SME

Kniha môže byť aj umelecký objekt

Slovenská národná galéria sa nám dlhé roky javí ako nekonečný príbeh o prestavbe budovy. Pritom je to životaplná inštitúcia..

Alexandra Kusá - Archív SMEAlexandra Kusá - Archív SME

Slovenská národná galéria sa nám dlhé roky javí ako nekonečný príbeh o prestavbe budovy. Pritom je to životaplná inštitúcia s vynikajúcimi projektmi, ktoré odkrývajú biele miesta a občas aj jazvy, ktoré by sme radšej nevideli, ako bola výstava Sen a skutočnosť o slovenskom fašistickom pseudoštáte alebo výstava o socialistickom realizme.

Aký máte vzťah ku knihám?

Ku knihám vzťah mám, nazvem to földváriovský. To znamená, že ich bezhlavo zbieram a mám ich všade. Knihy sú súčasťou môjho života.

Vediete inštitúciu, ktorá sa stará o slovenské umenie, či presnejšie o umenie, ktoré vznikalo a vzniká na území, ktoré dnes poznáme ako Slovensko. A to umenie uchovávate ako inštitúcia aj v knižných publikáciách. Máme zmapované naše výtvarné umenie?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľmi sa zamýšľame nad tým, aké knihy by sme mali robiť. Myslíme si, že knihy má zmysel pripravovať. Napriek digitálnej dobe a napriek tomu, že mnohé výtvarné diela sprístupňujeme v expozíciách aj virtuálne, nazdávam sa, že do prípravy a vydávania kníh sa oplatí investovať. Aj keď si dnes v počítači môžete pozrieť dielo lepšie a vidíte tam viac detailov, z knihy máte lepší emocionálny pocit. Keď vidíte originál, vnímate aj jeho auru, máte zážitok z priestoru, inštalácie, ktorý môžete mať len v galérii. Ale pokochať sa umením môžete aj v knihe, kde máte v domácom prostredí viac času a môžete si prečítať aj informácie, ktoré vám zážitok z galérie doplnia.

A knihy ako predmet výstavy? Vystavovali by ste knihy?

Momentálne v SNG pripravujeme novú stálu expozíciu, ktorá sa bude venovať knižniciam. Aj preto, že si myslíme, že knižnica je základ vzdelanosti. Chvíľu sa všetci tvárili, že knižnice majú vymrieť, ale pritom je to práve naopak. Knižnice sa v metropolách stávajú centrom kultúrneho diania. Je to miesto vzdelávania, ale aj kontaktov a udalostí, ktoré sa dejú. Prvou časťou expozície bude knižnica známeho zberateľa kníh Kornela Földváriho, kde sme sa s pani Földváriovou a Petrom Krištúfkom už dohodli na podrobnostiach, ako to bude vyzerať a fungovať. To, čo chceme, nie je knižnica s očíslovanými zväzkami na policiach, ale bude to zážitková expozícia, aby si ľudia uvedomili, že knižnica v byte je tiež súčasťou zariadenia a estetiky bytového interiéru.

SkryťVypnúť reklamu

Skopírujete celý byt?

Skopírovať byt pána Földváriho by nepochybne bol obrovský zážitok, ale neprinieslo by to to, čo chceme predstaviť. Bude to parafráza, isto niektoré kuriozity a typické momenty by sme chceli zachovať, ale zároveň chceme, aby výstava bola funkčná. Bude zároveň slúžiť ako prezenčná knižnica, v ktorej si budete môcť len tak prísť a čítať. Naša galéria je súčasťou mestského verejného priestoru.

Je to filozofia celého projektu rekonštrukcie galérie?

Áno, verejný priestor v meste by mal ponúkať aj zážitok, nielen funkčnosť pre presun z jedného bodu do druhého. A súčasťou verejného priestoru sú aj budovy, ktoré ponúkajú zážitok. Ak ich nemáme, strácame cit pre vlastné mesto. A keďže sa v Bratislave používa veľmi málo starých domov ako verejné priestory, chceme to takouto formou oživiť.

SkryťVypnúť reklamu

Čo okrem Földváriho knižnice bude ešte tvoriť súčasť tohto knižného sveta?

Expozícia knižníc bude tvoriť celé poschodie. Földvári sa špecializoval na popkultúrne knihy a béčkové žánre ako western a detektívka, takže by niekto mohol namietať, že sme neobsiahli celé spektrum a už vôbec nie vysokú literatúru. Preto v ďalšej časti bude dielo výtvarníka Jaroslava Vargu, teda knižnica, kde ľudia budú môcť dopisovať svoje fiktívne názvy kníh a príbehy. Ďalej archív Júliusa Kollera, knižnica Igora Gazdíka a plus k tomu bude výstavná sieň, v ktorej bude výstava kniha ako objekt, pretože je viacero výtvarníkov, ktorí knihy využili ako materiál vo svojich umeleckých dielach, ako napríklad Roman Ondák, Dezider Tóth, Matej Krén a niektoré ich diela sú súčasťou aj našich zbierok. Veľmi sa nám páči možnosť pozrieť sa na knihy inak. Knižnice vnímajú knihy cez obsah, ale my chceme vnímať ten širší estetický rozmer knihy, teda vnímame knihu ako objekt.

SkryťVypnúť reklamu

Nepochybne je umenie stvoriť peknú knihu a nie je to samozrejmosť. Ako sa na vaše knihy pozeráte vy, očami kunsthistoričky a riaditeľky galérie?

Knihy chceme predstavovať ako estetické objekty. Začala s tým predchádzajúca riaditeľka Katarína Bajcurová a my v tejto dobrej tradícii pokračujeme. Chceme, aby každá kniha bola v úprave vynikajúceho grafika. Sme štátna inštitúcia, ktorá žije z peňazí daňových poplatníkov, a svojou prácou musíme vrátiť spoločnosti čo najviac a čo najlepšie. Kniha o umení nemá mať len hodnotný obsah, ale má aj vyzerať, má vyjadrovať aj ducha doby, má mať estetický názor. My si môžeme dovoliť nekalkulovať len s predajom a ziskom, naše knihy sú dotované preto, lebo sú súčasťou kultúrneho priestoru a zachovávajú aj našu kultúrnu pamäť. Samozrejme, sme radi, ak sa tituly aj dobre predávajú, dokonca pri niektorých nás až prekvapilo, ako dobre. Ale buďme úprimní, výtvarná publikácia je veľmi nákladná a nikdy sa nevrátia všetky vstupy. Našou úlohou však je sprístupňovať, uchovávať a vzdelávať. A chceme vzdelávať aj v tom, ako dnes má vyzerať knižný dizajn.

SkryťVypnúť reklamu

Do akej miery máme zmapované slovenské, či lepšie na území dnešného Slovenska vzniknuvšie umenie?

Myslím, že základné informácie v knihách už máme. Projekt, ktorý začal Ivan Rusina, robiť podrobné a veľké dejiny slovenského výtvarného umenia – Renesancia, Barok, 20. storočie, dnes aj 40. a 50. roky, my chceme dorobiť Románske umenie a Umenie 19. storočia. Taký veľký projekt dnes pripraviť je dosť komplikované, preto sa sústreďujeme najmä na čiastkové výskumy, ale cez ne sa nám vlastne postupne skladá komplexný obraz umenia. Niektoré obdobia boli veľmi komplikované – najmä 40. a 50. roky, pretože okrem samotného výtvarného aspektu sme boli konfrontovaní s tým, že nevznikali len dobré veci. Od galérie sa očakáva, že bude vystavovať len to dobré. Ale našou úlohou je aj byť pamäťou. Sme pamäťovou inštitúciou a musíme si pamätať za ostatných občas aj to, čo chcú v spoločnosti vytesniť. Sen a skutočnosť bola nesmierne zaujímavá výstava a tiež aj kniha. Kniha o päťdesiatych rokoch ešte len vyjde. Veľký úspech mala aj monografia architekta Vladimíra Dědečka, ktorá vychádzala z rozsiahleho prvovýskumu, je tam veľa fotografií, dokumentov. Bol to vedecký aj popularizačný počin. Momentálne sa pracuje na monografii o Stanovi Filkovi, kde bolo tiež veľa bielych miest, ktoré treba odhaliť. Postupne mapujeme biele miesta, ale občas sa podaria aj zaujímavosti či bonbóniky, teraz napríklad vydávame knihu Bazovského fotografií, ktorý bude katalógom k výstave.

SkryťVypnúť reklamu

Bude sa dať niekedy povedať, teraz máme všetko hotové?

Poznanie a historické bádanie prináša stále nové informácie a mení sa aj nazeranie a výklad umenia. Ak urobíte Fullovu monografiu dnes, bude iná ako tá, čo vyšla napríklad pred dvadsiatimi rokmi. Budú tam nielen nové poznatky, ale aj iný pohľad na jeho dielo. Napríklad posledná Fullova výstava bola pred viac než pätnástimi rokmi, takže by sme sa mali znovu pozrieť na jeho dielo.

Čo teda chystáte pre milovníkov kníh o umení?

Na rok 2018 máme šestnásť titulov, čo už je počet pre jedno menšie vydavateľstvo. Nie všetko je veľká publikácia, niečo je katalóg, niečo sa však neviaže priamo na výstavy, čo je prípad spomínaného Dědečka, Stana Filka. či performerky, videoumelkyne Anny Daučíkovej. Paradoxne, práve Daučíková, ktorá už roky žije v Prahe a je veľmi známa v zahraničí, na rodnom Slovensku nie je najznámejšia. Ale presne to je niekto, komu sa oplatí pripraviť monografiu, lebo je to osobnosť novátorská, inšpiratívna.

SkryťVypnúť reklamu

Máme rozvojový model galérie a chceli by sme sa viac venovať nakladateľskej činnosti. Budeme vydávať aj knižky, ktoré nie sú priamo spojené s výstavami, lebo máme odborný potenciál a vieme ho využiť v prospech čitateľov. Chceli by sme rozvíjať aj partnerstvá a projektové riešenia, aby sme robili malé aj väčšie edičné projekty. Máme dobré partnerstvo s Photoportom, podieľali sme sa na vydaní štyroch monografií o fotografoch, spolupracujeme s vydavateľstvom Slovart, chceme spolupracovať s Kunsthalle, ktorá sa venuje súčasnému umeniu. Partnerstvá sú vhodné aj na to, že v tých realizačných tímoch môžu vzniknúť skutočne tvorivé riešenia.

Aký je záujem o knihy SNG?

Prirodzene, odbyt nás zaujíma, a už sa nám párkrát stalo, že sme náklad vypredali. Výstavy veľmi pomáhajú predaju, to je nespochybniteľné. Dotláčali sme napríklad Sen a skutočnosť, lebo sme celý náklad predali ešte pred koncom výstavy. Toto je titul, ktorý sa bude predávať stále. V e-shope vidíme, čo si kupujú ľudia v zahraničí. Veľa kníh sa predáva aj do Čiech. Vybrané tituly majú aj anglické texty, v niektorých prípadoch je angličtina dokonca hlavný jazyk. Napríklad Dědeček, ktorý vyšiel v slovenčine, sa bude vydávať jedna k jednej v angličtine v spolupráci s jedným švajčiarskym vydavateľstvom, čomu sme veľmi radi.

SkryťVypnúť reklamu

Aký zmysel majú výtvarné publikácie, keď dielo je dobré vidieť naživo? Alebo naopak, môžem sa nehanbiť za to, že mám rád knihy o výtvarnom umení?

Samozrejme, nehanbite sa. Knihy sú skvelé v tom, že dávajú dokopy diela, ktoré väčšinou v jednej galérii neuvidíte. A zároveň si tým vytvárame aj návštevníkov, lebo ľudia si pozrú knihu a chcú vidieť dielo aj naživo. Ale funguje to aj naopak – videl som dielo naživo, chcem si emóciu pripomenúť aj knihou, alebo si o tom chcem naštudovať viac. Často si vo veľkých farebných monografiách všimnete veci, ktoré naživo nevidíte. Ale aura výtvarného diela naživo je zasa iná. Knihy nám svojím spôsobom vytvárajú publikum.

Súčasné umenie je často zvláštne naživo a ešte zvláštnejšie v knihách. Inštalácie, objekty a tak... A často potrebuje príbeh.

SkryťVypnúť reklamu

Áno, niekedy to potrebuje viac interpretácie, viac emócií a otvoriť sa nečakanému a provokatívnemu. Niekedy je to len extravagancia a samoúčel. Niekedy prosto neviete odhadnúť, či to je umenie. Často sa v súčasnom umení stretnete s komercionalizáciou, ktorá tu je, lebo taký je dnes svet umenia. Preto je dobré, že existujú aj inštitúcie, ktoré sú štátne a majú garantovaný rozpočet a nemusia podliezať. Na súkromných galériách vidieť, ako sa spája kapitál s výstavným programom. Napríklad v Tate Modern je evidentne ruská sezóna. Politika peňazí je politika a prejavuje sa aj takto. A tváriť sa, že to tak nie je, by bolo falošné.

Ako vyberáte a nakupujete diela?

Hádkou. Ale konštruktívnou. Akvizície majú normálny mechanizmus, dokonca upravený vyhláškou. V SNG je dvadsať kurátorov, pri výbere je často rušno, ale snažíme sa dôjsť k nejakému konsenzu. Nikdy nebudeme jednohlasní, ale to je dobre. Sme pamäťová inštitúcia, a aj keď na nás z verejnosti tlačili, aby sme vyhodili socialistické veci, nevyhodili sme ich. Môžeme mať na ne estetický i ideologický názor, ale sú našou historickou skúsenosťou a musíme si ich občas aj pripomenúť. Aby sme nezabudli, v čom sme žili. Doba bola taká.

SkryťVypnúť reklamu

Alexandra Kusá
Vyštudovala vedu o výtvarnom umení na Filozofickej fakulte UK, kde absolvovala aj doktorandské štúdium a v súčasnosti tu aj prednáša. Od roku 2000 pôsobí v Slovenskej národnej galérii na rôznych pozíciách vždy spojených s umením 20. storočia. Od roku 2010 je na pozícii generálnej riaditeľky SNG.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 919
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 918
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 716
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 385
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


14
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 826
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 37 525
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 357
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 551
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 962
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 524
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  8. Tupou Ceruzou: Businessman
SkryťZatvoriť reklamu