SME

Katarína Bajcurová: Ak si dobre spomínam, Biľak a Fulla si tykali

Nebol by umelcom, keby nemal veľké ego. Kurátorka výstavy Filla-Fulla odhaľuje dve tváre československého umenia.

Katarína Bajcurová. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak chceme dať dokopy dvoch významných maliarov Emila Fillu a Ľudovíta Fullu, stačilo by na prvý pohľad využiť iba slovnú hračku v ich menách.

Hoci u oboch zohráva inšpirácia kubizmom dôležitú úlohu, ich spojenie by nemuselo dopadnúť dobre - svojbytní umelci už nežijú a mohli by s tým nesúhlasiť.

Kurátorka KATARÍNA BAJCUROVÁ však pomer ich tvorby otvorila v spoločnom priestore cez ich životné príbehy, ktoré na seba nabaľujú aj isté politiká.

V Slovenskej národnej galérii tak vznikla výstava Filla-Fulla: Osud umelca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ukazuje, ako sa na pozadí európskych moderných smerov v dielach dvoch umelcov spojených národov odrážajú nielen dve tváre umenia, ale aj kontroverzia československých dejín.

A tiež, či slovenský umelec v tejto konfrontácii obstál.

Ako ste rozbiehali prípravy na výstavu?

„Boli zložité z toho hľadiska, že kým Fullove diela máme v našich zbierkach a mohli by sme si s nimi možno aj vystačiť, rozhodli sme sa zapožičať aj niektoré diela zo súkromných zbierok.

Emila Fillu sme zas museli zapožičať takmer celého, lebo okrem šiestich grafických listov a dvoch zvitkov naša galéria nevlastní od neho nič.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Museli sme prejsť zbierky českých galérií, rokovať s kurátormi, potom s vedeniami, či a za akých podmienok nám tie diela zapožičajú.

Výstava však vznikala vo veľmi príjemnej, skutočne česko-slovenskej atmosfére. Kolegiálnej a veľmi ústretovej. Aj to bolo pre mňa obohatením.“

V čom sa prejavovala česko-slovenská atmosféra?

„Najmä v tom, že nám českí kolegovia veľmi fandili. Niektorí sa spočiatku nad naším konceptom čudovali, ale keď sme im ho vysvetlili, stavali sa k nemu so záujmom a porozumením. S ich dielami a informáciami, ktoré poskytli, som mohla pracovať celkom neobmedzene.

Výstavu sme usporiadali do niekoľkých tematických celkov. Na začiatku som sa musela veľmi podrobne oboznámiť najmä s dielami Emila Fillu, ale potom to už išlo takpovediac samo.

Vychádzala som z priestoru, na základe ktorého som vytvárala radenie jednotlivých kapitol. Myslím, že napokon to sadlo veľmi dobre.“

Prečo sú Emil Filla a Ľudoít Fulla prepojiteľní?

„Prvý a základný nápad bol už v samotnom názve výstavy, ktorý obsahuje pojem ´osud umelca´. Išlo nám o to, aby sme sa na životy oboch tvorcov pozreli nielen umeleckou optikou, ale sledovali ich cesty v meniacej sa spoločnosti v širšom kontexte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zamerali sme sa na kubizmus, od ktorého sa diela oboch odvinuli. A potom na ich osudy v československej republike, nielen medzivojnovej, ale aj povojnovej.“

Obaja sú nežijúcimi maliarmi. Neváhali ste, či sa v niečom nebudú vylučovať?

„Na začiatku to bola obava. Najmä preto, že Emil Filla je o dvadsať rokov starší ako Ľudovít Fulla. Je to rozdiel celej jednej generácie. Kým Fulla ešte len študoval, Filla po tom, ako sa zoznámil v Paríži s kubizmom, prežíval svoj prvý tvorivý zenit.

Potom prišla obava aj pre samotné porovnanie ich tvorby, predsa len, ide o dva odlišné prístupy – obrazové svety a konfrontácia priamo na mieste v podobe spoločnej inštalácie ich obrazov bezprostredne vedľa seba bola neznámou pôdou.“

Prečítajte si tiež: Hoci Filla a Fulla zomreli, v Národnej galérii si teraz veselo komentujú obrazy Čítajte 

Ako sa vám v jednom priestore vyfarbili?

„Obaja ma rovnako oslovujú vyhranenosťou umeleckého programu. Každý z nich je neopakovateľná, jedinečná umelecká tvorivá osobnosť.“

Môžete ich opísať?

„Emil Filla bol človek extrovert, ktorý mal okrem výtvarného umenia množstvo záujmov. Bol človekom politickým, veľkým bojovníkom za slobodu a demokraciu už od čias prvej svetovej vojny, keď sa zapojil do zahraničného odboja.

Podieľal sa aj na vzniku prvej Československej republiky, jednoducho, bojovnosť sa tiahla celým jeho životom, veď počas druhej svetovej vojny bol za svoje antifašistické názory väznený v koncentračnom tábore.

Jeho energia sa odrážala v eruptívnosti tvorby aj v organizácii výtvarného života. Ľudovít Fulla bol naopak skôr typom človeka zameraného na vlastné umenie, oveľa viac obrátený do seba.“

O čom svedčí ich rozdielny postoj v spoločnom československom prostredí?

„Sú to dve odlišné mentality, dve odlišné povahy. Dve odlišné cesty, ale v základe aj dva odlišné talenty.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5GAX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marketér Pavol Minár.

Pavol Minár hovorí o kampaniach.


Ilustračné foto.

Za deti a rodičov bojujú petíciami.


Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Jaroslav Haščák.

Finančníka prvýkrát obvinili v novembri 2022.


TASR a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu