SME

Revolúcia sa nekončí, revolúcia sa vyvíja

Umenie, ktoré provokuje naše predstavy o umení

sikora_my_verili.sikora_my_verili.

Umelci svetového formátu a významu zvyknú Bratislavu oblažiť svojimi dielami skôr výnimočne.

V prípade Ela Lisického sa môže celkom ľahko stať, že parkovisko pred galériou Danubiana v Čunove bude plné áut so zahraničnými značkami. Prichádza výtvarná udalosť sezóny? Asi áno.

Avantgarda predbiehajúca dobu

Výtvarný umelecký jazyk chytá kdesi vo vzduchu poletujúce idey nového, dramatického vnímania sveta. To, čo sa nedá ešte pomenovať slovom, výtvarníci neraz už riešia obrazom, dielom, akoby mali citlivé radary a ducha doby zhmotňovali skôr, než ho sformulujú filozofi či, nebodaj,a pragmatickí sociológovia. Preto sa dejiny výtvarného umenia môžu veľmi ľahko premeniť aj na dejiny predpovedania toku času, myslenia, ideológií. Ale aj ruptúr, katastrof, konštruovania novej a dekonštrukcie starej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výstava v Danubiane spája dve mená, možno vo svetovom meradle nie úplne totožnej „váhovej kategórie“, ale určite dve mimoriadne, avantgardne mysliace výtvarné osobnosti. Ruského konštruktivistu Ela Lisického (celým menom Lazar Markovič – uvádza sa aj Morduchovič - Lisickij, galéria sa v názve El Lissitzky rozhodla pre medzinárodný formát mena, u nás sa používal ruský prepis Lisickij) a slovenského filozofického neoavantgardistu a konceptualistu Rudolfa Sikoru, ktorý si ako poctu ruskému konštruktivistovi zvolil pre tento prípad meno vo formáte eR Sikora.

Najlepší výber

Kolekcia Lisického návrhov, malieb – gvašov, akvarelov, kresieb, grafických listov, plagátov, knižnej tvorby pochádza z Van Abbemuseum v holandskom Eindhovene, inštitúcie, ktorá vlastní mimoriadnu kolekcie El Lisického diel. Časť expozície bude venovaná rekonštrukciám divadelných a architektonických návrhov (známe projekty utopických mrakodrapov, „domy – žehličky“), objektov – tzv. prounov („projektov utvrdzovania nového“), čo bola Lisického autorská forma prepojenia maľby a architektúry.

SkryťVypnúť reklamu

Ako píše v príhovore k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, naša popredná expertka na moderné umenie, „El Lisickij patrí k ikonickým postavám sovietskej a európskej avantgardy, predchodca modernej a súčasnej architektúry, umenia i dizajnu, je v zahraničí v súčasnosti, paradoxne, známejší ako doma, v Rusku (súbornú výstavu mal v Novej Tretiakovskej galérii a v Židovskom múzeu a centre tolerancie v Moskve až celkom nedávno, koncom roku 2017).

Na druhej strane až do svojej predčasnej smrti chcel svojím umením ,meniť svet‘: stál na strane revolúcie a sovietskej moci; avantgardnými – radikálnymi a nonkonformnými formami šíril idey komunizmu, bol súčasťou politickej a ,monumentálnej´ propagandy sovietskeho štátu; v 30. rokoch po obrate k socialistickému realizmu sa El Lisickij ďalej venoval novátorskému výstavnému dizajnu a úžitkovej grafike“.

SkryťVypnúť reklamu

El Lisickij (1890 – 1941) zažil v časoch svojej mladosti dozrievanie veľkého estetického kvasu „novej revolučnej doby“, ktorú sám prijal ako veľkú výzvu. Pred prvou svetovou vojnou študoval v nemeckom Darmstadte na technickej škole, vojnové a prvé revolučné roky prežil v Rusku, aby v rokoch 1922 – 1928 prednášal na Bauhause a spolupracoval aj so skupinou De Stijl. Po roku 1928 pôsobil najmä ako grafik, dizajnér, umelec experimentujúci s utopickými urbanistickými riešeniami, ktoré sa však nerealizovali.

Svojou víziou však ovplyvňoval a narúšal postupnú strnulosť socialistického realizmu, ktorý prevzal štafetu po ruskom avantgardnom vzopätí sa dvadsiatych rokov. Umrel v roku 1941 na tuberkulózu. Domáca ruská kunsthistória ho vnímala dlhé desaťročia ako jedného z tých avantgardistov, na ktorých by sa malo viac-menej zabudnúť. Na druhej strane, jeho medzinárodný odkaz je živý a provokujúci aj dnes.

SkryťVypnúť reklamu

eR ako pocta El

Ela Lisického diela dopĺňa svojbytná vizuálna a ideová paralela k obrazovému svetu ruskému konštruktivistovi z umeleckého ateliéru Ruda Sikoru. „Neodmysliteľnou stránkou Sikorovej osobnosti je dodnes spoločenský aktivizmus, ktorý našiel prirodzené uplatnenie v jeho výtvarných konceptoch plných etickej – a dnes najmä ekologickej – apelatívnosti,“ napísala o Sikorovi Bajcurová. „Patrí totiž k tým tvorcom, ktorí na svoje plecia zaujato a s totálnym osobnostným nasadením ,berú kríž‘ civilizačných a spoločenských problémov jedinca i ľudstva a hľadajú pre ne silné výtvarné metafory.“

Rudo Sikora (1946) patrí od počiatku svojej tvorby k provokujúcim, konceptualisticky zameraným autorom, pre ktorého je výtvarný svet prostriedkom politickej, filozofickej a etickej interpretácie. V časoch normalizácie patril k alternatívnemu svetu bratislavskej výtvarnej avantgardy, pričom väčšinu svojho diela zasvätil skúmaniu topografie, ekológie, kozmológie. Priestorom na intelektuálnu a estetickú interpretáciu mu bolo čokoľvek, čo môže byť výtvarné a zároveň spochybňujúce toto výtvarno. Upravené mapy rovnako ako objekty v priestore, maľby, kresby či architektonické objekty.

SkryťVypnúť reklamu

Sám Sikora sa priznáva k výtvarnej inšpirácii práve konštruktivistickým hnutím, suprematizmom, Malevičom či El Lisickým.

Čo sa stalo s utópiou

Výstava diel El Lisického a eR Sikoru patrí k tým udalostiam, pri ktorých treba vnímať nielen výtvarnú, estetickú stránku, ale aj „tekutosť“ doby, ktorú výtvarne určovali či predbiehali. Lisického rukopis, jeho práca na podivne pôsobiacich geometrických tvaroch akoby levitujúcich v abstraktnom priestore, hovorila od počiatku o zaujatí priam brutálne odľudštenou dobou. Metafyzický rozmer jeho „prounov“ je práve v neprítomnosti ľudského, revolučnej desivosti inžinierstva priestoru, ktorá však prichádzala s radosťou nového poriadku.

Sugestívnosť podporuje navyše minimalistický jazyk, priam strohá, intelektuálne náročná práca, pri ktorej sú možné a prípustné interpretácie a interpretácie týchto interpretácií. Čo sa stalo s revolučným odkazom? Energetický, umelecký a estetický výbuch ruskej revolučnej avantgardy zo začiatku sovietskeho štátu nemôže za to, čo sa neskôr dialo v gulagoch. Ale nevaroval ten jazyk konštruktivizmu aj pred odľudštením? Nie je tá jeho krása do veľkej miery fascinujúca a desivá v jednom balení?

SkryťVypnúť reklamu

Revolúcia sa nikdy nekončí, premenlivosť umenia a utópií sa prenáša do konkrétnej ľudskej existencie. A výtvarná správa o svete, v ktorom je doma nepokoj doby – vtedy aj dnes – je tým najlepším spôsobom, ako prekračovať zaužívané pravidlá a predsudky. A to je úlohou revolúcie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 879
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 916
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 598
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 708
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 391
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 685
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


14
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 826
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 37 477
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 356
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 551
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 962
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 524
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu