SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Bratislava - metropola bez vlastného divadla

O čom hovoríme, keď hovoríme o kultúre

Divadlo Pavla Országha HviezdoslavaDivadlo Pavla Országha Hviezdoslava

Keď súčasný primátor Matúš Vallo predstavil v lete 2018 komplexný a podnetný materiál Plán Bratislava, spolu s tímom odborníkov sa venoval detailne všetkým oblastiam, ktoré vplývajú na život v meste, jeho rozvoj a potreby a, samozrejme, venoval sa aj kultúre.

Dajme bokom dopravu, parkovanie, financie a pozrime sa, čo hovorí Plán Bratislava o kultúre: Navrhuje mapovať a analyzovať súčasný stav a potom na základe dát vytvoriť stratégiu rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu, vytvoriť priaznivé podmienky v kultúre, reformovať BKIS, vytvoriť v rámci Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB) funkciu koordinátora pre kultúru a kultúrny priemysel MIB a vytvoriť pozíciu splnomocnenca pre kultúru a kreatívny priemysel (popri kancelárii primátora), ktorý bude mať na starosti prierezové politiky a bude komunikovať s koordinátormi pre ďalšie oblasti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Znie to sofistikovane a tak sa snažme za množstvom slov vidieť úprimnú snahu vytvoriť z nášho mesta nové kultúrne centrum, ktoré bude schopné konkurovať Budapešti či Viedni, metropolám, ktoré aj podľa Plánu B patria k sebe a navzájom sa inšpirujú.

Vallovo úsilie bolo korunované úspechom, je primátorom a trúfam si povedať, že najmä vďaka programu a zanieteniu, s akým pristúpil k svojmu mestu. Bez tímu, ktorý mu pomohol Plán B pripraviť, by asi primátorom nebol.

O čom hovoríme, keď hovoríme o kultúre

Kapitola o kultúre Plán Bratislava je plná sympatických slov a pojmov, ale chýbajú jej fakty, pritom sa na jej tvorbe a príprave podieľali ľudia žijúci v Bratislave od narodenia. Tvorcovia Plánu Bratislava pre oblasť kultúry si fakt, že Bratislava nemá vlastné mestské divadlo, asi ani nevšimli. Pripustíme, že si nepreštudovali, akým spôsobom je Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava riadené, ale na to, aby sme zistili, že mestské divadlo nemáme, netreba poznať zmluvy a pozadie. Stačí chodiť do divadla a premýšľať.

SkryťVypnúť reklamu

Je pochopiteľné, že takýto materiál nemôže byť v ideovej časti príliš konkrétny, hoci by si taký odborne fundovaný tím, ktorý na materiáli pracoval, mohol aspoň v jednej oblasti urobiť jasno aj bez hlbokej analýzy. Tou oblasťou je DIVADLO.


Bratislava je jediná metropola v strednej Európe, ktorá nemá vlastné mestské divadlo

Áno, existuje MDPOH, ale pod názvom sa ukrýva vlastne iba budova a občas nejaké predstavenia, väčšinou vytvárané náhodne a bez dlhodobej koncepcie. MDPOH je divadlo, ktoré nemá klasické divadelné štruktúry, tým, že je oddelením Bratislavského kultúrneho a informačného strediska (BKIS), nemá ani svojho štatutára, autonómny rozpočet či zamestnancov.

Od roku 2010 je na základe uznesenia Mestského zastupiteľstva Bratislavy 1004/2010 z 27. 5. 2010/ DPOH v správcovskej pôsobnosti BKIS na obdobie desať rokov. Táto organizácia obhospodaruje MDPOH agentúrnym spôsobom, čoho výsledkom je, že divadlo nemá vlastnú umeleckú víziu. Dramaturgia je postavená skôr na vkuse, keďže ju tvorí na základe zmluvy J. Zednikovičová spolu s riaditeľom BKIS a zvyčajne hosťujúcim režisérom.

SkryťVypnúť reklamu

Je jasné, že pod pojmom dramaturgia môžeme skôr hovoriť o predstavách externistov, čo by chceli v divadle režírovať, čo by chceli, aby sa hralo. Iba divadlo so stálym súborom a vlastnými tvorivými zložkami sa dokáže dlhodobo profilovať. Zároveň si však musíme uvedomiť, že odovzdanie divadla pod BKIS bolo preň danajským darom. Tvoriť repertoárové divadlo s malým rozpočtom a bez kompetencií sa jednoducho nedá.

Takže kritika BKIS v tomto článku je skôr ilustráciou toho, ako by nemali poslanci a magistrát do budúcnosti premýšľať. MDPOH a jeho súčasný stav vnímajme v kontexte tých primátorov a poslancov, ktorí vládli mestu posledné desaťročia. Nikdy im na meste a obzvlášť mestskom divadle nezáležalo, vždy svoj záujem len predstierali.

Za divadelnými humnami

SkryťVypnúť reklamu

Ak chceme vedieť, čo si pod pojmom mestské divadlo máme predstaviť, stačí sa pozrieť do Budapešti či Prahy, tam mestské divadlá úspešne fungujú desaťročia.

Napríklad Budapešť financuje trinásť divadelných scén, od bábkového BudapestBábsinház (Bábszínház?), divadla pre deti a mládež Kolibri Színház až po špičkové Vígszínház či Centrál Vígszínház ročne sumou 11 miliónov eur (3,5 miliardy HUF). Burgtheater vo Viedni patrí k špičkovým európskym divadlám. V Českej republike je 97 percent divadiel zriaďovaných a financovaných mestom a mestskými časťami a podiel na financovaní je v priemere 93 percent. Len Praha dá ročne na financovanie divadiel 600 miliónov českých korún (vyše 23 miliónov eur). To sú metropoly, ku ktorým sa chceme aspoň priblížiť, ale vyzerá to, že ich nedobehneme, ani keby nám bežali oproti.

SkryťVypnúť reklamu

Pred desiatimi rokmi sa Bratislava tešila, že DPOH ožije, lebo po presťahovaní súboru SND do novej budovy delimitáciou pripadlo mestu. Chvályhodný čin, že z neho vtedajší politici nespravili hotel s červenými lampášikmi či kongresové centrum, divadlo ostalodivadlom.

Primátor Ďurkovský navrhol uskutočniť výberové konanie, v ktorom sa prezentovali divadelné vízie rôznych tvorcov a zoskupení. Konkurz bol pripravený dobre, v komisii sedeli osobnosti ako režisér Roman Polák, riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete, riaditeľ českého Národního divadla Ondřej Černý, herec a vtedajší komunálny politik Matej Landl, či producent Ivan Hronec. Odporúčanie komisie však nebolo pre mesto záväzné, neprijali ani jeden projekt, mesto konkurz zrušilo, z divadla chcelo mať pofidérny muzikálový projekt, a keď sa to nepodarilo, poslanci sa divadla zbavili barbarským spôsobom: pripli ho k BKIS, nechali ho prežívať so skromným rozpočtom závislým od ich vôle. Nie, nebola to tragédia, ale fraška, preto nedovoľme jej druhé dejstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je v Bratislave situácia?

Okrem jednoznačne umelecky aj divácky dominujúceho SND, ktoré svojou dramaturgiou a dlhodobou koncepčnou prácou prevyšuje ostatné divadlá, tu máme ešte Astorku a Arénu, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti VÚC, Nová scéna patrí pod ministerstvo kultúry, a ostatné divadlá - Gunagu, Divadlo komédie, La Komika, A-HA, Štúdio S, pracujú na agentážnom princípe a s minimom verejných zdrojov. Ich existenciu vnímajme pozitívne, ale považujme ju skôr za žánrový príspevok k pestrofarebnosti divadelného priestoru a individuálnu odvahu principálov bojovať s divadelným trhom a vlastnými limitmi.

DPOH by sa mohlo a malo stať dôstojným konkurentom SND, Astorky či Arény. Divadlo má potenciál vytvoriť silnú mestskú činohernú scénu, ktorá bude súčasťou mestskej kultúry a slovenskej divadelnej scény. Terajší stav, keď MDPOH za posledné štyri roky odpremiérovalo celkovo iba osem premiér a počet hracích dní je na spodnej hranici možnosti divadla, je nevyužitím jeho potenciálu. Určite by MDPOH malo inú pozíciu, keby sa nielen tvárilo ako naozajstné divadlo, ale by tak aj fungovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže sa ideme rozprávať o kultúre, pozrime sa najprv na peniaze a ročné prevádzkové náklady divadiel

Tabuľka (údaje sú za rok 2017):

Aréna:
ročná prevádzka 1 419 000 eur,

tržby z predaja lístkov: 244 000

počet vlastných predstavení: 104

počet miest na sedenie: 312

počet divákov: 31 800,

percento obsadenosti: 71 %

Divadlo Astorka Korzo:
ročná prevádzka 1 286 000 eur

tržby: 261 000

počet vlastných predstavení: 134

počet miest na sedenie: 187

počet divákov: 30 350

obsadenosť: 98 %

MDPOH:

ročná prevádzka: 567 000 eur

tržby z predaja vstupeniek: 270 685

tržby z komerčnej činnosti: 77 466

počet vlastných predstavení: 115

počet miest na sedenie: 412

počet divákov: 31 330

obsadenosť: 66 %

SND

počet predstavení Veľká sála: 208

príjem zo vstupného: 1 007 000 eur

Počet predstavení Štúdio: 167

SkryťVypnúť reklamu

Príjem zo vstupného: 226 400

Modrý salón: 97

Príjem zo vstupného: 46 000

Čo treba urobiť?

Ak chceme, aby sa skutočne naplnila predstava o meste ako o živom a rôznorodom centre kultúry, treba DPOH osamostatniť a vyňať ho spod pôsobnosti BKIS. Nakoniec Plán B ráta s reformou BKIS. Dôležité je, aby sa na jeho fungovanie nastavil mestský rozpočet. Jednou z vízií nového primátora Matúša Valla bolo sprehľadnenie finančných tokov, odbúranie prísavníckych apendixov, ktoré dávali komunálnym príživníkom bezprácne živobytie.

Divadlo by malo mať vlastné riadiace, tvorivé, technické a organizačné zložky klasického divadla, teda riaditeľa, umeleckého riaditeľa/dramaturga či dvoch, súbor hercov vybratých na základe konkurzu, malo by ročne premiérovať dve až štyri hry s jasnou a nezameniteľnou dramaturgiou, ktorá bude dlhodobo budovať umelecký profil divadla. Programovo by mohlo poskytovať priestor súčasným slovenským dramatikom. Dôležité je, aby divadlo hralo viac vlastných predstavení a vytvorilo si divácke zázemie tak, ako ho majú vybudované SND, Astorka či Aréna.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň si musíme uvedomiť, že pri pohľade na štatistiky uvádzaných divadiel je zrejmé, že repertoárové divadlá s vlastným súborom majú väčší počet divadelných predstavení a s vyššou percentuálnou obsadenosťou.

Každý, kto sa pohybuje vo svete divadla, vie, že netreba nič nové vymýšľať, všetko už niekde funguje, mestské divadlá, ak sú dobre riadené a zriadené, sú naozaj skutočnými reprezentantmi mesta. Len na to, aby sa z MDPOH stalo skutočne mestské divadlo, treba naplniť vzletné slová z Plánu B konkrétnymi činmi.

Ako to urobiť?

Najlepším spôsobom je vždy výberové konanie. Nepochybujem o tom, že sa nájde veľa renomovaných divadelníkov, ktorí budú ochotní radami a angažovanosťou naštartovať novú etapu života DPOH, pomôcť pripraviť zadanie na výberové konanie tak, aby zvíťazila kvalita. Verím, že to nezakape na byrokracii a že nový MIB bude nielen úradom, ale skutočným nositeľom riešenia. Teraz záleží na mestských poslancoch a primátorovi, aby tento projekt pochopili a podporili. Všetci sa tešíme na prvú katarziu v novom MDPOH.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 6 476
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 883
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 263
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 2 851
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 908
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 674
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 633
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Brendan Gleeson ako Colm a Colin Farrel v úlohe Pádraica.

V kinách je film Duchovia Inisherinu s deviatimi nomináciami na Oscara.


3 h
John Boyne: Komnata ozvien (prel O. Havrila, Slovart 2022).

Nový román Johna Boylea vychádza z hrozieb súčasnosti.


1. feb
Z novej slovenskej komédie Invalid sa môže stať divácky hit.

Môže človek nahnevaný na systém vziať spravodlivosť do vlastných rúk?


7. feb
Speváčky Shakira (vľavo) a Miley Cyrus.

Hudobný útok na bývalých je zároveň útokom na hitparády.


7. feb

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  5. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  8. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 992
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 300
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 231
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 207
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 173
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 764
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 509
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu