SME

Kam sa podelo normálne kino

Nikdy nevznikalo tak veľa dobrých filmov, ako vzniká teraz, čo teda kinematografii chýba?

Ilustračné foto. (Zdroj: NPD)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je vysokoškolský pedagóg v odbore estetika - filozofia, publicista v oblasti popkultúry.

S filmami sa čosi deje. Nezačalo sa to teraz ani vlani, vlastne to už chvíľu trvá a asi sa nám takto spätne ani nepodarí odhaliť, kedy sa to začalo, ale deje sa to a filmy preto už nie sú, ako bývali prv. Nejde nevyhnutne o úpadok, hoci sa to tak môže javiť, ale o akúsi z ďalších zmien, ktorej sa bude treba prispôsobiť.

Kinematografia už mala skončiť niekoľkokrát. Najprv to vyzeralo, že vlastne ani nevznikne, že ide o technický vynález, o atrakciu, ktorá je síce zaujímavá sama osebe, ale nemá žiadne komerčné využitie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aspoň tak sa podľa inštitucionalizovaných dejín kinematografie, ktoré sú aj dnes rovnako históriou ako mytológiou, o svojom vynáleze vyjadrovali bratia Lumièrovci, keď od nich chcel ich novú technológiukúpiť varietný umelec Georges Méliès. Ten Méliès, čo vymyslel réžiu v tom zmysle, ako jej rozumieme dnes, priekopník, vizionár a skrachovanec, ktorý spolu s bratmi Lumièrovcami dejiny kinematografie začal písať.

O tri dekády neskôr, plus mínus pár rokov, mala kinematografi a skončiť znova. Len čo ju tvorcovia zvládli do tej miery, že prestala byť jarmočnou atrakciou a stala sa umeleckým druhom, výrazným, autonómnym, silným, s vlastným autentickým znakovým systémom, teda jazykom nezameniteľným s inými umeleckými druhmi, vyzeralo to, že ju pochová nástup zvuku. Zvukový film, dramaticky nová vec, s ktorej príchodom sa ťažko vyrovnávali aj takí géniovia ako Charlie Chaplin, ktorého tulák na plátne nikdy normálne neprehovoril.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Iste, spieval v Modernej dobe, ale hatmatilkou, lebo tulák sa zrodil v ére nemého filmu a nikdy hovoriť nepotreboval. V päťdesiatych rokoch zabíjala kinematografi u televízia, v osemdesiatych VHS, teda domáce video, a dnes sa môže zdať, že kinematografi u zabíja digitálna technológia, internet, streamovacie služby, zmena diváckych preferencií, strata filmovej gramotnosti, nedostatok invencie, predtým nepredstaviteľná prístupnosť ku gargantuovskému množstvu filmov a tisíc ďalších vecí.

Nezabíja, kinematografi a prežije, ako dosiaľ prežila všetko, len sa mení a práve táto zmena sa nám staromilcom nemusí javiť ako zmena k lepšiemu.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Normálny divák?

V poriadku, čo keby sme však skúsili konečne pomenovať ústredný problém? Čo sa to s tými novými filmami čoraz častejšie deje?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5HHA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu