SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Revolúcia sa nekončí, revolúcia sa vyvíja

Umenie, ktoré provokuje naše predstavy o umení

sikora_my_verili.sikora_my_verili.

Umelci svetového formátu a významu zvyknú Bratislavu oblažiť svojimi dielami skôr výnimočne.

V prípade Ela Lisického sa môže celkom ľahko stať, že parkovisko pred galériou Danubiana v Čunove bude plné áut so zahraničnými značkami. Prichádza výtvarná udalosť sezóny? Asi áno.

Avantgarda predbiehajúca dobu

Výtvarný umelecký jazyk chytá kdesi vo vzduchu poletujúce idey nového, dramatického vnímania sveta. To, čo sa nedá ešte pomenovať slovom, výtvarníci neraz už riešia obrazom, dielom, akoby mali citlivé radary a ducha doby zhmotňovali skôr, než ho sformulujú filozofi či, nebodaj,a pragmatickí sociológovia. Preto sa dejiny výtvarného umenia môžu veľmi ľahko premeniť aj na dejiny predpovedania toku času, myslenia, ideológií. Ale aj ruptúr, katastrof, konštruovania novej a dekonštrukcie starej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výstava v Danubiane spája dve mená, možno vo svetovom meradle nie úplne totožnej „váhovej kategórie“, ale určite dve mimoriadne, avantgardne mysliace výtvarné osobnosti. Ruského konštruktivistu Ela Lisického (celým menom Lazar Markovič – uvádza sa aj Morduchovič - Lisickij, galéria sa v názve El Lissitzky rozhodla pre medzinárodný formát mena, u nás sa používal ruský prepis Lisickij) a slovenského filozofického neoavantgardistu a konceptualistu Rudolfa Sikoru, ktorý si ako poctu ruskému konštruktivistovi zvolil pre tento prípad meno vo formáte eR Sikora.

Najlepší výber

Kolekcia Lisického návrhov, malieb – gvašov, akvarelov, kresieb, grafických listov, plagátov, knižnej tvorby pochádza z Van Abbemuseum v holandskom Eindhovene, inštitúcie, ktorá vlastní mimoriadnu kolekcie El Lisického diel. Časť expozície bude venovaná rekonštrukciám divadelných a architektonických návrhov (známe projekty utopických mrakodrapov, „domy – žehličky“), objektov – tzv. prounov („projektov utvrdzovania nového“), čo bola Lisického autorská forma prepojenia maľby a architektúry.

SkryťVypnúť reklamu

Ako píše v príhovore k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, naša popredná expertka na moderné umenie, „El Lisickij patrí k ikonickým postavám sovietskej a európskej avantgardy, predchodca modernej a súčasnej architektúry, umenia i dizajnu, je v zahraničí v súčasnosti, paradoxne, známejší ako doma, v Rusku (súbornú výstavu mal v Novej Tretiakovskej galérii a v Židovskom múzeu a centre tolerancie v Moskve až celkom nedávno, koncom roku 2017).

Na druhej strane až do svojej predčasnej smrti chcel svojím umením ,meniť svet‘: stál na strane revolúcie a sovietskej moci; avantgardnými – radikálnymi a nonkonformnými formami šíril idey komunizmu, bol súčasťou politickej a ,monumentálnej´ propagandy sovietskeho štátu; v 30. rokoch po obrate k socialistickému realizmu sa El Lisickij ďalej venoval novátorskému výstavnému dizajnu a úžitkovej grafike“.

SkryťVypnúť reklamu

El Lisickij (1890 – 1941) zažil v časoch svojej mladosti dozrievanie veľkého estetického kvasu „novej revolučnej doby“, ktorú sám prijal ako veľkú výzvu. Pred prvou svetovou vojnou študoval v nemeckom Darmstadte na technickej škole, vojnové a prvé revolučné roky prežil v Rusku, aby v rokoch 1922 – 1928 prednášal na Bauhause a spolupracoval aj so skupinou De Stijl. Po roku 1928 pôsobil najmä ako grafik, dizajnér, umelec experimentujúci s utopickými urbanistickými riešeniami, ktoré sa však nerealizovali.

Svojou víziou však ovplyvňoval a narúšal postupnú strnulosť socialistického realizmu, ktorý prevzal štafetu po ruskom avantgardnom vzopätí sa dvadsiatych rokov. Umrel v roku 1941 na tuberkulózu. Domáca ruská kunsthistória ho vnímala dlhé desaťročia ako jedného z tých avantgardistov, na ktorých by sa malo viac-menej zabudnúť. Na druhej strane, jeho medzinárodný odkaz je živý a provokujúci aj dnes.

SkryťVypnúť reklamu

eR ako pocta El

Ela Lisického diela dopĺňa svojbytná vizuálna a ideová paralela k obrazovému svetu ruskému konštruktivistovi z umeleckého ateliéru Ruda Sikoru. „Neodmysliteľnou stránkou Sikorovej osobnosti je dodnes spoločenský aktivizmus, ktorý našiel prirodzené uplatnenie v jeho výtvarných konceptoch plných etickej – a dnes najmä ekologickej – apelatívnosti,“ napísala o Sikorovi Bajcurová. „Patrí totiž k tým tvorcom, ktorí na svoje plecia zaujato a s totálnym osobnostným nasadením ,berú kríž‘ civilizačných a spoločenských problémov jedinca i ľudstva a hľadajú pre ne silné výtvarné metafory.“

Rudo Sikora (1946) patrí od počiatku svojej tvorby k provokujúcim, konceptualisticky zameraným autorom, pre ktorého je výtvarný svet prostriedkom politickej, filozofickej a etickej interpretácie. V časoch normalizácie patril k alternatívnemu svetu bratislavskej výtvarnej avantgardy, pričom väčšinu svojho diela zasvätil skúmaniu topografie, ekológie, kozmológie. Priestorom na intelektuálnu a estetickú interpretáciu mu bolo čokoľvek, čo môže byť výtvarné a zároveň spochybňujúce toto výtvarno. Upravené mapy rovnako ako objekty v priestore, maľby, kresby či architektonické objekty.

SkryťVypnúť reklamu

Sám Sikora sa priznáva k výtvarnej inšpirácii práve konštruktivistickým hnutím, suprematizmom, Malevičom či El Lisickým.

Čo sa stalo s utópiou

Výstava diel El Lisického a eR Sikoru patrí k tým udalostiam, pri ktorých treba vnímať nielen výtvarnú, estetickú stránku, ale aj „tekutosť“ doby, ktorú výtvarne určovali či predbiehali. Lisického rukopis, jeho práca na podivne pôsobiacich geometrických tvaroch akoby levitujúcich v abstraktnom priestore, hovorila od počiatku o zaujatí priam brutálne odľudštenou dobou. Metafyzický rozmer jeho „prounov“ je práve v neprítomnosti ľudského, revolučnej desivosti inžinierstva priestoru, ktorá však prichádzala s radosťou nového poriadku.

Sugestívnosť podporuje navyše minimalistický jazyk, priam strohá, intelektuálne náročná práca, pri ktorej sú možné a prípustné interpretácie a interpretácie týchto interpretácií. Čo sa stalo s revolučným odkazom? Energetický, umelecký a estetický výbuch ruskej revolučnej avantgardy zo začiatku sovietskeho štátu nemôže za to, čo sa neskôr dialo v gulagoch. Ale nevaroval ten jazyk konštruktivizmu aj pred odľudštením? Nie je tá jeho krása do veľkej miery fascinujúca a desivá v jednom balení?

SkryťVypnúť reklamu

Revolúcia sa nikdy nekončí, premenlivosť umenia a utópií sa prenáša do konkrétnej ľudskej existencie. A výtvarná správa o svete, v ktorom je doma nepokoj doby – vtedy aj dnes – je tým najlepším spôsobom, ako prekračovať zaužívané pravidlá a predsudky. A to je úlohou revolúcie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 843
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 155
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 243
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 821
  6. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 632
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 149
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hana Lasicová

Neurobili sme film o LGBT+, ale o láske.


3. feb
Z výstavy Miro Žbirka: Roky a dni.

V Bratislave sa začína výstava Miro Žbirka: Roky a dni.


2. feb
Expertka na upratovanie Marie Kondo.

Marketing jej novej knihy nie je ohrozený.


2. feb
Herec Juraj Ďurdiak.

Postava z Princa a Večernice ho nesie celý život.


2. feb

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  5. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  8. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 18 386
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 041
  3. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 6 024
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 3 850
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 648
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 321
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 150
  8. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 037
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu