Takmer tri roky sme na Slovensku mali vzor toho, ako môže podpora umenia fungovať. Okrem toho, že sa u nás v minulosti už osvedčil Fond na podporu umenia alebo Audiovizuálny fond, vlastný dotačný systém spustil aj Bratislavský samosprávny kraj.
Iné kraje nič podobné nemali.
Každý rok rozdelil takmer milión eur najzaujímavejším umeleckým projektom. Bratislavská regionálna dotačná schéma (BRDS) sa vo svojej činnosti inšpirovala v zahraničí a umelci si ju pochvaľovali.
Bez nej by mnohé projekty nevznikli. V tomto roku podporila napríklad festivaly Febiofest, Jeden svet, koncerty z cyklu City Sounds, film Okupácia či priestor A4.
Odkedy sa však vedenie župy koncom minulého roka vymenilo a namiesto Pavla Freša nastúpil Juraj Droba, podpora umenia začala byť v kraji problémom.
Nový župan najprv v januári zrušil výnimočnú podporu festivalom Biela noc a Viva Musica, čím im značne sťažil existenciu. V marci potom z dotačnej schémy kraja protestne odstúpila celá komisia, ktorá projekty v minulosti posudzovala.
Začiatkom leta z kraja odišli Zuzana Šajgalíková a Zuzana Ivašková, ktoré schému iniciovali a následne držali pri živote. O ich odchode prvý raz informoval Denník N. Čo sa vlastne stalo a bude ešte schéma pokračovať?
V marci sa konflikt vyhrotil

Podporu pre projekty museli vždy schváliť dve zložky.
Najprv peniaze pre dobré umenie navrhovala odborná komisia, v ktorej sedeli napríklad Ilona Németh, Jozef Lupták alebo Michal Hvorecký. Ich návrhy potom pripomienkovali poslanci.
Tieto dve zložky sa však podľa Zuzany Šajgalíkovej mnohokrát nezhodli. Odborníci posudzovali výnimočnosť a umeleckú hodnotu projektu podľa schválených kritérií, poslancom zase záležalo na tom, aby pridelili dostatok peňazí tej časti časti kraja, ktorú zastupujú. Také kritériá schválené neboli.