BRATISLAVA. Festival Konvergencie vedel, že nemôže obísť udalosti, ktoré sa u nás odohrali na jar. Okrem premiéry skladby pre Jána a Martinu, ktorú napísal Ľuboš Bernáth, v jeho programe zaznie aj reflexia od skladateľa Martina Burlasa. Ten chvíľu váhal, či sa do toho pustiť.
„Najprv mi napadlo, že je to tragédia takých rozmerov, že ju nič nenapraví, ani hudba a už vôbec nie pre rodičov,“ hovorí Martin Burlas.
„Obávam sa, že sa na vec nielenže zabudne, ale už sa v niektorých diskusiách objavili ľudia, ktorí spochybňujú veľkosť Kuciakovej obete, dokonca narušili jeho pamätník v Košiciach a znesvätili hrob Martiny Kušnírovej.“
Skladateľ si uvedomil, že mu nezostáva nič iné, len vo svojej profesii pamiatku mŕtvych pripomínať. „V uplynulom polroku som videl veľa ľahostajnosti k veci a snažil som sa napísať skladbu tak, aby z nej bolo jasné, čo si o tragédii myslím.“

Jeho novinka sa volá Black Swan – Čierna labuť a napísal ju pre violončelo a looper. „Je tam niekoľko hlasov spojených s ruchovým podkladom.“ Názov skladby vznikol podľa teórie, ktorá hovorí o účinku významných nečakaných udalostí na celú spoločnosť.
Zahrá ju Jozef Lupták, práve sa učí narábať s looperom, ktorý prednahráva zvukové stopy.
Burlas so svojimi projektmi už v minulosti opisoval negatívne javy. S kapelou Ospalý pohyb už reflektoval mečiarizmus a minulý rok na albume Úzkosť a rozklad brexit, vstup extrémistov do slovenského parlamentu a americké voľby.
Jeho skladba Black Swan zaznie 20. septembra na Bratislavskej noci komornej hudby v sále Design Factory.