BRATISLAVA/PIEŠŤANY 22. januára (SITA) - Usmernená imaginácia je názov výstavy, ktorú najnovšie ponúka piešťanský Dom umenia. Od stredy môžu jeho návštevníci spoznať tvorbu slovenskej výtvarníčky žijúcej v Juhoslávii Miry Brtkovej, ktorá patrí medzi priek
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
opníkov abstraktného prejavu v slovenskom výtvarnom umení. Expozícia neponúkne len Brtkovej obrazy a sochy, ale aj jej modely odevov. Ako pre agentúru SITA uviedla riaditeľka Domu umenia v Piešťanoch Edita Bjeloševičová záujemcovia si môžu Brtkovej tvorbu pozrieť do 19. februára.
Od začiatkov svojej tvorby sa Brtková venuje skúmaniu možností abstraktného výtvarného prejavu, pričom obraz chápe buď ako výraz, alebo ako kompozíciu čírych výtvarných prostriedkov, akými sú farba a čiara. Takémuto ponímaniu zostala verná až do súčasnosti, hoci v poslednom období sa na jej obrazoch začali vyskytovať aj figúry. Výtvarníčka, ktorá sa venuje aj sochárstvu, sa snaží búrať akékoľvek tradičné výtvarné konvencie. Vo svojej tvorbe využíva neobvyklé výtvarné techniky alebo ich kombináciu. Predovšetkým tvorí pomocou výšivky, ktorú často kombinuje s temperou.
Mira Brtková sa narodila 5. októbra 1930 v Nových Bánovciach pri Starej Pazove v Juhoslávii. V roku 1948 absolvovala gymnázium v Belehrade, kde neskôr vyštudovala réžiu na Akadémii pre divadelné a filmové umenie. Ako československá štipendistka pôsobila vo funkcii asistentky réžie v hranom filme Otokara Vávru Proti všem, v roku 1958 režírovala krátke filmy pre Zagreb-film a Neoplantu z Nového Sadu. V 60. rokoch začala študovala maliarstvo na Akadémii di Belle Art v Ríme. Po jej absolvovaní pôsobila v rámci medzinárodnej umeleckej skupiny Illumination, ktorej vedúcou osobnosťou bol japonský umelec Nobuja Abe. Zaoberala sa aj módnym návrhárstvom inšpirovaným slovenským ľudovým krojom a je aj ich zberateľkou. V súčasnosti žije aj tvorí v Starej Pazove. Okrem množstva spoločných výstav v Juhoslávii a zahraničí mohli jej diela obdivovať aj návštevníci 14 samostatných výstav.