Autorský film, teda film, kde je režisér zároveň tvorcom scenára, sa síce od šesťdesiatych rokov minulého storočia považuje za kľúč k histórii filmu a jej zhodnoteniu, ale dnes stráca na sile. Zatiaľ čo staršie generácie hltali nové filmy Ingmara Bergmana a Federica Felliniho, dnešné generácie skôr hltajú komiksové adaptácie a povedomie o veľkých majstroch, na ktoré dnešní autori nadväzujú, sa pomaly vytráca.
Sekcia Klubový film dnes je výberom najnovšej tvorby tých najzaujímavejších autorských režisérov a nadväzuje práve na najlepšie tradície filmového autorstva. Ale nebojte sa, dôkazom autorstva je aj experimentovanie s filmovými žánrami, takže nehrozí žiadna nuda. Režisérske mená, ktoré Filmový klub dnes predstaví, nemusíte poznať, ale môžete si byť istí, že sú to všetko režiséri, ktorých novinky patria k ozdobám súťažných sekcií najprestížnejších svetových festivalov.
Oscarový režisér Asghar Farhadi sa tentoraz z rodného Iránu presunul do Španielska, aby tu s najväčšími hviezdami tamojšej kinematografie, Penelope Cruzovou a Javierom Bardemom, nakrútil vzťahovú drámuVšetci to vedia.
Hedonistický a filmársky opulentný portrét bývalého talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho predstavil vlani na festivale v Cannes ďalší držiteľ Oscara Talian Paolo Sorrentino, ktorého preslávili filmy akoMladosť alebo Veľká nádhera.
Jedna z najviac experimentujúcich francúzskych režisérok Claire Dennis sa znovu spojila s Juliette Binocheovou a vyslala ju do sveta sci-fi v sprievode Roberta Pattinsona vo filmeHigh Life.
Držiteľ Zlatej palmy z Cannes Jacques Audiard, ktorého k sláve vyniesla väzenská drámaProrok, si odskočil do USA, aby tu nakrútil western Bratia Sistersovci v hlavných úlohách s Jakom Gyllenhaalom a Joaquinom Phoenixom.
Do Ameriky svoj nový filmHis Master Voice zasadil aj maďarský režisér György Pálfi, ktorý pred rokmi pobavil celý svet svojím nemým filmom Škyt .
A na Febiofeste nebude chýbať ani pozoruhodný film austrálskeho samorasta a autora trilógií Pán prsteňov alebo Hobit, Petra Jacksona Nikdy nezostarnú, ktorý je zložený z novoupravených záberov vojakov prvej svetovej vojny.
Svetovo úspešnú rumunskú kinematografiu zastupujú svojimi civilnými drámami Radu Jude, ktorého nový filmJe mi jedno, že sa do dejín zapíšeme ako barbari, minulý rok zvíťazil na festivale v Karlových Varoch. Radu Muntean zase zažiaril so snímkou Alice T. na festivale v Locarne.
Nemecký režisér Andreas Dresen sa pustil do portrétu slávneho a kontroverzného východonemeckého speváka Gerharda Gundermanna, ktorého osud je vlastne osudom mnohých osobností, ktorých kariéra štartovala na sklonku komunistickej éry.
So svojím novým filmom sa do súťaže v Cannes opäť prebojoval aj nenápadný francúzsky analytický režisér Stephan Brizé, ktorého snímkaDo boja nadväzuje na predchádzajúcu skvelú snímku Zákon trhu a sleduje štrajk v automobilovej továrni, ktorej manažment cynicky zneužil ochotu svojich zamestnancov podržať firmu v ťažkých časoch.
S ďalším osobným príbehom o láske, telesnosti a spletitých zákutiach ľudskej mysle prichádza mnoho rokov po fenomenálnomPost Tenebras Lux mexický režisér Carlos Reygadas.
A ako každý rok predstavíme v sekcii aj čerstvého víťaza festivalu v Locarne. Tentoraz si cenu odviezol začínajúci čínsky režisér Yeo Siew Hua za svoj neo-noirový mysteriózny trilerVysnená zem.
Autor: Přemysl Martinek