SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Šéfdirigent filharmónie: Sálu by som tu naplnil, keby som bol marketér

Judd nemá rád označenie klasická hudba.

James Judd pózuje v ReduteJames Judd pózuje v Redute (Zdroj: Peter Brenkus)

Úlohu dirigenta prirovnáva k role otca v rodine či alchymistu, ktorý čaruje paličkou. Orchestru Slovenskej filharmónie šéfuje viac ako rok. Na tomto poste vystriedal obľúbeného Emmanuela Villaumea.

Britský dirigent JAMES JUDD v rozhovore pre SME hovorí, že mu prekážajú predsudky voči hudbe.

Keď ste prijali ponuku stať sa šéfdirigentom orchestra Slovenskej filharmónie, vraveli ste, že veľká sála bratislavskej Reduty nie je až taká veľká, aby v nej zostávali voľné miesta. Jednou z prvých vecí, o ktoré ste sa chceli pokúsiť, bolo teda prilákať na koncerty viac ľudí. Ako sa vám to darí?

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa povedať, že by na koncerty chodilo málo ľudí. Minimálne vtedy, keď som tu bol ja, boli všetky dobre navštevované. Teraz je dôležitá práca na tom, aby sme našli nové publikum. Chýba mi v hľadisku viac mladých ľudí, celé rodiny. Zmeniť to je však asi beh na dlhé trate.

Čo treba zmeniť, aby ste to dosiahli?

Je dôležité, aby sme odstránili elitárske označenie „klasická“ alebo „vážna“ hudba. Tieto pomenovania podľa mňa už dávno nesedia.

Máme hudbu, ktorá sa hrá na klavíri, orchestrálnu, operetnú, ale ten pojem, že niečo je klasické či vážne, jednoducho nie je dobré. V ľuďoch nevyvoláva príjemné emócie, ale pocit, že tomu nerozumie každý, iba vzdelaná elita. Hudba je len hudbou a nepotrebuje špeciálny prívlastok.

Tak potom môžeme ľahšie zbúrať bariéry a strach z neznámeho pre ľudí, čo nikdy neboli na koncerte vo filharmónii. Majú pocit, že tomu nebudú rozumieť, a teda prirodzený ostych prísť. Pritom sa vôbec nemajú čoho báť. Na to, aby ste prišli na náš koncert, nemusíte mať hudobné vzdelanie. Stačí sedieť a počúvať.

SkryťVypnúť reklamu

Chodievam pomerne často do filharmónie a vždy sú dopredu vypredané a úplne plné koncerty s komerčnejším programom, ako napríklad koncerty filmovej hudby či vianočné koncerty. O čom to vypovedá?

Na začiatku sezóny som dirigoval Mahlerovu 7. symfóniu, minule Stravinského či Pendereckého a aj keď nie je vždy vypredané do posledného miesta, býva sála naplnená. Nemyslím si, že by publikum chcelo iba populárne koncerty.

Všade na svete platí, že ak bude na programe Star Wars, tak to ľudí zaujme. Ak by sme sa však dopracovali k tomu, aby inštitúcia ako Slovenská filharmónia mala hrať iba Star Wars, tak to by bol asi koniec civilizácie.

Našou úlohou je pomôcť ľuďom spoznávať aj inú hudbu, nových skladateľov, zahrať im Bacha, Čajkovského aj spomínaného Pendereckého. A takisto je našou úlohou nájsť ten správny spôsob, ako zaplniť aj to posledné voľné miesto v sále.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz možno poviem niečo, čo vyznie arogantne, ale myslím si, že ak by som sa prestal venovať dirigovaniu a bol by som marketér alebo organizátor koncertov, tak by sa mi podarilo naplniť sálu do posledného miesta.

Ako by ste to docielili?

Išiel by som do ulíc, medzi ľudí, išiel by som do každej školy, pozýval by som na koncerty, vzal by som ľudí, detí, školákov na skúšky orchestra.

To je taký môj sen, aby tu boli otvorené dvere pre každého. V budúcnosti chcem navštevovať Bratislavu aj počas týždňov, keď nebudem dirigovať a chcem osobne prispieť k tomu, aby do filharmónie prišlo viac ľudí.

Partitúra je dvojdimenzionálny svet. Ako keď sa pozrieme na mapu, na ktorej nemáme plasticky zvýraznené, kde sú aké kopce

Keď sa pozrieme na mesto Bratislava, počet obyvateľov a koľko sa tu deje podujatí – vo filharmónii, v divadle, v rozhlase, komorných či populárnych koncertov, tak nám vyjde, že návštevnosť je v pomere k počtu obyvateľov porovnateľná s takými mestami ako Londýn. Ale potrebujeme aj nové publikum.

SkryťVypnúť reklamu

Máte pocit, že ste si v Bratislave už s publikom vybudovali vzťah?

Vždy keď som v Bratislave, teším sa na koncerty. Verím, že hudba, ktorú sprostredkovávam aj to, ako ju sprostredkúvam, sa publiku páči. Ale to je skôr otázka na nich. Ja sa medzi nimi cítim veľmi príjemne.

Ako dirigent koncertujete po celom svete. Vnímate rozdiely medzi publikom?

Väčšinou platí, že rovnaká hudba vyvolá rovnakú emóciu u ľudí po celom svete, či to je v Bratislave alebo v Tokiu. Ľudia veľmi dobre vnímajú, či je akord molový alebo durový, či je melódia smutnejšia alebo veselšia. Rýchlo pochopia, aká emócia sa v hudbe skrýva. Ale to je logika v hudbe samotnej.

Je však veľký rozdiel v tom, akí ľudia chodia na koncerty. Zloženie publika odráža, aká veľká pozornosť sa v krajinách venuje hudobnému vzdelávaniu.

SkryťVypnúť reklamu

Mám orchester aj v Južnej Kórei. Je tam pomerne veľká sála, zhruba 1500 miest. Nech hráme akýkoľvek program, vždy prídu na koncert celé rodiny a deťmi. A to teraz nehovorím o rodinných koncertoch.

Čo chýba v Bratislave?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  5. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 268
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 400
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 321
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 393
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 261
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 129
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 206
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 2 943
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
  10. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 259
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


1 h
Peter Tkačenko

Keď sa nedá dohodnúť v Kyjeve, skúša to vo Washingtone.


2 h
Minister financií Igor Matovič.

Koaličné strany sa dohodli na odmeňovaní.


3 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Minister financií v parlamente odohral partičku binga s dôchodcami.


2 h

Neprehliadnite tiež

Bývalý politický väzeň, básnik a spisovateľ Rudolf Dobiáš.

Dokumentárny film o Rudolfovi Dobiášovi odvysiela RTVS.


5 h
Miroslav Donutil.

Hanobenie je u nás aj u vás bežná vec, vraví.


6. dec
János Kóbor.

Kapela to oznámila na svojom facebookovom účte.


TASR 6. dec

Dušan Štefánek a Nora Galovičová o Luskáčikovi.


6. dec

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 353
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 967
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 460
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 953
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 783
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 559
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 3 272
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 3 008
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu