SME

Medzi otcovraždou a synovraždou

Horúce leto, studňa a kočovné divadlo na predmestí Istanbulu sú pozadím pre prvé vzplanutie lásky mladíka k Červenovláske

Spisovateľ Orhan PamukSpisovateľ Orhan Pamuk (Zdroj: Archív SME)

Príbeh Červenovlásky sa začína ako nežná starosvetská romanca a končí sa tragédiou antických rozmerov. Prvá láska môže byť vskutku osudová.

Keď Orhan Pamuk začne rozprávať, máte dojem, že ste kdesi v istanbulskej kaviarni, či presnejšie čajovni, medzi ľuďmi, ktorí majú právo spomínať na časy, keď to mesto rozkročené medzi Západ a Východ sveta bolo spojené len jedným mostom.

Lenže intímny romantický svet z čias, keď ste mali ešte ani nie sedemnásť rokov, zanikol. Prvé milovanie spred desaťročí sa stáva dávnou nostalgickou spomienkou. Bujné mesto požiera tie kedysi ešte vidiecke satelity, kde sa všetci poznali, pouličné krčmy boli najlepšie informované a stačilo prebehnúť po ulici, aby ste vzbudili pozornosť. Zo zamilovaného mladíka, ktorý prišiel o panictvo v náručí nádhernej zrelej ženy, sa stáva jeden z tých dravých, ambicióznych developerov, ktorí neváhajú meniť tvár mesta a ťažiť z neuveriteľného rastu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osud nás však vždy dobehne práve vtedy, keď si myslíme, že mu ukážeme chrbát.

Rozprávač

Najtenší, len čosi vyše dvestostranový román tureckého nositeľa Nobelovej ceny (2006) Orhana Pamuka je v poradí jeho desiaty. V slovenčine vychádza v preklade Otta Havrilu z autorizovaného anglického prekladu. Pamuk je u nás obľúbený a zastúpený v tejto chvíli už siedmimi z desiatich románov (okrem Červenovlásky vydalo vydavateľstvo Slovart aj knihyČosi čudné vo mne, Múzeum nevinnosti, Tichý dom, Moje meno je Červená, Nový život, Čierna kniha).

Pamuk nás opäť vovádza do svojich milovaných istanbulských uličiek, medzi strednú triedu, politicky angažovaných ľudí, ktorí sa stretávajú potajme po večeroch. V prvej časti sa ocitáme v roku 1984, v časoch neistých, v časoch prenasledovania tých, čo myslia inak, ako v Turecku nakoniec stále. Rozprávačom je ambiciózny, ale plachý ešte nie sedemnásťročný mladík, ktorého otec, lekárnik, koketuje s politickou ľavicou (a pravdepodobne, ako vysvitne neskôr, aj s nejakými ľavičiarkami, čo sa mame nepáči). Chce byť spisovateľom, ale učaruje mu možnosť letnej brigády, kde si chce zarobiť na univerzitné štúdium. A tak mladého Cema majster studniar Mahmut berie na brigádu do služby.

SkryťVypnúť reklamu

Pri kopaní studne – teda symbolickej ceste do hlbín sveta i duše – vedú filozofické dišputy o otcoch a synoch, Cem rozpráva Mehmetovi o svojom stratenom (zavretom, odídenom, u milenky bývajúcom) otcovi i Sofoklovom Oidipovi, o ktorom čítal. Tradičný studniar Mahmut zasa rozpráva o svojich zážitkoch skúseného majstra a vplieta do toho orientálne príbehy o láske, zrade a poučení z chýb, ktoré vychádzajú z Koránu a orientálnej rozprávačskej tradície. Horúce leto, studňa a kočovné divadlo na vidieckom predmestí Istanbulu sú pozadím pre prvé vzplanutie lásky mladíka k Červenovláske, herečke, ktorá má čosi vyše tridsať... Pamukovská bolestná, krásna, osudová láska, ktorá sa chveje v letnej horúčave, sa dokonca premení na telesné splynutie.

A potom sa to stane. Bola by škoda prezrádzať, čo sa udeje, ale ako to už u Pamuka býva, aj tie najidylickejšie chvíle vie prerušiť semienko nečakaného násilia.

SkryťVypnúť reklamu

Filozofický román

Pozadie príbehu stojí na kontraste medzi európskym „západným“ svetom a orientálnym „východným“ svetom. Alebo medzi otcovraždou a synovraždou. Otcovraždu reprezentuje antický príbeh o Oidipovi, človeku, ktorý nevedomky zabije svojho otca, ožení sa s vlastnou matkou, ale osud ho nakoniec dobehne. Tú orientálnu stránku predstavuje príbeh zo zbierky tradičných orientálnych príbehovŠahnán o perzskom hrdinovi menom Rostam. Ten sa zhodou okolností vyspal s princeznou zo susedného kráľovstva a splodil s ňou nemanželského syna menom Suchráb, o ktorom však nevedel. Po rokoch sa susedné mocnosti dostali do krutej vojny, vojská na jednej strane viedol Rostam a na druhej mladý bojovník Suchráb. Skúsený hrdina však v neľútostnom boji mladíka prebodne, keď tu zrazu zbadá na jeho ruke náramok, čo venoval jeho matke, a v zabitom chlapcovi spozná syna.

SkryťVypnúť reklamu

Obidva príbehy o vzťahu otca a syna, európsky aj orientálny, sú svojím spôsobom osudové a typické pre rozdielne kultúry – tá európska hovorí o tom, že synovia prekonávajú svojich otcov, aby stáli zoči-voči sfinge, aj keď osudovej smrti neujdeme. Orientálny príbeh zasa hovorí o tom, že spurný syn, ak sa pustí do boja s otcom, umrie.

O roky neskôr

Druhá časť románu nás privádza k tomu istému Cemovi, píše sa koniec prvého desaťročia nášho storočia. Cem je šťastne ženatý, síce bezdetný, ale spolu s manželkou úspešný. Prešiel si cestu od premiantného študenta inžinierskej geológie k developerstvu, vlastnia rodinnú firmu, ktorá úspešne obchoduje s pozemkami, domami po celom Istanbule. Z predmestí sa dávno stali nové štvrte, ale 15-miliónová aglomerácia má stále ešte svoje osudy vpísané do príbehov ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

A tak sa po rokoch ozve váženému podnikateľovi Osud. Červenovláska žije a na noc spred tridsiatich rokov nezabudla. Román dostáva dramaticky nové obrátky, pretože ľavičiarska minulosť jeho otca, divadelníci z okraja spoločnosti, studniar Mahmut, európsky Oidipus a orientálny Suchráb sa odrazu v jedinom príbehu preplietajú do – aby sme zostali pri mytológii – gordického uzla. A meč, ktorý ho rozdelí, sa spokojne môže volať aj Osud.

Tretia časť románu je čosi ako dôvetok v podaní Červenovlásky. Interpretácia toho, čo zažijeme v prvých dvoch častiach z úst mladého i zrelého Cema. Interpretácia, ktorá doplní chýbajúce puzzle do skladačky života. A ukáže, že vlastne v tomto popletenom svete dynamicky rastúceho sveta záleží na každom kroku, ktorý spravíme. Lebo nikdy nevieme, aký strom vyrastie zo semienka, ktoré sme zasiali.

SkryťVypnúť reklamu

Pamuk filozofický

Napriek tomu, že Červenovláska má svoj dej, spočiatku jemný, nežne láskavý so vzrušením práve ochlpeného pubescenta, neskôr dynamický ako život podnikateľa a na záver dramatický ako správna antická tragédia, po celý čas okrem príbehovej línie sledujeme aj Pamukovo premýšľanie nad istanbulskou a tureckou identitou.

Hlavný hrdina, isto pod vplyvom ľavičiarskeho otca a proeurópskeho smerovania strednej vrstvy pred desaťročiami, vníma svoj život svetsky, chce byť moderným mužom vyznávajúcim slobodomyseľné hodnoty, pijúcim rakiju, univerzitne vzdelaným sekulárnym Turkom. Studniar Mahmut, ktorého vníma aj ako chýbajúceho otca, bol tým tradičným tureckým remeselníkom s vymierajúcim remeslom a intuíciou hľadača vody (inžinier geológ, z ktorého sa stal Cem, bol jeho opakom, pretože na hľadanie vody mohol využívať moderné metódy). Mahmut reprezentuje to hrdé Turecko, isto, už poznačené svetskosťou, ale obracajúce sa stále k svojej orientálnej, hrdej minulosti. Cem je tak človek s oidipovskou snahou odstrániť otca i suchrábovským osudom, nad ktorým visí orientálna kliatba synovraždy. Teda musí sa rozhodovať medzi európskym a orientálnym, medzi modernou a tradíciou.

SkryťVypnúť reklamu

A to je motív, ktorý nás neustále vracia do Pamukovho istanbulského sveta roztvoreného medzi dva brehy, dva kontinenty, dve nezmieriteľné tradície, s ktorými sa musí asi každý Turek vyrovnávať stále a opäť. Despocia Osmanskej ríše verzus závany liberalizmu, svetáckosti. Mešita a kníhkupectvo, remeslá a moderna.

Pritom Pamuk nehovorí, ktorý z týchto dvoch svetov je lepší, prijateľnejší, len konštatuje, že v krajine, kde existujú vedľa seba takéto dva svety, nebude ešte dlhé roky pokoj. Nie ten vonkajší, ale vnútorný, rodinný, partnerský, komunitný.

Keď na úvod knihy budete čítať ako uhranutý krásny ľúbostný príbeh, na záver budete so zimomriavkami odhaľovať spletitosti, ktoré robia náš život tragickým.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 360
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 406
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 793
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 501
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 428
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 120
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 642
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 294
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 088
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 805
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 255
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 536
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu