SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Šéfdirigent filharmónie: Sálu by som tu naplnil, keby som bol marketér

Judd nemá rád označenie klasická hudba.

James Judd pózuje v ReduteJames Judd pózuje v Redute (Zdroj: Peter Brenkus)

Úlohu dirigenta prirovnáva k role otca v rodine či alchymistu, ktorý čaruje paličkou. Orchestru Slovenskej filharmónie šéfuje viac ako rok. Na tomto poste vystriedal obľúbeného Emmanuela Villaumea.

Britský dirigent JAMES JUDD v rozhovore pre SME hovorí, že mu prekážajú predsudky voči hudbe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď ste prijali ponuku stať sa šéfdirigentom orchestra Slovenskej filharmónie, vraveli ste, že veľká sála bratislavskej Reduty nie je až taká veľká, aby v nej zostávali voľné miesta. Jednou z prvých vecí, o ktoré ste sa chceli pokúsiť, bolo teda prilákať na koncerty viac ľudí. Ako sa vám to darí?

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa povedať, že by na koncerty chodilo málo ľudí. Minimálne vtedy, keď som tu bol ja, boli všetky dobre navštevované. Teraz je dôležitá práca na tom, aby sme našli nové publikum. Chýba mi v hľadisku viac mladých ľudí, celé rodiny. Zmeniť to je však asi beh na dlhé trate.

Čo treba zmeniť, aby ste to dosiahli?

Je dôležité, aby sme odstránili elitárske označenie „klasická“ alebo „vážna“ hudba. Tieto pomenovania podľa mňa už dávno nesedia.

Máme hudbu, ktorá sa hrá na klavíri, orchestrálnu, operetnú, ale ten pojem, že niečo je klasické či vážne, jednoducho nie je dobré. V ľuďoch nevyvoláva príjemné emócie, ale pocit, že tomu nerozumie každý, iba vzdelaná elita. Hudba je len hudbou a nepotrebuje špeciálny prívlastok.

Tak potom môžeme ľahšie zbúrať bariéry a strach z neznámeho pre ľudí, čo nikdy neboli na koncerte vo filharmónii. Majú pocit, že tomu nebudú rozumieť, a teda prirodzený ostych prísť. Pritom sa vôbec nemajú čoho báť. Na to, aby ste prišli na náš koncert, nemusíte mať hudobné vzdelanie. Stačí sedieť a počúvať.

SkryťVypnúť reklamu

Chodievam pomerne často do filharmónie a vždy sú dopredu vypredané a úplne plné koncerty s komerčnejším programom, ako napríklad koncerty filmovej hudby či vianočné koncerty. O čom to vypovedá?

Na začiatku sezóny som dirigoval Mahlerovu 7. symfóniu, minule Stravinského či Pendereckého a aj keď nie je vždy vypredané do posledného miesta, býva sála naplnená. Nemyslím si, že by publikum chcelo iba populárne koncerty.

Všade na svete platí, že ak bude na programe Star Wars, tak to ľudí zaujme. Ak by sme sa však dopracovali k tomu, aby inštitúcia ako Slovenská filharmónia mala hrať iba Star Wars, tak to by bol asi koniec civilizácie.

Našou úlohou je pomôcť ľuďom spoznávať aj inú hudbu, nových skladateľov, zahrať im Bacha, Čajkovského aj spomínaného Pendereckého. A takisto je našou úlohou nájsť ten správny spôsob, ako zaplniť aj to posledné voľné miesto v sále.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz možno poviem niečo, čo vyznie arogantne, ale myslím si, že ak by som sa prestal venovať dirigovaniu a bol by som marketér alebo organizátor koncertov, tak by sa mi podarilo naplniť sálu do posledného miesta.

Ako by ste to docielili?

Išiel by som do ulíc, medzi ľudí, išiel by som do každej školy, pozýval by som na koncerty, vzal by som ľudí, detí, školákov na skúšky orchestra.

To je taký môj sen, aby tu boli otvorené dvere pre každého. V budúcnosti chcem navštevovať Bratislavu aj počas týždňov, keď nebudem dirigovať a chcem osobne prispieť k tomu, aby do filharmónie prišlo viac ľudí.

Partitúra je dvojdimenzionálny svet. Ako keď sa pozrieme na mapu, na ktorej nemáme plasticky zvýraznené, kde sú aké kopce

Keď sa pozrieme na mesto Bratislava, počet obyvateľov a koľko sa tu deje podujatí – vo filharmónii, v divadle, v rozhlase, komorných či populárnych koncertov, tak nám vyjde, že návštevnosť je v pomere k počtu obyvateľov porovnateľná s takými mestami ako Londýn. Ale potrebujeme aj nové publikum.

SkryťVypnúť reklamu

Máte pocit, že ste si v Bratislave už s publikom vybudovali vzťah?

Vždy keď som v Bratislave, teším sa na koncerty. Verím, že hudba, ktorú sprostredkovávam aj to, ako ju sprostredkúvam, sa publiku páči. Ale to je skôr otázka na nich. Ja sa medzi nimi cítim veľmi príjemne.

Ako dirigent koncertujete po celom svete. Vnímate rozdiely medzi publikom?

Väčšinou platí, že rovnaká hudba vyvolá rovnakú emóciu u ľudí po celom svete, či to je v Bratislave alebo v Tokiu. Ľudia veľmi dobre vnímajú, či je akord molový alebo durový, či je melódia smutnejšia alebo veselšia. Rýchlo pochopia, aká emócia sa v hudbe skrýva. Ale to je logika v hudbe samotnej.

Je však veľký rozdiel v tom, akí ľudia chodia na koncerty. Zloženie publika odráža, aká veľká pozornosť sa v krajinách venuje hudobnému vzdelávaniu.

SkryťVypnúť reklamu

Mám orchester aj v Južnej Kórei. Je tam pomerne veľká sála, zhruba 1500 miest. Nech hráme akýkoľvek program, vždy prídu na koncert celé rodiny a deťmi. A to teraz nehovorím o rodinných koncertoch.

Čo chýba v Bratislave?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 601
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 107
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 470
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 364
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 258
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Všetci sme do určitej miery ovce a potrebujeme návody na realitu.

Cesta Igora Matoviča k moci bola vydláždená tým, že sme mu tolerovali manipuláciu, lži a nezmysly len preto, že „bojoval s Ficom“.


30. jan
Ján Budaj sa Košičanom prihovára z balkóna vedeckej knižnice.

V dokumente sa zaviazal, že bude aj donášať.


11 h
Areál Prešovskej univerzity. Jej zamestnancom sa pravdepodobne spolupráca s maďarskými akademikmi obmedzí.

V Maďarsku stopli Erasmus.


16 h
Ukrajinskí vojaci odpočívajú neďaleko svojej pozície v Bakhmute.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  5. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  8. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 088
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 220
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 698
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 496
  5. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 462
  6. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 3 279
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 150
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 066
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu