SME

Kurátorka dizajnérskeho festivalu: Nacionálne vnímanie dizajnu je prežitok

Od čias Baničovho padáka sa Slovensko vo veľkom ukázalo až s lietajúcim autom. Ale má toho viac.

Ľubica Hustá.Ľubica Hustá. (Zdroj: ARCHÍV Ľ.H.)

Festival Bratislava Design Week každý rok oslovuje mladých slovenských dizajnérov, aby svoje diela prišli vystaviť do zaujímavých priestorov a umožňuje im tak dostať sa lepšie do povedomia.

Kurátorka podujatia ĽUBICA HUSTÁ tvrdí, že kreatívny potenciál máme čoraz viac porovnateľný s veľkým svetom, problém však je, že výrobcovia sa neprestali uspokojovať s málom.

Podľa čoho je rozpoznateľný slovenský dizajn?

„Jeho formu prirodzene ovplyvňuje minulosť, tradícia a špecifiká daného prostredia. Kultúrny priestor však nie je najšťastnejšie hodnotiť podľa jeho národného charakteru a dávať mu neprimeraný politický dôraz.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo?

„Nacionálne vnímanie dizajnu je prežitok, oveľa prirodzenejšie je netlačiť na tento ráz a vnímať možnosti, kde sa rôzne kultúry stretávajú. Práve dizajn zrozumiteľne prekračuje hranice, ktoré Slovensko tlačia skôr medzi izolované krajiny, v akých žije málo cudzincov a vnímajú sa – dokonca aj tí zo západného světa – jako exoti.“

Aké je dnes prepojenie dizajnu a výroby u nás?

„Evidentný je neustály boj s hľadaním výrobcu, závisí však aj od typu dizajnu, či ide o grafický, odevný, textilný alebo industriálny. Najzrozumiteľnejší je produktový dizajn, v boji s výrobcom je však najviac limitovaný.

Našťastie, postupne vzrastá počet autorských kolekcií od dizajnérov, ktorí radi pracujú s dostupnými technológiami alebo s remeslom. Deje sa to však iba v malých edíciách.“

SkryťVypnúť reklamu

Môžu sa z nich stať výrobná tradícia?

„Hoci v histórii nachádzajú vhodné inšpirácie, do istej miery ich práce možno vnímať práve ako následok toho, že majú problém posunúť svoje autorské vízie a diela do výroby.

Jedným z dôvodov je, že naša spoločnosť bola vždy skôr agrárna, a tak tradícia priemyselnej výroby nie je dostatočne zakorenená. Mali sme v minulosti niekoľko zaujímavých manufaktúr aj výrobcov, ale nikdy sme neboli v tomto segmente veľmoc, ani trendsetter.“

Ako sa dnes dizajnér môže presadiť?

„Dizajnéri majú často veľa skúseností s pôsobením v zahraničí, čo ovplyvňuje aj ich ambície presadiť sa v širšom kontexte. Výdatne im pomáhajú nové médiá a technológie, možnosť voľného pohybu v Európskej únii.

Keďže informácie prúdia rýchlo, ich diela sú bežne dostupné na blogoch či sociálnych sieťach, ktokoľvek o ne môže prejaviť záujem a bez problémov ich možno doručiť. Dobré skúsenosti s tým majú najmä malé dizajnérske štúdiá.

SkryťVypnúť reklamu

No hoci mladá generácia dizajnérov je v tomto oveľa flexibilnejšia a dokáže rozmýšľať v úplne nových kontextoch, vždy závisí aj od konkrétnej povahy a charakteru.“

Aký musí byť dizajnér človek?

„Talentovaný, ale musí mať aj šťastie, zároveň tvrdo pracovať a mal by byť aj ľudsky prístupný. Veľkú konkurenciu má už doma na Slovensku. Na to, koľko ľudí u nás dizajn študuje a absolvuje, je len malé percento schopné ostať vo fachu a dizajnom sa aj uživiť.“

Ako vyzerá súčasná mapa najdôležitejších uzlov slovenského dizajnu?

„Tvorba dizajnu je vždy prepojená skôr s urbánnou kultúrou. Na Slovensku sa sústreďuje najmä v mestách, kde fungujú umelecké školy, teda v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici, Zvolene.

Do iných miest sa rozširuje podľa toho, ako v nich fungujú umelecké, často nezávislé kultúrne aktivity, ktoré dizajn aj nejakým spôsobom reflektujú. Dobrým príkladom je napríklad Žilina.“

SkryťVypnúť reklamu

Ktorí výrobcovia na Slovensku spolupracujú s dizajnérmi?

„Pôvodných dizajnérskych produktov v domácich fabrikách je minimum. Automobilové závody vývoj dizajnu u nás neriešia, i keď v minulosti sa o presune vývojového strediska uvažovalo. Dizajnérske štúdiá mala u nás donedávna firma OMS na výrobu svietidiel.

Chvályhodná je aktuálna iniciatíva výrobného družstva Javorina, malej manufaktúry, ktorá má sedemdesiatročnú tradíciu v spracúvaní dubového masívu. Vlani po prvý raz vytvorila kolekciu, na ktorú pozvala nielen domácich, ale aj zahraničných dizajnérov a snaží sa s ich menami presadiť na českom a medzinárodnom trhu.

Vo všeobecnosti skôr možno hovoriť o malých výrobniach, kde dizajnové štúdiá fungujú vďaka tomu, že výrobcovia sú zároveň aj majiteľmi výrobní.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa dá šikovne prepojiť marketing s vývojom?

„To by mohli poradiť Česi. Pochopili napríklad, že české sklo má renomé, vedia sa s vývojom jeho dizajnu prispôsobiť súčasnosti a pritom si strážiť náklady. Vyrábajú komerčné kolekcie, ale aj progresívne diela, z ktorých síce nepredajú veľa kusov, ale vedia ich ukázať na správnych podujatiach.“

Čo všetko v minulosti ovplyvnilo status dizajnérov na Slovensku?

„Deväťdesiate roky a obdobie tunelovania štátnych fabrík. Dopad na dizajn na Slovensku je odvtedy je stále citeľný, aj keď dnes už fungujú výrobcovia, ktorí firmu nepotopia a relatívne solídne ju budujú.“

V čom teda pretrváva problém?

„Prípad väčšiny výrobcov je, že sa uspokoja s málom, vývoju svojich produktov z dizajnérskeho hľadiska stále nedávajú priestor a nechcú sa prezentovať inak ako biznisovo.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu sa nedá hovoriť o citeľnom odlive slovenských dizajnérov, v podstate si ani nevšímame, že mnohí pracujú zo zahraničia, alebo tvoria pre zahraničné dizajnérske štúdiá.“

Aké vývojové štúdiá dizajnu by na Slovensku mali existovať?

„Sklárne v Lednických Rovniach sú jednou z dlho fungujúcich fabrík, kde má dizajn svoje dôležité miesto. Táto fabrika má však svoje priority viac biznisové a tvorbu pod vlastnou značkou výrazne znížila. Vyrába pre iné značky, čím do istej miery aj stráca motiváciu budovať vlastnú.

Šéfdizajnér sklární Patrik Illo sa napriek tomu veľmi snaží, organizuje sympóziá, prevádzkuje múzeum. Nové kolekcie vznikajú, ale na to, koľko kolekcií kedysi sklárne vyrábali, je to mizivé percento.

Lednické Rovne sú príkladom častého slovenského príbehu, keď fabrika má technológie, remeslo, ale vyrába najmä pre výrobcov zvonka a vývojové stredisko predstavuje len istý luxus pridanej hodnoty, za ktorým sú neisté investície.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne sú na tom textilné fabriky ako Makyta, Ozeta, Odeta či bývalý Sandrik.“

Aký majú dnes ľudia na Slovensku vzťah k dizajnu?

„Situácia sa zmenila výrazne k lepšiemu najmä v posledných rokoch, keď sa dizajnérske produkty stali aj vďaka nákupu cez internet dostupnými prakticky po celom svete.“

Vnímate to jako neprimeranú konkurenciu?

„Pre domácu produkciu je sice obrovská, ale zároveň narastá nezanedbateľné percento ľudí, ktorí ctia remeslo a materiál a uvedomujú si, že ak si kúpia nejaký kvalitný dizajnérsky počin, produkt či dielo, vytvoria si k nemu úplne iný vzťah než povedzme k poličke z IKEA. Ale pozor, aj tá má v ponuke kvalitné dizajnérske kolekcie.“

Ako sa dívať na kvalitný dizajn?

Dizajnérsky solitér, ktorý má svoju identitu a za jeho fungovaním je živý tvorivý nápad, dáva iný pocit uspokojenia. Zároveň núti pozerať sa na produkciu cez zodpovednosť voči prostrediu, počnúc množstvom odpadkov, ktoré po sebe zanechávame, až po šaty, ktoré si obliekame.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z najpodstatnejších otázok je komplexné uvažovanie o tom, ako si založiť život na pekných, kvalitných veciach a prejaviť pri tom zároveň schopnosť premýšľať komplexne a empaticky.

K tomu vedie experiment, vizionársky dizajn na hranici s umením, dizajn, ktorý využíva v praxi nové digitálne technológie. Alebo dizajn procesov, pri ktorom je dôležitý priebeh tvorby, konceptuálny prístup, prepojenie s architektúrou a tvorbou životného prostredia.“

Čo zo slovenského dizajnu má dnes vo svete cveng?

„Pred revolúciou bolo mnoho tvorcov, ktorí kvalitou nezaostávali, ale predsa len, žili sme za železnou oponou. A tak sa od čias návrhu padáka Štefana Baniča Slovensko vo veľkom zviditeľnilo až špecifickým príbehom lietajúceho auta dizajnéra Štefana Kleina. Celkovo je medzi dizajnérmi áut veľa veľkých mien zo Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodné renomé má aj Typotheque a dizajn písma Petra Biľaka, ktorý žije v Holandsku, potom aj včelí koncept Tomáša Libertínyho.

Zo sklářského dizajnu je určite rešpektovaný Patrik Illo, z mladšej generácie sú to napríklad Jakub Pollág, Silvia Lovasová, ALLT, Boris Klimek, Mejd, Marián Laššák, Simona Janišová alebo Tomáš Král.

Veľké talenty máme v digitálnom dizajne, napríklad Ján Šicko, Jonathan Ravasz alebo firma Pixel Federation.

V textile a odeve vynikajú značky Puojd, Marcel Holubec, Boris Hanečka, Lenka Sršňová, Terézia Feňovčíková, Maria Štraneková, Buffet a viacerí ďalší. Je ich naozaj veľa veľmi talentovaných. Kreatívny potenciál máme určite porovnateľný s vyspelým svetom.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 190
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 925
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 614
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 743
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 261
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 7
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


3
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 829
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 624
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 38 127
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 23 888
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 551
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 963
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 235
  1. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  2. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu