Peniaze pôsobia ako prízemná téma. Spôsob, akým s nimi narábame, však prezrádza o ľudskej povahe viac ako hocičo iné. Skúmať psychológiu peňazí je prospešné. A popritom možno aj ušetríte.
Profesor psychológie a behaviorálnej ekonómie Dan Ariely (v slovenčine mu už vyšli dve knihy) sa v tejto knihe spojil s Jeffom Kreislerom. Kreisler - pôvodne právnik z Princetonu - sa stal komikom, rečníkom, fejtonistom a televíznym expertom. S humorom sa snaží pochopiť, vysvetliť a zmeniť svet.
Poučná aj vtipná
Spolupráca týchto dvoch garantuje, že Psychológia peňazí je poučná i vtipná. Nejde iba o peniaze. Sily, ktoré ovplyvňujú našu finančnú realitu, vedia ovplyvňovať aj iné dôležité veci. Závisí od nich prežívanie voľného času, vzťahy, práca aj milostný život.
Nachádzame sa v „sopke peňazí“. V tejto téme nemôžeme zostať nezúčastnení. Musíme si vybrať hypotéku, nakupovať bez ohrozenia rodinného rozpočtu a šetriť na starobu.
Nakoniec téme peňazí podľahnú aj najväčší filozofi a vyznávači vlastnej životnej cesty. A je jedno, či to spravia so závislosťou, odporom, alebo pokrytecky sa maskujúc.
Pri premýšľaní o peniazoch a narábaní s nimi ľudia robia chyby. Nie, jedinou chybou nie je, že ich radi, rýchlo a bezstarostne míňajú. Chyby sú takpovediac v prístupoch. Zabúdame, že všetko je relatívne. Obchodníci už oddávna vedia o ľudskej náture a s rozkošou na nej zarábajú. Zákazníci nechcú férové ceny. Potrebujú pocit výhodného nákupu, a tak sa vrhajú po zľavách a výpredajoch. Vo vzťahu k peniazom sa stávame otrokmi mentálneho účtovníctva. Nijako nesúvisí so skutočnou hodnotou vecí. Každý utratený peniaz vnímame na základe kategórie, do ktorej sme si ho vopred zaradili.
Nechýbajú ani emócie. Ak sme peniaze získali za nepriaznivých okolností, mávame zlý pocit. Keď sme ťažko pracovali, máme pocit, že si ich zaslúžime. „Špinavé“ peniaze poslúžia na niečo seriózne alebo šľachetné.
Ako menej bolieť
S peniazmi nenarábame zmysluplne, ale tak, aby sme sa cítili príjemne. Ľahko sa necháme zviesť sebectvom, pudmi, sebaklamom, vonkajšími tlakmi, zmätkom alebo nenásytnosťou.
Na druhej strane nenávidíme bolesť z platenia. Vyhýbame sa jej virtuálnymi a odloženými platbami či kreditkami. Predĺženie času medzi platbou a spotrebou znamená menšiu bolesť.
Do psychológie utrácania peňazí vstupuje aj mágia jazyka a rituálov. Obed prinesený do práce je drahý, hoci stojí pár drobných. Večera s priateľmi s fľaškou najdrahšieho vína je zrazu výhodná, hoci stojí desaťkrát viac.

Autori nezostali iba pri kritickom skúmaní nezvládnutej psychológie. Chcú byť konštruktívni a čitateľovi prospešní. Títo Američania neobjavili Ameriku, ale v téme „finančnej inteligencie“ opakovanie nemôže škodiť. Nejde o nič výnimočné. Stačí sa ovládať a myslieť na budúcnosť. Veľa peňazí ani náhodou nie je zárukou rozumného uvažovania. S peniazmi sa dá žiť v harmonickom vzťahu. Nie sú najdôležitejšie, ale je skvelé pochopiť svoje limity a brať aj finančné rozhodnutia do vlastných rúk.
Populárnej ekonómii hrozí, že sa stane vševedúcou vierou, ale našťastie Ariely s Kreislerom rozprávajú s čitateľom rozumne a s nadhľadom.