BRRATISLAVA. Svoj najlepší film by som vymenil za najhorší film Miloša Formana, povedal raz pre SME český režisér Jan Hřebejk.
Má pravdu. Z Formanových filmov by sa dalo vytvoriť niekoľko veľkých kariér, tu je desať z nich:
Černý Petr (1963)
Myslel si, že s pohárom piva v ruke a cigaretou ležérne položenou v ústach bude na mestskej zábave frajerom. Ale nebol. Mladému chlapcovi dáva šéf aj premúdrený otec v každej chvíli najavo, že je len obyčajným predavačom, ktorý môže byť rád, že má prácu.
Vo filme Černý Petr vystrihol Miloš Forman obrázok malého československého človeka začiatkom 60. rokov. Sen o veľkej budúcnosti prudko naráža na obmedzenú realitu a mladícka drzosť na otcovskú autoritu. Herci ani nedostali scenár, Forman im pred každou scénou iba predviedol, čo sa bude diať.
Kritici jeho film považujú za začiatok československej novej vlny: Pred kamerou sa odvíjal vymyslený príbeh, ale v zadných plánoch si šla svoju pesničku autentická realita, ktorú len bolo treba odpozorovať a nenápadne zaznamenať.
V jednej z vedľajších úloh vystupuje aj Vladimír Pucholt, obrovský herecký talent. Hral aj vo filme Lásky jedné plavovlásky, potom však tiež emigroval a v Anglicku sa stal lekárom.
Lásky jedné plavovlásky (1968)
Najnudnejší scenár, aký bol kedy napísaný, vyhlásil dramaturg Barrandova, ale keďže Miloš Forman nepotreboval takmer žiadne peniaze, nakoniec Lásky jedné plavovlásky mohol nakrútiť.