviac v Nemecku. Netuším, na základe akých kritérií si Slovenské národné divadlo z obrovského množstva možností na koprodukciu vybralo Sadka z Flámskej opery v Antverpách.
Predstavenie nevzbudilo ohlas ani na domovskej scéne a nerezonovalo v medzinárodnom kontexte. Takéto spolupráce v ťažkých časoch pribúdajú, ale mali by mať opodstatnenie.
Americký režisér Daniel Kramer, ročník 1977, má za sebou nezvyčajnú kariéru plnú vzostupov a pádov. Vyrástol na ovčej farme a únik z rodinných tráum hľadal v divadle, čo v Ohiu vôbec nie je ľahké. Prvú operu videl až na univerzite. Vyštudoval réžiu a správne zamieril do centra anglického divadelníctva - do Londýna.
Toto si Rimskij-Korsakov nezaslúžil
Upozornil na seba viacerými činohernými kusmi a muzikálmi. Premiéroval operu kultového pesničkára Rufusa Wainwrighta, ktorú kritika zvozila pod čiernu zem.
Uviedol Vlasy, King Konga aj Woyzecka. Nasledovalo zopár ďalších pokusov, no jeho kariéra vyzerala v koncoch. Z krízy sa dostával meditáciou a hľadal seba samého.