SME

Sérotonín do každej rodiny!

Houellebecq teraz akoby predpovedal vzburu nižšej strednej triedy proti štátu, proti stále bohatnúcim bohatým.

Tak je tu zasa. Houellebecquov muž, tentoraz depresívny hrdina menom Florent-Claude Labrouste. Ani jedno zo svojich mien nemá rád. V stave, v ktorom sa nachádza na začiatku knihy, má citovú väzbu asi len k nikotínu, káve, alkoholu a štrnástim druhom humusu z miestnej samoobsluhy. Je agroinžinier a má dobre platenú prácu externého experta na ministerstve poľnohospodárstva. Prenajíma si luxusný byt a má v ňom ubytovanú japonskú priateľku, ktorej sa akútne potrebuje zbaviť. Uvedomil si, že je pre ňu len dojnou kravou, nocľahárňou. Keď zablúdi do jej počítača a prezrie si videá, v ktorých jeho partnerka okrem chlapov kopuluje aj s unaveným dobermanom stredného veku, vie, že je najvyšší časť toto toxické spolužitie rozpustiť. Houellebecq je, samozrejme, stále sám sebou a čitateľovi nadávkuje dosť ťažko stráviteľné müsli zmiešané z mizogýnie, ale vlastne skôr mizantropie, pretože mužov neznáša rovnako ako ženy, ďalej nezabúda na homofóbiu, nenávisť k Európskej únii, skrátka ako vždy, len tentoraz úplne vynechal islam. Možno mu to nedovolili duchovia mŕtvych priateľov, žurnalistov z týždenníka Charlie Hebdo, ktorých islamskí fanatici povraždili v deň vydania jeho knihy Podvolenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sérotonín? Libido?
Florent-Claude sa prepadá do depresií, vie to a vyhľadá odborníka, ktorý mu bez dlhých prieťahov predpíše potrebný preparát. Upraví mu síce hladinu sérotonínu, ale úplne zničí libido. Obalí ho ľahostajnosťou, ktorá mu umožňuje prežiť. Rozhodne sa vystúpiť zo svojho života ako z vlaku, ktorý ide nesprávnym smerom. Zruší pracovný kontrakt, vymení banku, dá výpoveď v byte, objedná si izbu v jednom z posledných hotelov, kde môže fajčiť, vlastne je to mikroizba, steny okolo postele. Bez toho, aby čokoľvek povedal svojej Japonke, sa jedného rána ticho vytratí. Myšlienka nechať starý život za sebou musí byť nesmierne lákavá, ale seba samého človek opustiť nemôže, pravda, ak chce žiť. Florent-Claude chce určite žiť aspoň dovtedy, kým neminie dedičstvo po rodičoch. Neznesie predstavu, že by mal niečo zanechať štátu. Nemá totiž žiadnu rodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej hotelovej nore žije stereotypne, pohybuje sa v blízkom okolí, je, pije, fajčí, pozerá televízor a keby mu nebolo trápne zostať tam aj na Vianoce a Silvestra, asi by tam hnil až do svojho konca. Dá si predpísať polročnú dávku liekov, sadne do auta a vydá sa na cestu. Čitateľ sa ocitne „on the road“, na ceste krajinou a spomienkami. Spomína na lásky, od prvých po najväčšie. Každú šancu na spolužitie s hodnotnou ženou rýchlo a efektívne zničil. Dostáva sa až do Normandie, kde voľakedy pracoval na propagácii miestnych syrov a kde žije jeho jediný priateľ zo študentských čias Aymeric. Tento potomok prastarého šľachtického rodu sa rozhodol venovať chovu normandského plemena kráv.
Tu sa nepochybne nachádza ideové ťažisko knihy. Aj keď je plná opisov neúspechov hlavného hrdinu, opisov toho, čo antidepresíva vo finálnej fáze urobia so svojím konzumentom, v normandskej epizóde sa naplno prejavia Houellebecquove názory. Florent-Claude je svedkom úpadku miestnych farmárov. Jeho priateľ pracuje od úsvitu do noci a napriek tomu európske kvóty, dovoz lacného mlieka z cudziny robia jeho prácu nezmyselnou, musí predávať pôdu zdedenú po predkoch, musí sa zmieriť s odchodom manželky, ktorá nebola ochotná žiť ako kraviarska otrokyňa, so stratou dcér. Farmári jeden po druhom končia, niektorí odídu, niektorí spáchajú samovraždu. Zahnaní do kúta sa rozhodnú pre ozbrojený odpor proti štátu, proti importérom. Globalizácia sa niekoľkými traktormi a puškami zastaviť nedá, tragédia je naprogramovaná.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa Houellebecq odtrhne od opisu ženských telesných otvorov, stáva sa veľkým románopiscom. Našťastie, v knihe Sérotonín je veľa miest, kde sa mu to darí. Hrdina zavretý v pekle, ktoré si vystaval podľa vlastných predstáv, zomiera od žiaľu, aj keď, samozrejme, ešte žije. Ako mu vysvetlil jeho lekár, ak nezačne redukovať dávky liekov, pomaly, ale isto priberie a niektorý z jeho vnútorných orgánov už na seba vezme úlohu fatálne sa pokaziť. Chce však Florent-Claude vôbec žiť v odcudzenom konzumnom svete, zošnurovanom štátnou aj celoeurópskou byrokraciou, v krajine, ktorej pôvodná tvár a charakter miznú pod globalizačným náterom, tak ako pôvodné rastliny, zvieratá a stromy musia robiť miesto geneticky upravovaným alebo lacným produktom z cudziny?

SkryťVypnúť reklamu

O Michelovi Houellebecquovi hovoria, že je veštec. Lenže on je prognostik, napokon a žiaľbohu, mnohokrát sa nemýlil. Teraz akoby predpovedal vzburu nižšej strednej triedy proti štátu, proti stále bohatnúcim bohatým, za status quo, proti zmenám zvonka. Vzbura normandských farmárov a krvavé potýčky žltých viest s políciou v srdci Paríža sa zlievajú. Predpoveď spoločenského počasia nie je dobrá a kontroverzný autor s prstom na tepe doby určuje diagnózu. Neponúka však účinnú liečbu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 379
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 239
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 863
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 686
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 232
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 856
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 2 054
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 918
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 100
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 803
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 973
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 10 033
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 822
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 106
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 524
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 930
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu