Vydal Ivan Štefánik, Bratislava 1999, Poznámka na okraj Bogdan Bogdanovič.
Kniha fotografií Pavla Breiera a textov Juraja Špitzera. Jej atmosféru charakterizujú Špitzerove vety: "Uprostred mesta sa otvorilo nové námestie s novými priehľadmi na iné štvrte a ulice. Nie sú utešené, najmä nie na fabrické komíny a na strechy zadrôtované televíznymi anténami bez ladu a skladu. Bude to iné mesto." Lekár a spisovateľ, náruživý fotograf a náruživý ochranca historickej pamäte zachytenej v slove - pozorovali, ako sa mesto, v ktorom žili a ktoré milovali, krok za krokom, kameň za kameňom stráca. (Viac o knihe na strane 8.)
Irvine Welsch: Acid House. Barevnej svět
Vydavateľstvo Maťa, Praha 1999. Preložil Vít Malinovský.
Dvadsaťjeden poviedok a jedna novela "zo spoločenského života spodiny". Podľa Welschovej prózy Trainspotting vznikol jeden z mála kultových filmov posledných rokov. Poviedky v jeho novej knihe majú síce rôzne témy, ale dve veci majú spoločné: Po prvé rozprávačom je reprezentant edinburskej ulice, ktorý má príšerný jazyk plný vulgarizmov, siláctva, slangu, skomolenín a patvarov. Zato rozhodne nie je fádny či nudný. To preto, že obsahuje humor, čierny, cynický a brutálny, ale ako inak sa dá pravdivo opísať skutočný život, ktorý sa tiež s nikým nemazná? Po druhé pravidlo, že žiadna z poviedok sa nekončí happy endom a že nikdy nebolo tak hrozne, aby nemohlo byť horšie.
Geoffey Blainey: Dějiny Austrálie
Vydavateľstvo Lidové noviny, Praha 1999. Preložila Zora Wolfová.
Do Austrálie už každú chvíľu mali doraziť Európania. Rozdiel medzi spôsobom života na Britských ostrovoch a životom pôvodných obyvateľov bol hádam najpriepastnejším kontrastom sveta. Briti si so sebou priviezli množstvo myšlienok a tovarov, ktoré si Austrálčania dovtedy vôbec nevedeli ani predstaviť. Dorazili sem so všetkými výdobytkami desaťtisíc rokov starej neolitickej revolúcie aj s výsledkami novej priemyselnej revolúcie. "Na rozdiel od mnohých historikov a komentátorov nemienim nijako zatracovať biele dejiny Austrálie, a vyzdvihovať jej dejiny čierne. Rovnako nevidím žiadnu zásluhu v opačnom extréme, ktorý vyhlasuje čierne dejiny za barbarské," píše v úvode autor, profesor histórie na univerzite v Melbourne.
Jano Valter: Arnold. Arnold sa nenarodil, Arnold vznikol
Vydavateľstvo Illusion, Bratislava 1999.
Kniha kresieb významného slovenského karikaturistu. So svojím kresleným ja, vtákom Arnoldom, "ktorého sa nevie a vlastne ani nechce zbaviť", sa zoznámil úplne náhodou. V tejto knihe je zachytených niekoľko desiatok situácií tohto prírodného fenoménu. Autor praje "všetkým pozerateľom veľa šťastia a zábavy pri podrobnom štúdiu Arnoldovho spôsobu myslenia." Ku knižke je pripojený zoznam nadácií, ktoré pomáhajú chorým, týraným alebo opusteným deťom. Podľa zdrojov blízkych prírode bol Arnold v čase svojho vzniku dieťaťom. Preto sa v dospelom veku rozhodol zastrešiť svojím krídlom aktivity na pomoc deťom.
Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR: Sex a tabu v české kultuře 19. století
Vydavateľstvo Academia, Praha 1999.
"Čo je na devätnástom storočí zarážajúce, je práve ten zvláštny význam mlčania, ktorý sexualitu obklopuje," píše v úvodnej štúdii Vladimír Macura. Sexualita, ktorá je dnes všadeprítomná, akoby v kultúre minulého storočia ani neexistovala. Skrývala sa za symboly s rafinovanými náznakmi, ktorých dráždivosť dnes už len ťažko chápeme. Takmer tridsať štúdií literárnych historikov, ale aj vedcov z iných oblastí sa zaoberá erotickými motívmi v literatúre, výtvarnom umení a hudbe. Uvádzajú zaujímavé životné príbehy z prostredia literátov a umelcov, ale najmä sledujú, ako sa v priebehu devätnásteho storočia pohľad na erotiku vyvíjal.
Barbara Pribylincová: Na brehu oceána
Vydal Jaroslav Ridzoň, ROGMAN, Bratislava 1999.
Zbierka mikropoviedok je knižným debutom dvadsaťsedemročnej absolventky odboru filmovej a televíznej dramaturgie a scénaristiky na VŠMU v Bratislave. A keďže "na uverejnenie ktorejkoľvek časti textu alebo ilustrácie je potrebný súhlas autora, respektíve vydavateľa", záujemcov o bližšiu charakteristiku tejto knihy odkazujeme na pripravovanú recenziu v denníku SME.