21. jan 2002 o 13:57
Usmernená imaginácia Miry Brtkovej
Piešťany 21.január 2002 - USMERNENÁ IMAGINÁCIA
Vernisáž výstavy akademickej maliarky, sochárky, režisérky a módnej návrhárky Miry Brtkovej
Autor: Mira Brtková
Organizátori: Dom zahraničných Slovákov v Bratislave. Galéria Zuzky Medveďovej v Báčskom Petrovci Dom umenia Piešťany
Miesto: Dom umenia Piešťany Vernisáž výstavy: 22. 1. 2002 o 17.00 h
Termín trvania výstavy: 22. 1. 2002 - 22. 2. 2002
Mira Brtková sa narodila 5. októbra 1930 v Nových Bánovciach pri Starej Pazove. V roku 1948 absolvovala gymnázium v Belehrade (V. a VI. ročník gymnázia absolvovala v Bratislave). V roku 1953 vyštudovala réžiu na Akadémii pre divadelné a filmové umenie v Belehrade. Ako československá štipendistka bola asistentkou réžie v hranom filme Otokara Vávru Proti všem. V päťdesiatych rokoch sa zaoberala divadelnou a filmovou réžiou. V roku 1958 režírovala krátke filmy pre Zagreb-film a Neoplantu z Nového Sadu. Zároveň vypracovala scenár pre prvý kreslený film Belehradskej školy kresleného filmu (Sólista Nikolu Majdaka). V roku 1959 v Ríme bola asistentkou réžie u režisérov Pietra Germiho a Alberta Latuadu. V roku 1963 vyštudovala maliarstvo na Akadémii di Belle Arti v Ríme. Ako maliarka pôsobila v šesťdesiatych rokoch v rámci medzinárodnej umeleckej skupiny Illumination, v ktorej vedúcou osobnosťou bol japonský umelec Nobuya Abe. V rokoch 1970-71 bola tajomníčkou réžie v hranom filme Sutjeska. Zaoberala sa i módnym návrhárstvom inšpirovaným slovenským ľudovým krojom a je zberateľkou slovenských ľudových krojov a starožitností. Žije a tvorí v Starej Pazove. Okrem početných spoločných výstav v Juhoslávii a v zahraničí uskutočnila aj štrnásť samostatných výstav. Akademická maliarka Mira Brtková patrí medzi priekopníkov abstraktného výtvarného prejavu v slovenskom výtvarnom umení. Od samotného začiatku, teda od šesťdesiatych rokov 20. storočia skúma možnosti abstraktného výtvarného prejavu koncipujúc obraz ako výraz, alebo kompozíciu čírych výtvarných prostriedkov akými sú farba a čiara. V tom umeleckom zameraní zostala dôsledná aj v súčasnosti, hoci sa na jej obrazoch novšie vyskytujú i figúry. Pre Miru Brtkovú je však nepodstatná ich mimetická, napodobujúca funkcia. Mira Brtková búra hranice a prekonáva tradične ujaté výtvarné konvencie využívajúc v tvorbe aj neobvyklé výtvarné techniky, alebo ich kombináciu. Ide tu predovšetkým o výšivkárske techniky, alebo kombináciu výšivky a maľby temperou. Hoci výšivky majú tradične ozdobnú funkciu umelkyňa ich využíva v inom kontexte. Brtkovej neobvyklý spôsob realizácie umeleckého diela v tomto cykle prác pomenovanom Usmernená imaginácia, spočíva na jej idei o syntéze anonymnej ľudovej tvorby, čiže kolektívnej tvorivosti a individuálnej autorskej kreácie. Ľudová umelecká tvorba je šablónovitá, dekoratívna a hlavne úžitkového rázu, teda v podstate je protikladom voľnej umeleckej tvorby, ako ju v súčasnosti chápeme. Pokus o ich syntézu je pochopiteľný iba v duchu postmoderny. Na vernisáži budú prezentované, okrem autorkiných výtvarných diel, aj jej módne návrhy vo forme módnej prehliadky. Verejnosti budú predstavené modely, ktoré navrhovala aj pre svetoznámu herečku Isabellu Rosellini.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou