SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Ilona Németh: Mame som zakázala pozerať maďarskú televíziu (rozhovor)

Mnohí sa hrdia, akí sú kozmopoliti.

Ilona Németh.Ilona Németh. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Keď ILONA NÉMETH otvárala pred pár týždňami svoju doteraz najrozsiahlejšiu výstavu, dotkla sa širokej témy, ktorá vyvolala mnoho reakcií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ilona Németh (55)

80-e roky minulého storočia strávila rodáčka z Dunajskej Stredy vo vydavateľstve Madách ako grafička, po revolúcii spolupracovala s redakciou Nap či z Verejnosťou proti násiliu

2004 začala pôsobiť na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave

2007 habilitovala na budapeštianskej Univerzite výtvarných umení. V tom istom roku pôsobila v National Academy v Oslo.

2 tony cukru sa zatiaľ spotrebovali na jej výstave Eastern Sugar, ktorú pripravila v bratislavskej Kunsthalle v spolupráci s fotografkou Oľgou Triaškou Štefanovič.

V projekte Eastern Sugar v bratislavskej Kunsthalle sa zamerala na osud našich cukrovarov, inšpirovaná jedným z nich, čo kedysi stál v jej rodnom meste na juhu Slovenska.

Opäť tak zasiahla do verejného priestoru, vystavenému zásahom moci.

Intuícia jej hovorí, že za chodom ekonomiky a zánikom cukrovarov na Slovensku stojí aj nenávisť k inakosti, ktorú politici dokážu vždy zneužiť pre osobné výhody.

SkryťVypnúť reklamu

Patrí k najvýznamnejším vizuálnym umelcom a umelkyniam na Slovensku, pravidelne sa objavuje v uznávaných galériách doma aj v zahraničí. Jej inštalácie sú zastúpené vo viacerých zbierkach v Bratislave, Budapešti, Moskve.

Je zapálená a angažovaná v problémoch, ktoré zásadne určujú našu kultúru a spoločnosť. Politiku aj osobný život však oddeľuje.

Upozorňuje, ako zmanipulované médiá susedného Maďarska vplývajú aj na ľudí u nás.

V bratislavskej Kunsthalle rozbaľujete príbeh cukrovarov na Slovensku so všetkým, čo súvisí s ich fungovaním a zánikom. Ako to vnímajú ľudia z brandže?

"Rôzne. Niektorí rozmýšľajú o tom, či je to umenie, mnohí to riešili ešte predtým, než bola výstava hotová. Niektorí kunsthistorici sa pýtajú, či je výstava dostatočným prepisom témy do umeleckého jazyka. Aj moja mama sa ma každý deň vypytovala, čo má cukrovar spoločného s umením.

SkryťVypnúť reklamu

Sú aj ľudia, ktorí sa na výstavu pozerajú z rodového hľadiska, že som žena, ktorá dostala taký veľký priestor pre samostatnú výstavu. A hovorí sa aj o tom, či by autor mal k svojej samostatnej výstave prizývať ďalších umelcov a dávať im možnosť vystavovať."

A čo vy na to?

"Myslím si, že keď sa iní umelci zaoberajú niektorými čiastkovými témami programovo a hlbšie ako ja, je dôležité ich prizvať. Sú v nich jednoducho lepší a celkovo rozširujú záber výstavy. Môžem tému z ich hľadiska ako autorka komentovať aj ja, ale nikdy to nebude autentické."

Prečítajte si tiež: Mali sme svetový unikát, predali sme ho za kocku cukru Čítajte 

Podľa čoho ste si ich vyberali?

"Nemecký umelec Harun Farocki, ktorý už nežije, sa celý život vo svojej tvorbe venoval téme práce v rôznych projektoch, súčasťou výstavy je aj jeho veľmi známa videoinštalácia, mimochodom prvý raz predstavená na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Holandskí autori zase môžu vniesť do výstavy pohľad umelcov pochádzajúcich z krajiny, ktorá mala svoje kolónie a obchoduje s Afrikou. A anglický umelec Jeremy Deller má k téme čo povedať ako autor, čo roky sa zaoberá vo svojom umení históriou priemyselnej revolúcie a jej vplyvom na osud robotníkov, vykorisťovaním zamestnancov v rôznych historických a ekonomických súvislostiach až dodnes.

Je to pre mňa úplne logické a nebojím sa toho, že by sa moje autorstvo stratilo."

Bežných návštevníkov zrejme zaujíma najmä téma. Nie sú z nej príliš frustrovaní?

"Keď sa chodím pozerať, ako výstava funguje, vždy stretnem niekoho, kto sa o nej chce rozprávať. Najmä starší ľudia ma oslovujú. Mnohí, čo sa ozvú, majú väčšinou osobný vzťah k cukrovarom, poznajú horkosť ich strát, pretože v nich sami prišli o prácu alebo participovali na priemysle inými spôsobmi.

SkryťVypnúť reklamu

Bývajú nostalgickí aj rozhorčení. Napríklad jeden starý pán inžinier mi rozprával, že v cukrovare pracovala na rôznych pozíciách celá jeho rodina. Na výstavu priviedol svoju vnučku, aby jej ukázal knihu, ktorú napísal jej pradedo. Je totiž súčasťou muzeálnej časti výstavy."

V obrovskej hale galérie ste sprevádzkovali reálnu manufaktúru, kde návštevníci ručne vyrábajú cukrové homole a môžu si ich vziať ako suvenír domov. Ako táto interakcia funguje?

"Nie je úplne najjednoduchšia, je to zodpovednosť voči tým, čo v manufaktúre pracujú, aj voči výstave ako celku. Napríklad počiatočný odhad pre množstvo cukru, z ktorého robia naši spolupracovníci a návštevníci homole, boli dve tony, a tie už sú preč.

Teraz musíme riešiť, ako zabezpečiť ďalší cukor, či cez cukrovar, alebo nakúpiť cukor za ďalšie náklady. Je to špecifická situácia, keď počas výstavy, ktorá už prebieha, ešte potrebujete ďalšie financie. Neexistuje na to dostupná forma financovania okrem vlastnej investície."

SkryťVypnúť reklamu

Nedajú sa vyrobené homole, ktoré si návštevníci neodnesú, opäť rozdrobiť?

"Nedajú. A najmä by to bolo voči nim nefér voči ich vykonanej práci. Stále uvažujeme aj nad tým, čo s tými, ktoré zostanú. Napríklad ich predaj by mohol čiastočne pokryť plat našich spolupracovníkov. Hľadáme najvhodnejšie riešenie."

Riešite vlastne otázky predaja, odbytu a dopytu. Čakali ste to?

"Priznám sa, že isté súvislosti, ktoré výstava priniesla, sú nečakané. Otvorila sa téma, či môže mať umenie naozaj dosah na ekonomiku alebo ovplyvniť ľudí, ktorí o nej rozhodujú."

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  4. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  2. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  3. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  4. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  5. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  7. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  8. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 652
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 587
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 556
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 872
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 232
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 086
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 2 869
  8. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 2 761
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Za rozhodnutie v kauze Fatima zobrala údajne stotisíc eur. Odmieta to.


3 h
Začalo platiť embargo na dovoz ruskej ropy prostredníctvom námornej prepravy.

Rusi našli recept ako obísť sankcie.


4 h
Keď Alžbeta Tomaníková prišla o partnera mala len osemnásť rokov a ich syn dva mesiace.

Alžbeta Tomaníková nemala nárok na vdovský dôchodok.


1. dec

Portugalsko a Švajčiarsko hrajú svoj osemfinálový zápas na MS.


5 h

Blogy SME

  1. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  2. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  3. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  5. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  6. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  8. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 76 074
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 246
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 284
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 223
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 185
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 872
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 484
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 113
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu