VIEDEŇ. Nová výstava pripomína trochu prehliadku hieroglyfov. Vidíme na nej lietajúce taniere, nukleárne hríby, delfíny, bábätká, je tu štekajúci pes, sexuálne motívy, ľudia oslavujúci opice a rôzne mýtické božstvá. S takými motívmi totiž pracoval americký maliar Keith Haring.
V denníkoch priznáva, že rozmýšľal hlavne nad tým, ako vytvoriť nový jazyk, nové písmo. Pri práci študoval rôzne symboly, obľúbil si Sémiotiku od Umberta Eca. Chcel porozumieť, aké rôzne podoby môže mať ľudská komunikácia.
Vytvoril si abecedu, fascinujúcu kolekciu znakov, ktorá ho sprevádzala počas celého jeho krátkeho života. Upozorňoval na mnohé sociálne problémy, ktoré boli v jeho dobách prehliadané.
Veľký výber jeho diela pripravila viedenská Albertina k jeho nedožitým šesťdesiatym narodeninám. Nazvala ho príznačne The Alphabet – Abeceda.
Schodisko ukazuje Haringove inšpirácie
Dnes Haringove nápady používame všetci na svojich mobiloch. Umelec si kedysi vytváral vlastné smajlíky, srdiečka a umiestňoval ich nezákonne na steny v metre. V osemdesiatych rokoch vytvoril tisícky takýchto obrázkov. Stále mu hrozilo, že ho zatknú.
V Albertine výstavu jeho diel umiestnili na prízemie a keďže vchod je z prvého poschodia, vedie k nej len pohyblivé schodisko. Než zídete úplne dole, na bočnej stene uvidíte prehliadku Haringových inšpirácií.
Sú to zväčša zložité spoločenské situácie: vojna vo Vietname, apartheid, pád Berlínskeho múru, studená vojna, smrť Johna Lennona a hlavne epidémia AIDS v osemdesiatych rokoch.