Z projektu Galéria Open. FOTO - NITRIANSKA GALÉRIA |
e výtvarných, hudobných a intermediálnych umelcov, ktorí zorganizovali symbolické otvorenie tohto secesného objektu.
Koncertná sieň, súčasť už zrekonštruovaného komplexu Župného domu pod Nitrianskym hradom sa začala opravovať koncom 90. rokov, ale finančných prostriedkov na jej obnovu nikdy nebolo dosť. Polorozpadnutá sála má však bohatú kultúrnu minulosť - koncertovali v nej také esá ako Ema Destinová, Svjatoslav Richter či Viedenský orchester.
Dnes zíva prázdnotou a od roku 1991, keď sa tu odohrala posledná Nitrianska hudobná jar, postupne chátra.
V rovnakom objekte - v Župnom dome - sídli aj Nitrianska galéria. Počas celého apríla tu prebiehal svojím spôsobom unikátny projekt nitrianskeho výtvarníka Jara Košša pod názvom Galéria Open. Koššova čiastočne retrospektívna intermediálna prezentácia (inštalácie, objekty, videá, koncepty, akcie, performancie) sa venovala téme zmyslu výtvarného umenia ako takého, ale aj zmyslu jeho reflexie v teórii a umeleckých inštitúciách, no predovšetkým ponúkala priestor na dialóg.
Na Koššovej prezentácii sa postupne podieľali známi slovenskí umelci (Július Koller, Vladimír Popovič, Peter Kalmus, Michal Murin, Viktor Oravec, Miroslav Nicz a ďalší), pričom myšlienkou Koššovho konceptu bolo vytvoriť z galérie udalosť živej komunikácie a priestor pre interpretáciu umenia.
Celý projekt však nebol iba uzavretým umeleckým modelom, ale umením so sociálnym apelom. Hovoril o myslení a základných životných a spoločenských otázkach, napríklad o nezmieriteľnosti kultúr a naboženstiev, o vplyve globalizácie, o relatívnosti umeleckých výpovedí. Pomerne náročný projekt na peniaze nebol finančne nijako podporený, vyvrel z pretlaku potreby autora vypovedať.
Koššovu výzvu prijal aj muzikológ, hudobník a performer Julo Fujak, ktorý spolu so študentmi estetiky UKF v kolektívnom happeningu O-Tvor-Tvorenie, inšpirovanom dielami Johna Cagea rituálne preklenul priestor medzi výstavnými sálami Župného domu, nádvorím Nitrianskej galérie a koncertnou sieňou. V posledný deň projektu zrealizoval koncertné podujatie s príznačným názvom Hudobné znovuotvorenie koncertnej siene Župného domu.
Koncert sa odohrával na dvoch miestach - v galérii (hudobné zoskupenie tEÓRia OtraSu) a v koncertnej sieni, na túto príležitosť načas otvorenej. Naliehavé tóny violončela v podaní Jana Kavana potvrdzovali silu umenia a vynikajúcu akustiku sály a v poslucháčoch obnovili nostalgické spomienky na časy, keď o hudobné zážitky podporené kvalitným priestorom nebola v Nitre núdza.
Projekt zavŕšilo Koššovo rituálne vypúšťanie bieleho dymu z okien galérie a myšlienka divákov založiť nadáciu na obnovu koncertnej siene.
Autor: EVA KAPSOVÁ(Autorka je teoretička umenia)